Dlaczego Customer Intelligence Platforms to znacznie lepsze Customer Data Platforms

 

Customer Intelligence Platforms to najgorętsze słowa, które w 2021 roku są na ustach wszystkich w świecie marketingu. Z tego artykułu dowiesz się, co łączy je z Customer Data Platforms, a co robi sporą różnicę. Napiszemy też, co najważniejsze, jak wielką wartość Customer Intelligence Platforms wnieść mogą do Twojej firmy.

 

Wyniki badania Accenture wskazują, że  48% procent klientów oczekuje, że marka doceni ich lojalność szczególnym traktowaniem. Wymagane jest proaktywne nastawienie i całkowicie spersonalizowana obsługa klienta. W 2021 roku stosowanie gotowych rozwiązań nie jest już w stanie wzbudzić wyjątkowego doświadczenia konsumenckiego.

 

Choć firmy ciężko pracują, aby sprostać wymaganiom klientów, nie zawsze okazuje się to łatwe. Marketerzy i obsługa klienta potrzebują szczegółowych danych konsumenckich, żeby odpowiednio spersonalizować oferty oraz działania. Analitycy danych muszą zaś dostarczyć im te dane błyskawicznie, tak, by mogli oni podjąć natychmiastowe działania.

 

W celu zaspokojenia potrzeb marketerów, obsługi klienta i analityków opracowane w przeszłości i wdrożone zostały systemy takie jak Customer Relationship Management (CRM), Master Data Management (MDM) czy Data Management Platform (DMP). Wszystkie miały ten sam problem: przetrzymywały dane we własnych silosach i nie dzieliły ich między sobą. Przez to niemożliwe było stworzenie ujednoliconego profilu klienta, Pojawienie się Customer Data Platforms (CDP) pierwszej generacji stanowiło obietnicę rozwiązania. Platformy te miały stać się źródłem jednolitej, obowiązującej prawdy na temat klienta nie tylko dla marketerów, ale dla wszystkich pracowników firmy we wszystkich punktach kontaktu. Jak im to wyszło?

 

Czym są “klasyczne” CDP i gdzie zawiodły?

 

Podstawowe funkcje “klasycznych” CDP

 

Customer Data Platform to cyfrowe narzędzie, które gromadzi i ujednolica dane konsumenckie first-party, pobrane z różnorodnych źródeł i buduje z nich jeden, wyczerpujący profil klienta.

 

Podobną definicję podaje CDP Institute: “pakietowe oprogramowanie, które tworzy trwałą, ujednoliconą bazę danych klientów, dostępną dla innych systemów”

 

“Pakietowe oprogramowanie” oznacza, że jest to gotowe, kompletne oprogramowanie, dostarczane zwykle przez zewnętrzną, wyspecjalizowaną firmę.

 

Część o “trwałej, ujednoliconej bazie klientów” znaczy, że CDP gromadzi dane z wielu źródeł, praktycznie ze wszystkich punktów kontaktu firmy, w których gromadzenie danych first-party o kliencie jest możliwe, czyli ze sprzedaży, programów lojalnościowych, obsługi klienta, mediów społecznościowych, itd. CDP przechowuje dane z tych źródeł oraz łączy je w ujednoliconym profilu klienta.

 

Wreszcie “dostępna dla innych systemów” oznacza, że CDP dzieli przechowywane dane z innymi systemami używanymi w firmie np. w dziale sprzedaży, marketingu, commerce.

 

CDP spełnia więc w firmie trzy funkcje:

 

Zbiera i ujednolica dane first-party pozyskane przez firmę

 

Większość wspomnianych we wstępie systemów, jak CRM, gromadzi dane w silosach. Oznacza to, że dane w nich zostają, a firma nie korzysta na ich współdzieleniu. Takie rozdrobnienie przesłania obraz sytuacji. CDP łączy poszczególne źródła i służy jako źródło ostatecznej prawdy.

 

 Pozwala na efektywne zarządzanie danymi

 

CDP umożliwia efektywne zarządzanie danymi w kontekście prywatności i prawa własności danych kontrolując, które dane, objęte jaką zgodą, są udostępniane komu w firmie.

 

Umożliwia podjęcie działań opartych na danych

 

Dane first-party zostają ujednolicone w profilu klienta. Te profile są następnie przypisywane do adekwatnych segmentów w ogólnej puli klientów firmy. To czyni je użytecznymi dla wszystkich działów w firmie.

 

 Problem

 

Takie właśnie obietnice towarzyszyły debiutowi CDP w roku 2013. Zaprojektowano je do unifikowania danych i tworzenia w ten sposób źródła ostatecznej prawdy użytecznej dla wszystkich działów w firmie, tak, aby wszystkie działania w firmie funkcjonowały w synergii. 

 

W praktyce CDP okazały się zbyt skoncentrowane na marketingu i nie dostrzegały całościowego doświadczenie konsumenckiego z marką. W raporcie Forrester z października 2019 roku, zatytułowanym “For B2C Marketers, Customer Data Platforms Overpromise and Underdeliver”  czytamy: “CDP nie posiada kluczowych zdolności w obszarze szczegółowego rozpoznawania tożsamości, zapewnienia higieny danych i międzykanałowej koordynacji.” Bez tych zdolności, CDP “nie zapewniają oczekiwanej przez marketerów sektora B2C zdolności personalizacji doświadczenia konsumenckiego”.

 

Gdzie tkwiło źródło problemu? CDP pierwszej generacji były technicznie zdolne do gromadzenia danych ze wszystkich firmowych źródeł, posiadały też funkcjonalności umożliwiające budowę ujednoliconych profili. Budowa tych profili wymagała jednak analizy danych wykonywanej ręcznie przez analityków. Dopiero na bazie wyników takich analiz można było podejmować jakiekolwiek działania. 

 

Natomiast, jak odkrył w 2018 roku w swoim badaniu Harvard Business Review, na samo czyszczenie i porządkowanie danych analitycy poświęcają aż 80% swojego cennego czasu. Ogromna ilość pracy porządkowej zostawia im jedynie 20% czasu na przeprowadzenie właściwych analiz. To był wspomniany wyżej problem higieny danych. 

 

Z tego problemu wynika następny, czyli niemożliwość zbudowania ujednoliconego profilu klienta przy użyciu CDP. Ograniczeni limitem czasowym analitycy byli w stanie tworzyć jedynie fragmentaryczne modele. Wszystkie zaś działania podjęte na podstawie tych wyrywkowych modeli wykonywane musiały być ręcznie.

 

CDP gromadziły więc masę danych, jednak nie wynikało z nich zbyt wiele wniosków. Wtedy właśnie na scenie pojawiły się Customer Intelligence Platforms.

 

Customer Intelligence Platforms, next-genowe CDP

 

Customer Intelligence Platform (CIP) to kolejne stadium ewolucji CDP. W celu zapewnienia szczegółowych wglądów integrują również dane zero-party razem z danymi first-party. Wykorzystują przy tym AI oraz uczenie maszynowe aby zrozumieć, uporządkować i rewaluować wszystkie ustrukturyzowane i nieustrukturyzowane dane, jakimi dysponuje firma.

 

Zastosowanie AI w rozwiązywaniu problemów szczegółowego rozpoznawania tożsamości, higieny danych, oraz międzykanałowej koordynacji obejmuje:

 
  • Porządkowanie i de-duplikację podstawowych danych dotyczących klientów obecnych i potencjalnych, kont, lokalizacji, transakcji, preferencji i powiązanych danych referencyjnych.
  • Łączenie podmiotów danych i nowych typów rekordów.
  • Wzbogacanie danych first-party o wskaźniki zero-party.
  • Umożliwianie wykonywania złożonych analiz przy użyciu wygodnych interfejsów szerokiej gamie użytkowników.
  • Generowanie wielu unikalnych widoków klienta w czasie rzeczywistym.
 

Customer Intelligence Platform wykorzystuje AI oraz uczenie maszynowe do gromadzenia, analizy i ewaluacji danych ilościowych i jakościowych. Jest w stanie dzielić wgląd z marketingiem, sprzedażą, obsługa klienta czy działem finansów dużo efektywniej, niż były w stanie robić to “klasyczne” CDP. Mechanizm inteligentnej automatyzacji usuwa wąskie gardła poprzez uproszczenie działań podejmowanych na podstawie danych i umożliwia monitorowanie każdego kroku na drodze klienta. Na tej podstawie generowane są modele predykcyjne.

 

Przykłady efektywnej międzykanałowej koordynacji:

 
  • Do obsługi klienta zostaje zgłoszony problem. Customer Intelligence Platform informuje, że to klient wartościowy i właśnie wykonał duże zamówienie.
  • Do obsługi klienta zostaje zgłoszony problem. Customer Intelligence Platform informuje marketerów, żeby tego klienta wyłączyć z planowanej kampanii marketingowej do czasu rozstrzygnięcia problemu, żeby nie wzbudzać irytacji. 
 

Z tego punktu widzenia Customer Intelligence Platforms to następna, współczesna iteracja CDP, wsparta przez AI oraz uczenie maszynowe. W ujęciu technicznym SALESmanago jest Customer Intelligence Platform. My sami nazywamy się jednak AI Customer Data Platform with Omnichannel Execution. Next-gen CDP również opisywałoby nas celnie. Wszystkie te określenie są technicznie poprawne.

 

Korzyści, jakie Customer Intelligence Platform może przynieść twojej firmie

 

Customer Intelligence Platform zapewnia stosującej je firmie:

 

Ujednolicony profil klienta, użytkowany przez wszystkie działy firmy

 

Program łączy wszelkie możliwe urządzenia i gromadzi dane ze wszystkich punktów kontaktu. Ujawnia, czego szuka dany klient i ile czasu na to poświęca, które miejsca w sieci odwiedza najczęściej.

 

Efektywną segmentację

 

Ujednolicony profil klienta umożliwia efektywną segmentację odbiorców. Następnie AI pomaga w doborze kampanii najskuteczniejszej w przypadku danego segmentu.

 

Wzbogacone dane konsumenckie

 

Dane first-party zostają wzbogacone o dane zero-party. Na tej podstawie skonstruowany zostaje zniuansowany, wyczerpujący wgląd konsumencki.

 

Niezrównane doświadczenie konsumenckie

 

AI i uczenie maszynowe umożliwiają Customer Intelligence Platform przeprowadzania analizy danych z wielu źródeł z szybkością niemożliwą do osiągnięcia przez analityków. AI automatyzuje również proces przesyłania zindywidualizowanych treści poprzez wszystkie zaplanowane kanały, zapewniając hiperspersonalizowane, wielokanałowe doświadczenie konsumenckie.

 

Te możliwości skutkują z kolei:

 

Podniesieniem poziomu lojalności

 

Dane zgromadzone przez Customer Intelligence Platform pomaga faktycznie zrozumieć potrzeby i zachowania klientów. Zrozumienie skutkuje wypracowaniem doświadczenia konsumenckiego, które klient naprawdę doceni. Satysfakcja z obcowania z marką zwiększy lojalność klienta.

 

Zwiększeniem elastyczności biznesowej

 

Dostęp do wglądu w profil klienta w czasie rzeczywistym przyspiesza proces decyzyjny i czas reakcji firmy. Firma jest w stanie reagować szybko na zmiany w środowisku wewnętrznym i zewnętrznym, nie tracąc swojej wizji i nie zwalniając tempa.

 

Budowaniem silnych relacji z klientami

 

Zrozumienie potrzeb i wartości, jakimi kieruje się klient, tworzy głęboką więź z marką. Interakcje stają się osobiste i częste.

 

Uproszczeniem działań marketingowych

 

Z Customer Intelligence Platform wysiłek podejmowany przez firmę w celu zrozumienia klienta i podjęcia adekwatnych działań daje znacznie lepsze efekty. Minimalizuje też koszt tych działań.

 

Stworzeniem przewagi konkurencyjnej

 

Customer Intelligence Platform umożliwia większe zróżnicowanie doświadczenia konsumenckiego. Daje więc marce potężne narzędzie zwiększenia przewagi konkurencyjnej.

 

Podsumowując

 

Z tej perspektywy można więc powiedzieć, że Customer Intelligence Platforms spełniają wreszcie obietnicę złożoną kiedyś przez CDP.  AI oraz uczenie maszynowe uwolniły potencjał, który w idei stojącej za CDP był od początku.

 

Nic dziwnego, że 83% marketerów planuje uwzględnić stosowanie AI w swoich strategiach na 2021 rok. Nie tylko większość z nich planuje używać AI, ale 84% badanych zamierza rozwijać możliwości AI w ramach własnych firm. To jednak okazać się może trudne. Planując takie działania, firmy powinny rozważyć następujące czynniki:

 
  • Czynnik kosztowy tak złożonej i rozległej operacji.
  • Ogólny niedobór kompetentnych specjalistów AI.
 

Eksperci zauważają, że zarówno zatrudnienie takich specjalistów, jak i postawienie przed nimi zadania budowy od podstaw autorskiego AI wygeneruje duże obciążenie budżetowe dla firmy. 

 

Mądrze będzie w tej sytuacji samodzielnie ocenić rozległe możliwości AI Customer Data Platform with Omnichannel Execution. Pobierz demo SALESmanago  i poznaj wartość, jaką możemy wnieść do twojej firmy.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]