Technologia Marketing Automation to jeden z najgorętszych trendów na rynku oprogramowania do zadań marketingowych i sprzedażowych. Najlepsi dostawcy tego typu rozwiązań notują coroczny wzrost przychodów na poziomie 50%. Co tak naprawdę sprawia, że systemy Marketing Automation są tak chętnie wdrażane przez firmy, a na rynku pojawia się coraz więcej ich producentów i dostawców?
Popularność rozwiązań do automatyzacji marketingu i sprzedaży może wynikać z tego jak dobrze wpisują się w dzisiejszy schemat komunikacji z klientem. Przede wszystkim narzędzia te obsługują praktyczne większość kanałów komunikacji online i kilka offline jak Call Center, sprzedaż bezpośrednia i w punktach stacjonarnych. Jest to bardzo ważne, ponieważ dzisiaj konsumenci poznają ofertę firmy w wielu różnych miejscach, korzystając najczęściej z kilku różnych urządzeń. Dlatego coraz rzadziej mówimy o komunikacji w danym kanale, a raczej o punktach styku klient-firma, które mają miejsce w tych właśnie kanałach. Systemy Marketing Automation pozwalają identyfikować klienta, w każdym z takich miejsc i dopasowywać komunikat indywidualnie do niego bazując na jego personalnym profilu.
Równocześnie systemu Marketing Automation stają się coraz popularniejsze wśród coraz mniejszych firm. Większość z nich oferowana jest w technologii chmury i rozliczana w modelu SaaS, przez co wdrożenie i wykorzystywanie ich generuje niskie koszty i gwarantuje dużą elastyczność współpracy. Podsumowując możemy wskazać 2 główne powody dużej popularności systemów Marketing Automation.
1. Systemy Marketing Automation stały się atrakcyjniejsze dla odbiorcy końcowego
Wraz z rozwojem technologii IT niegdyś skomplikowane systemy Marketing Automation stały się dużo łatwiejsze w obsłudze i bardziej intuicyjne. Dużo pomogła też technologia chmury. W związku z dużym zapotrzebowaniem na moc obliczeniową przeniesienie tych narzędzi do chmury sprawiło, że znacząco spadły koszty wdrożenia. Dzisiaj rozpoczęcie pracy z Marketing Automation nie wymaga żadnych ingerencji w infrastrukturę firmy. Jedyne o co musimy zadbać do stały dostęp do Internetu.
Dodatkowo większość, z tych narzędzi posiada takie moduły jak CRM czy e-Mail Marketing, dzięki czemu oprócz samej automatyzacji oferują tak naprawdę kompleksowy zestaw funkcjonalności wystarczający dla większości małych i średnich firm. Natomiast w wypadku bardziej wymagających i dużych firm systemy Marketing Automation oferują praktycznie nieograniczone możliwości integracji z istniejącymi systemami.
Niski koszt, proste wdrożenie, klarowny system rozliczeń (SaaS), duże możliwości integracji i bogate funkcjonalności, to wszystko sprawia że systemy tego typu są coraz chętniej kupowane i wykorzystywane.
2. Możliwości Marketing Automation pokrywają się z największymi wyzwaniami i trendami w działalności firmy
Według najnowsze raportu Ovum dotyczącego adopcji systemów Marketing Automation na europejskim rynku rozpoznano 10 najważniejszych wyzwań biznesowych. Z tego zestawienia, aż 6 może być osiągniętych przy użyciu systemów Marketing Automation:
Zwiększenie przychodów/udziału w rynku/kapitału operacyjnego
Dzięki lepszemu dopasowaniu komunikatów marketing i sprzedażowych do realnych potrzeb ich odbiorców, zwiększamy efektywność komunikacji i osiągamy wyższą sprzedaż. Co więcej połączenie z firmowym CRM sprawia, że ROI z jego wdrożenia wzrasta średnio o 14%. Wreszcie jednym z podstawowych zastosowań Marketing Automation jest przygotowanie potencjalnego klienta do podjęcia zakupu poprzez kampanie Lead Nurturing.
Obniżenie kosztów
Wdrażając Marketing Automation możemy zastąpić kilka rozwiązań, dzięki czemu już na samym początku odczujemy oszczędności. Dodatkowo dział sprzedaży operuję na lepszych danych (dzięki integracji z CRM) i pracuje z odpowiednio zakwalifikowanymi uprzednio wyedukowanymi kontaktami, przez co działa wydajniej i sprzedaje więcej przy niższym koszcie. Dział marketingu
Działanie zorientowane na konsumenta i jego potrzeby
Cała koncepcja Marketing Automation polega na poznaniu preferencji konkretnej osoby i takiej personalizacji treści, aby otrzymała ona odpowiedni komunikat, w odpowiednim czasie i w tym kanale komunikacji, w którym go oczekuje.
Optymalizacja procesów biznesowych
Kiedy już ciężar mechanicznych działań zostanie przeniesiony na system, osoby pracujące w firmie zyskają więcej czasu na optymalizację zachodzących procesów. Wszystkie działań w Marketing Automation zapisują się w formie trwałych procesów, są monitorowane na każdym etapie i w odniesieniu do każdej osoby. Dzięki temu dokładnie wiemy jak działa dany proces i możemy go optymalizować.
Wprowadzenie nowych produktów/usług na rynek
Marketing Automation pozwala wprowadzić nowe produktu na rynek, obok takich możliwości jak klasyczna wysyłka mailingów promocyjnych czy wiadomości SMS. Oprócz tego identyfikuje osoby zainteresowane produktem i dopasowuje pod ich kątem komunikację w każdym dostępnym kanale komunikacji. Dlatego pomaga wprowadzać nowe produkty wspierając komunikację wokół nich.
Poprawienie możliwości analitycznych i raportowania
SALESmanago Marketing Automation w swoim module analitycznym zbiera wszelkie informacje dotyczące działań wykonywanych w systemie oraz dotyczące pracy jego użytkowników. Zyskujemy dostęp do danych opisujących działanie wszystkich procesów marketingowych i sprzedażowych, efektywności każdego z pracowników i zachowania naszych potencjalnych klientów. Dzięki temu możemy tworzyć bardzo dokładne raporty oparte na dokładnych danych.
Podsumowanie
Wszystko to sprawia, że praktycznie wszystkie branże rozważają wdrożenie Marketing Automation w 2014. Obecnie 1 firma na 7 planuje zakup systemu do automatyzacji marketingu i sprzedaży. Co ciekawe według raportu Ovum nie ma też żadnego sektora, który by jednoznacznie negował możliwość wdrożenia Marketing Automation. Sprowadza się do tego, że każda z firm chce poznać preferencje i potrzeby swoich potencjalnych klientów i jak najskuteczniej na nie odpowiedzieć zachowując wysokie standardy w komunikacji.