Codziennie na całym świecie rośnie liczba osób i firm korzystających z systemów Marketing Automation. Czy udostępnienie zupełnie nowych możliwości markterom faktycznie pozwala im lepiej pracować i wpływa na zmianę ich zachowań i lepszą pracę? Najczęściej nie i dlatego tak ważne jest, aby zakup nowego narzędzia szedł w parze ze zmianą starych przyzwyczajeń na nowe.
Popularność Marketing Automation rośnie w bardzo wysokim tempie. Tylko do 2015 adopcja tych rozwiązań na rynku ma wzrosnąć o 50%, a 76% największych firm oferujących oprogramowanie w modelu SaaS już z niego korzysta. Nic dziwnego ponieważ firmy, które stosują Marketing Automation uzyskują o 54% więcej kontaktów zakwalifikowanych do dalszego kontaktu z firmą i 50% więcej gotowych do zakupu.
Ok. Coraz więcej firm kupuje Marketing Automation, co przekłada się na więcej wiadomości e-mail wysyłanych do potencjalnych klientów. Jednak baza adresowa nie rośnie równie szybko co zdolność marketerów do wysyłania coraz większej liczby wiadomości. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że wdrożenie Marketing Automation powoduje jedynie wzrost ilości wysyłanych wiadomości i więcej rezygnacji z subskrypcji.
Czy tak jest naprawdę? Niekoniecznie, o ile prawdą jest że firmy z Marketing Automation wysyłają więcej wiadomości, to już nie można się zgodzić z określeniem ich jako SPAM. Dlaczego? Po pierwsze Marketing Automation pozwala szybko i skutecznie odpowiedzieć każdej zainteresowanej osobie poprzez wysłanie dopasowanej pod kątem treści wiadomości. Wiadomości wysyłane są do osób, które chcą je otrzymywać i w każdej chwili mogą z nich zrezygnować. Jednak tego nie robią, bo po otrzymują takie treści, których oczekują.
W rzeczywistości Marketing Automation to wspaniałe rozwiązanie na typowe problemy każdego marketera. Każdy marketer wie, że nie powinien wysyłać masowych niedopasowanych mailingów do całej swojej bazy, w każdą środę o 12. Jednak brak czasu na testy A/B, segmentację bazy kontaktowej i wysyłki wiadomości dokładnie w momencie kiedy kontakt wypełnił formularz, większość z nas jest zmuszona do takich mało skutecznych masowych wysyłek. Uratować może system do automatyzacji marketingu i sprzedaży, który zautomatyzuje segmentację bazy, automatycznie wyśle wiadomość powitalną i zadba o wiele innych mechanicznych zadań. Dzięki czemu marketer zyska czas na solidną analizę danych, optymalizację procesów i solidne włączenie się w proces marketingowo-sprzedażowy.
Marketerzy, aby wykorzystać pełen potencjał Marketing Automation potrzebują poznać lepiej możliwości tych narzędzi. Marketing Automation pozwala wysyłać wiadomości do klientów w dużo lepszym momencie i dla każdego z nich indywidualnie, z lepiej dopasowaną treścią skupiającą się na odbiorcy. Automatyzacja marketingu i sprzedaży nie musi polegać na zwiększeniu ilości wysyłek, tylko na utrzymaniu podobnego poziomu ilości, przy znacznie wyższej jakości komunikacji.