Lead Nurturing to wciąż jeszcze nowe pojęcie związane z prowadzeniem działań marketingowo – sprzedażowych, których zadaniem jest przygotowanie potencjalnego klienta do dokonania zakupu. Celem programu Lead Nurturing jest wyposażenie potencjalnego klienta w wiedzę niezbędną do efektywnego przeprowadzenia akcji sprzedażowej. Jednak od rozmowy handlowej do finalizacji sprzedaży prowadzi długa droga. Brak bezpośredniego kontaktu z potencjalnym klientem, nakłonienie go do zakupu spada na barki strony internetowej.
Naturalne dojrzewanie leadów
Dbałość o leady jest jednak również istotna w przypadku e-commerce. Taka forma sprzedaży zdejmuje z klientów większość ograniczeń towarzyszących w sprzedaży on-line (miejsce czy czas dokonywania zakupu). Istnieje kilka taktyk na zwiększenie konwersji sprzedaży wśród potencjalnych klientów. Uważa się, że najbliższa naturalnemu procesowi podejmowania decyzji zakupowych jest metoda Lead Nurturing, dość obrazowo tłumaczona jako dojrzewanie leadów. Najprościej ujmując, to zestaw działań skierowanych w stronę potencjalnych klientów – w myśl zasady „każdy lubi kupować, nikt nie lubi, gdy mu się sprzedaje”. Istotą cyklu jest unikanie bezpośrednich działań sprzedażowych oraz koncentracja na dostarczaniu potencjalnym klientom potrzebnych im treści.
Edukacja i tworzenie relacji
Nowoczesne narzędzia do Lead Nurturing’u zaprojektowane są z myślą o budowaniu jak najlepszych relacji na linii przedsiębiorstwo-klient. Błędem byłoby jednak stosowanie tych samych środków w odniesieniu do wszystkich potencjalnych nabywców. Indywidualne podejście do poszczególnych grup odbiorców to jedna z największych zalet. Jak to wygląda w praktyce? Systemy klasy Marketing Automation umożliwiają tworzenia automatycznego cyklu Lead Nurturing. Odpowiednia segmentacja klientów na podstawie przyjętego przez nas kryterium jest pierwszym krokiem w stronę spersonalizowanych wiaodmości, edukujących klientów. Potencjalny kontrahent, po wypełnieniu dostępnego na naszej witrynie formularza kontaktowego, czy zapisaniu się na newsletter, przyporządkowany zostaje do określonej grupy. Zindywidualizowane kampanie marketingowe zwiększają lojalność klientów wobec naszej firmy i przyczyniają się do dokonania przez nich zakupu.
Brak presji i pełna swoboda
Z wielu metod utrzymywania relacji, najbardziej lubiane przez klientów są blogi tematyczne, video-szkolenia online i newslettery, ponieważ w naturalny i nienachalny sposób wzbudzają zainteresowanie. Jednocześnie, ponieważ nie są prowadzone żadne działania promocyjne (lub są prowadzone, ale nie dominują nad treścią, na przykład kilka zdań na końcu wpisu na blogu traktujących o ciekawostkach w naszej ofercie) potencjalny klient nie ma wrażenia bycia pod presją. Najczęściej nie jest nawet świadomy, że w jego kierunku są kierowane jakiekolwiek działania marketingowe.