W ciągu ostatnich kilku lat, strony sklepów internetowych stały się niezwykle interaktywne, dając klientom nowe, bardzo głębokie możliwości zapoznania się z produktem w trakcie procesu zakupowego. To sprawia, że najbardziej popularne metody wykorzystywane do monitorowania i analizy zachowań klientów, takie jak odsłona strony (page view) i Webhooki stały się nieco przestarzałe. SALESmanago wprowadza nową technologię o nazwie Semantyczne Webhooki (Semantic Webhooks), która tłumaczy zachowanie klienta w sklepie internetowym na jego konkretne preferencje. Semantyczne Webhooki umożliwiają sprzedawcom eCommerce określenie rzeczywistego zainteresowania klienta i prawdopodobieństwa zakupu określonych produktów.
„Najpopularniejsze rozwiązania z zakresu Marketing Automation powstały 10-20 lat temu i nawet jeśli wszyscy twierdzą, że są to platformy angażujące klienta, to Odsłony Strony i Webhooki pozostają dla nich reliktami przeszłości służącymi do pomiaru interakcji klienta ze stronami internetowymi. Ten sposób interakcji całkowicie się zmienił i wszyscy potrzebowaliśmy nowego sposobu pomiaru tego nowego zachowania” – mówi Konrad Pawlus, założyciel SALESmanago i CTO. Semantyczny Webhook to pomysł, który pojawił się ostatnio w naszym zespole badawczo-rozwojowym i pomaga nie tylko śledzić wydarzenia na stronie internetowej, ale pozwala nam dodać szczególne znaczenie dla tych wydarzeń. Pomaga nam to w lepszym zrozumieniu zachowań klientów”.
Dlaczego potrzebujemy czegoś więcej niż tylko Odsłona strony albo Webhook?
Odsłona strony, czasami nazywana impresją, jest wywołaniem załadowania pojedynczego pliku HTML (podstrony) strony internetowej. Webhook w tworzeniu stron internetowych jest metodą zasilania dodatkowymi danymi lub zmiany zachowania strony internetowej lub aplikacji internetowej z indywidualnymi wywołaniami zwrotnymi.
Dzisiaj obserwujemy ogromną zmianę w kierunku rozwoju aplikacji single-page i stron internetowych, które w dużym stopniu wykorzystują frameworki Javascript UX i HTML5 w celu zapewnienia użytkownikom bardziej interaktywnych wrażeń (Javascript jest sposobem na dynamiczne tworzenie stron internetowych).
Strony internetowe, które zapewniają użytkownikom bardziej interaktywne doświadczenia w korzystaniu z nich, na ogół mają większy ruch, dłuższy czas sesji i wyższe wskaźniki konwersji niż strony internetowe o słabym interaktywnym designie. Innymi słowy, dobrze zaprojektowana, interaktywna strona internetowa bardziej angażuje klienta i daje mu więcej możliwości wykazania swoich preferencji co do poszukiwanych treści.
Nawet przy użyciu Webhooków nie jesteśmy w stanie poradzić sobie ze skomplikowanymi interaktywnymi stronami eCommerce. Dlaczego? Przede wszystkim z powodu braku odpowiedniej struktury – dane Webhook w obecnych rozwiązaniach Marketing Automation są proste – w większości przypadków jest to tylko kawałek tekstu (ciąg w nieco bardziej technicznej nomenklaturze). Ale co ważniejsze, Webhookowi brakuje semantyki – lub prościej – nie ma znaczenia dla algorytmów Marketing Automation.
Co zatem oznacza więcej interaktywnego doświadczenia użytkownika w Marketing Automation i profilowaniu użytkowników?
Przyjrzyjmy się przykładowej stronie produktu w sklepie internetowym Walmart:
Jak widać, interakcja użytkownika z pierwszą częścią strony produktu wykracza daleko poza jej otwarcie. Na powyższym zdjęciu widać 11 punktów styku, w których użytkownik może powiększyć obraz produktu, poznać więcej szczegółów na jego temat, przełączyć zdjęcie, a nawet obejrzeć film z KitchenAid Mixer.I to nie wszystko. Zdjęcie jest interaktywne:
Przesuwając myszką można zobaczyć powiększoną część produktu.
To wiele, ale nie wszystko – użytkownik może przewinąć stronę w dół i odbyć interaktywną wycieczkę po produkcie:
Czy przeczytać instrukcję użytkowania:
Stronę można przejrzeć tutaj.
Dlaczego to takie ważne?
Wyobraź sobie użytkownika przeglądającego stronę internetową eCommerce jak ta powyżej. W klasycznym podejściu mógłbyś zobaczyć w profilu klienta produkty, które właśnie obejrzał oraz prawdopodobnie to ile razy dany produkt był oglądany. Ale to już przeszłość.
Poleganie na odsłonie strony jest bardzo ograniczone – tracisz ogromną ilość informacji o użytkowniku – a pamiętaj, że – dane są teraz cenniejsze niż ropa naftowa (więc tracisz pieniądze). Co więcej, polegasz na niedokładnych danych, przy standardowym podejściu do odsłony strony zobaczysz 3 miksery odwiedzone przez użytkownika, ale zakupem którego z nich użytkownik jest najbardziej zainteresowany? Nie wiesz. Potrzebujesz więcej informacji, aby odpowiedzieć na to pytanie. Z pewnością, jeśli użytkownik sprawdzi różne zdjęcia produktów, przeczyta więcej szczegółów na ich temat lub porówna je z innymi, jego zainteresowanie jest znacznie większe niż w przypadku produktu, który otwiera i pozostawia bez żadnych dodatkowych interakcji.
Rozwiązanie
SALESmanago wyprzedza opisane powyżej zmiany i wprowadza nowy, przeprojektowany silnik monitorujący. Główną zmianą jest skupienie się na interakcjach użytkownika z witryną, a nie tylko na monitorowaniu odwiedzanych stron (odsłon).
Główną ideą nowego rozwiązania monitorującego jest rejestracja interakcji użytkownika z Javascript, a nie tylko automatyczne raportowanie odsłon stron, co jest zbyt ograniczone dla nowoczesnych serwisów eCommerce.
Takie podejście daje zarówno dobrze zdefiniowaną strukturę interakcji produktowych, jak i znaną semantykę. Możemy więc teraz reagować w bardziej odpowiedni sposób z automatyzacją, tworzyć bardziej obszerne i bogate profile, ale co ważniejsze – możemy budować znacznie lepsze rozwiązania w zakresie machine learning – ponieważ dane mają teraz znaczenie semantyczne!
Wraz z nowym monitoringiem wprowadzamy precyzyjne raportowanie działań klientów, które mogą podjąć w sklepie internetowym. Poprawia to zrozumienie potrzeb klientów i pozwala na zbudowanie znacznie bardziej adekwatnych profili i oferty.
Wdrożenie nowego monitoringu jest bardzo proste i wymaga jedynie podstawowych umiejętności Javascript.
Zobacz jak to działa
Przygotowaliśmy prostą stronę demo dla nowego modułu monitoringu. Możesz się nią bawić i zobaczyć swój profil podczas interakcji ze sklepem demo. Znajdziesz ją tutaj.
Poniżej znajduje się krótka instrukcja dotycząca strony demo:
- Kategoria produktów
- Produkty w wybranej kategorii
- Interakcje w koszyku – kupuj i usuń
- Zmień kolor produktu
- Przeczytaj szczegóły dotyczące produktu
- Przeczytaj cały opis produktu
- Dodaj do listy ulubionych
Oczywiście jest to tylko wersja demonstracyjna – rozwiązanie produkcyjne pozwala na zgłaszanie większej ilości zdarzeń różnych typów i dostosowywanie wszystkich parametrów.
Wnioski
Według badania Accenture, 79% kadry kierowniczej przedsiębiorstw zgadza się, że firmy, które nie korzystają z usług Big Data, stracą swoją konkurencyjną pozycję i mogą być zagrożone upadkiem. Co więcej, 83% z nich realizuje projekty Big Data, aby uzyskać przewagę konkurencyjną.
W SALESmanago pracujemy nad wieloma projektami wprowadzającymi marketing i rolę marketera na wyższy poziom, zawsze starając się wyprzedzać rynek i konkurencję.
W tak konkurencyjnym krajobrazie sklepów internetowych, niewykorzystywanie jak największej ilości danych o Twoich klientach będzie zabójcze dla Twojej firmy. Możemy Ci w tym pomóc!
Nie trać już danych! Poznaj lepiej swojego klienta. Wyślij wiadomość e-mail, aby dowiedzieć się, w jaki sposób możemy poprawić profile Twoich klientów i wyniki Twojego e-biznesu: konrad.pawlus@salesmanago.com