Diabeł tkwi w szczegółach. Czemu John Locke kazałby dopracować każdy detal Twojej oferty?

Dobro, sprawiedliwość, piękno albo…. wizerunek marki. Abstrakcyjne pojęcia zawsze budziły zainteresowanie filozofów. John Locke w celu ich zrozumienia zwrócił się do naprawdę najprostszych kwestii.

   

Wchodzisz do knajpy, której wcześniej nie znałeś. Rozglądasz się. Widzisz krzesła, na których twój dziadek spotykał się na randki z babcią. Próbujesz wejść głębiej, ale masz problem by odkleić stopy od podłogi. W końcu ten zapach… wygląda, że mają naprawdę bogate menu, szkoda, że całość ewidentnie serwują na raz. Nie trudno zgadnąć co robisz – odwracasz się  na pięcie i twoja przygoda z tym gastronomicznym przybytkiem właśnie się kończy. A przecież nic tam nie zjadłeś!

 

To czy dane miejsce oceniamy jako “atrakcyjne” czy “nieatrakcyjne” jest sumą najprostszych doświadczeń jakie do tej pory przeżyliśmy, z których tworzymy bardziej ogólne pojęcia.

 

“Atrakcyjna knajpa”, “dobra obsługa”, “smaczne jedzenie” to abstrakcyjne idee, których nie jesteśmy w stanie poznać bezpośrednio. Tym co poznajemy są idee proste składające się z poszczególnych doświadczeń. I tak nie widzę “złej obsługi”, widzę jednego, nieprzyjemnego i niezbyt lotnego pracownika. Łatwo sobie wyobrazić konsekwencje: możemy wydawać miliony na reklamę, ale wystarczy, że potencjalny klient zetknie się z naszą firmą przez niedopracowane ogniwo i…. zostaje byłym potencjalnym klientem!

 

Nasze umysły są w momencie narodzin puste i napełniają się na skutek doświadczenia. Niekoniecznie tak, jak byśmy chcieli!

 

Ludzki umysł jest dla niego pustą tablicą – “tabula rasa” – która wraz z doświadczeniem się zapełnia. Gdy klient styka się z naszą marką jesteśmy w neutralnej sytuacji. Ale już po pierwszym kontakcie buduje sobie na nasz temat pewnego rodzaju opinię, która nam może sprzyjać, albo i nie! Dlatego od takich banałów jak formatowanie maila, design strony internetowej czy zdjęcie profilowe na Facebooku bardzo dużo zależy. 

Zdaniem filozofa nasze umysły lubią chodzić własnymi drogami. O ile idei prostych możemy być pewni, to abstrakcyjne są tworzone… abstrakcyjnie. Świetnym przykładem jest właśnie pierwsze wrażenie: często na bazie jednostkowych doświadczeń budujemy potężne konstrukcje umysłowe, które nie mają jednak wiele wspólnego z rzeczywistością. Dlatego Locke radził, by swoje abstrakcyjne poglądy co jakiś czas weryfikować i poddawać empirycznym testom.

 

Pierwsze wrażenie można zmienić na lepsze… lub na gorsze! Nasza wiedza nie jest jedynie zrzuconą bezwładnie kupą doświadczeń, lecz podlega ciągłej weryfikacji w codziennym życiu.

 

Jeżeli przez jakiś drobny błąd na wejściu zraziliśmy do siebie klienta, da się to jeszcze naprawić. Ale dużo ważniejsze są inne konsekwencje: jeżeli klient na bazie pierwszego wrażenia i dosyć powierzchownej znajomości wyrobi sobie o nas dobrą opinię, to później będzie oczekiwał takich samych standardów. Dlatego też ważne jest, żeby nie przesadzić. Jeżeli prowadzimy salon samochodowy, to nie ma co inwestować w designerski wystrój wnętrza jeżeli nie sprzedajemy auta klasa wyższej. Zrobienie apetytu na Rolls-Royce’a nie jest dobrym pomysłem, jeżeli sprzedajemy Dacię. 

 

Trzeba zrozumieć i zaakceptować, że różni klienci mają różne oczekiwania i mogą nas nawet nie lubić. Tolerancja i wyrozumiałość wobec innych to najważniejsze wnioski filozofa.

 

John Locke słynie przede wszystkim ze swojej filozofii politycznej, gdzie domaga się poszanowania podstawowych praw człowieka i tolerancji religijnej. Wiąże się to z jego filozofią poznania – skoro różni ludzie różnie budują sobie swój światopogląd korzystając z różnej doświadczeń, na jakiej bazie można stwierdzić, że ktoś ma “ten prawdziwy”, którego trzeba się słuchać? 

Musimy jasno określić do jakich klientów chcemy trafić, a do jakich nie. Jeżeli przeanalizujemy wielkie marki to zauważymy, że mają one swoich fanów gotowych do noszenia idoli na rękach, jak i… zawziętych wrogów. To normalne i musimy nauczyć się z tym żyć. 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]