Dlaczego coaching wcale nie zmieni Twojego życia

Czy coaching i rozwój osobisty to plaga naszych czasów? Gdzie się nie rozejrzeć – tam rzesze coachów, mówców motywacyjnych, szkoleniowców, trenerów rozwoju osobistego, a także ich wyznawców i… krytyków. Choć sama idea “rozwoju osobistego”, rozumiana jako poszerzanie horyzontów i zdobywanie nowych umiejętności jest jak najbardziej godna pochwały, to wokół całej branży utworzyła się nadęta do granic śmieszności atmosfera, która stała się pożywką dla memów – i trudno się dziwić.

źródło: bazgram

O ile w chęci rozwijania się nie ma nic złego, to coaching może przynieść Ci więcej szkody niż pożytku. Dlaczego? Przedstawiamy 5 powodów, dla których coaching może stanąć na drodze do Twojego rozwoju i wcale nie zmieni Twojego życia.

 

1. Zajmuje cenny czas, który możesz poświęcić na prawdziwy rozwój

Choć czasami wszyscy chcielibyśmy, żeby było inaczej, doba wciąż ma tylko 24 godziny. Jeśli próbujesz łączyć życie zawodowe, prywatne i jeszcze chcesz poświęcać choć kilka godzin tygodniowo na rozwój – to niestety czasu zawsze będzie za mało. Naturalne jest to, że mimo wielkich chęci czas, który możesz spędzić na przykład na czytaniu książek, jest ograniczony. W tej sytuacji musisz mądrze wybrać to, co naprawdę wartościowe. Jak? Przykłady pierwsze z brzegu: nie idź na kolejne przegadane szkolenie z rozwoju osobistego, tylko na kurs, na którym nauczysz się czegoś praktycznego – na przykład gotowania albo podstaw programowania; nie czytaj książek o rozwoju osobistym, tylko książki faktycznie rozwijające – w literaturze pięknej znajdziesz więcej prawd życiowych niż w wynurzeniach coachingowych guru. Bez obrazy, ale jakby nie patrzeć, żadna przemowa motywacyjnego guru nie dorasta do pięt dziełom Prousta czy Kafki!

 


A może… nauczysz się Marketing Automation?


 

2.Daje ci fałszywe poczucie, że robisz coś wartościowego

Uważasz, że skoro czytasz książki o rozwoju osobistym, śledzisz swoich ulubionych coachów na Facebooku, Instagramie, Twitterze, Linkedinie, YouTube, Tumblrze (i tak dalej, i tak dalej…), regularnie uczestniczysz w webinarach, szkoleniach i kosztownych kursach, to już nie musisz więcej w siebie inwestować – bo przecież robisz już wystarczająco dużo! Niestety, nie ma nic gorszego, niż popaść w samozadowolenie, które pozbawia motywacji do dalszego działania i rozwoju w innych dziedzinach – choćby poszerzania wiedzy o świecie czy rozwijania umiejętności zawodowych. Lubisz od czasu do czasu obejrzeć jakiś motywujący filmik czy przeczytać książkę z zakresu rozwoju osobistego? OK, nie oceniamy (każdy ma swoje guilty pleasures), ale nie ograniczaj się tylko do tego!

 

3. Pożera Twoje zasoby finansowe

Wokół twojego ulubionego coacha pieczołowicie zbudowana jest marketingowa otoczka, niekiedy szumnie nazywana personal brandingiem, której celem jest nakłonienie Cię do sięgnięcia do kieszeni i wyłożenia ciężkich pieniędzy na kolejne kursy, poradniki, szkolenia i inne tego rodzaju przyjemności. Bez mrugnięcia okiem płacisz, ile trzeba, bo przecież jest to właśnie to, czego potrzebujesz – kolejna rewolucyjna metoda, która tym razem już na pewno ostatecznie odmieni twoje życie i poprowadzi cię ścieżką ku sukcesom! Spójrzmy prawdzie w oczy – w wielu przypadkach branża coachingu to świetnie funkcjonująca maszynka do zarabiania pieniędzy. A zarabia się ni mniej, ni więcej jak na wiernych fanach samozwańczych coachów. Z drugiej strony – sporo pieniędzy wyciąga się także od osobników aspirujących do bycia coachami – organizując przeróżne kursy czy nawet studia o szumnych nazwach. To niemałe kwoty, które można by przeznaczyć na cele o wiele pożyteczniejsze.

źródło: jeja.pl

4. Sprawia, że polegasz na innych ludziach, zamiast liczyć na siebie

Zamiast wziąć sprawy w swoje ręce, ślepo wierzysz, że pomoc coacha jest kluczowa dla rozwiązania Twoich problemów (i uwaga, nie mówimy tu o osobach z profesjonalnym przygotowaniem, jak terapeuci!). Jednak zapominasz, że jedyną osobą, która realnie może coś zmienić w swoim życiu, jesteś właśnie ty. O ironio, ta zasada to jedna z podstaw tradycyjnego coachingu! Zazwyczaj zadaniem coacha jest uświadomienie, że moc sprawczą posiadamy my sami, oraz pomoc w wykorzystaniu drzemiącego w nas potencjału, by osiągnąć pełnię swoich możliwości. Jednak zbyt często ta sytuacja jest wypaczona i działa zupełnie na opak, co sprawia, że coachee namiętnie słucha wszystkiego, co trener rozwoju ma do przekazania, ale nie wprowadza żadnych zmian do swojego życia.

źródło: memytutaj.pl

 5. Nie uświadamia, że największa mądrość płynie z życiowego doświadczenia

“Doświadczenie jest najlepszym nauczycielem” – brzmi jak wyświechtany banał, prawda? Jednak z tej sentencji Cycerona wielu mogłoby wyciągnąć cenną naukę. Ta prawda tyczy się zarówno praktycznych umiejętności (nie ma lepszego sposobu na naukę, niż metoda prób i błędów), jak i tak zwanej “życiowej mądrości”, którą trudno czerpać z książek. Doświadczenia zdobytego z biegiem lat nic nie zastąpi – niektóre rzeczy musimy po prostu przeżyć na własnej skórze. Nie oznacza to oczywiście, że nie warto się niczego uczyć, ale niewątpliwie są pewne sprawy, których nie nauczysz się z książek ani na szkoleniach.

 

Julia Paduszyńska
Content Manager

@jpaduszyńska

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]