Czy sztuczna inteligencja zastąpi programistów?

 



W 2015 roku Andrej Karpathy, obecny szef działu AI tesli, doktor uniwersytetu Stanford przeprowadzał testy Rekurencyjnej Sieci Neuronowej (RNN) używając typu LSTM (Long Short Term Memory). Autor eksperymentu uczył swoje modele na różnych dostępnych źródłach tekstu tak, aby generowały one swoje własne treści.
RNN są nazywane rekurencyjnymi/powtarzającymi się, ponieważ wykonują to samo zadanie dla każdego elementu sekwencji, a dane wyjściowe zależą od poprzednich obliczeń. Możemy też myśleć o RNN, że posiadają one ”pamięć”, która przechwytuje informacje o tym, co zostało obliczone do tej pory.

Ciekawą częścią eksperymentu było zastosowanie jako tekstu uczącego obok twórczości Shakespeare’a czy artykułów z Wikipedii pełnego kodu źródłowego jądra Linuxa. Czyli źródłowego kodu języka C zajmującego jakieś 474MB. Nauczona na takim zbiorze sieć wygenerowała poniższy listing kodu:


/* 
 * Increment the size file of the new incorrect UI_FILTER group information
 * of the size generatively.
 */
  
static int indicate_policy(void)
{ 
  int error;
  if (fd == MARN_EPT) { 
    /* 
     * The kernel blank will coeld it to userspace.
     */ 
    if (ss->segment < mem_total)
      unblock_graph_and_set_blocked();
    else
      ret = 1;
    goto bail;
  } 
  segaddr = in_SB(in.addr); 
  selector = seg / 16; 
  setup_works = true; 
  for (i = 0; i < blocks; i++) { 
    seq = buf[i++]; 
    bpf = bd->bd.next + i * search; 
    if (fd) { 
      current = blocked; 
    } 
  } 
  rw->name = "Getjbbregs";
  bprm_self_clearl(&iv->version);
  regs->new = blocks[(BPF_STATS << info->historidac)] | PFMR_CLOBATHINC_SECONDS << 12;
  return segtable; 
}

 
Pełny artykuł w którym Karpathy opisuje swoje eksperymenty można znaleźć tutaj.


Powyższy kod prawdopodobnie się nie kompiluje i z pewnością nie wnosi nic użytecznego w jądro Linuxa. Jednak może być początkiem ciekawej dyskusji nad możliwością zastąpienia pracy programisty przez maszynę.
Według futurystycznych przewidywań, stworzonych na podstawie publikacji Carl Benedikt Frey i Michael A. Osborne "The Future of Employment: How susceptible are jobs to computerisation?” istnieje 48% prawdopodobieństwo zastąpienia programisty przez maszynę.


Brzmi to jak mrzonki i bujanie w obłokach, ale trwają pracę nad poważnymi zastosowaniami uczenia maszynowego w celu pisania kodu. Microsoft oraz Uniwersytetu Cambridge stworzyli system o nazwie DeepCoder, które bazuje na technice „program synthesis”, czyli tworzy nowe programy wykorzystując do tego linie kodu pochodzące z już istniejącego oprogramowania.


Autorzy przewidują, że narzędzie będzie w niedalekiej przyszłości pomagało w budowaniu rutynowych programów zajmujących się na przykład pozyskiwaniem informacji ze stron internetowych, albo automatycznym katalogowaniem zdjęć czy dokumentów bez wkładu pracy programisty, a jedynie na podstawie opisu biznesowego problemu wykonanym przez laika w dziedzinie pisania kodu.


Czy możliwe będzie całkowite zastąpienie programisty? Prawdopodobie dopiero gdy uda nam się stworzyć tzw. silną sztuczną inteligencję (artificial general intelligence) - czyli taką, która spełnia założenie, że pewne formy sztucznej inteligencji mogą posiadać wszystkie atrybuty dostępne umysłowi ludzkiemu.
Jednak to wcale nie tak odległe czasy - AI zastąpi programistów do roku 2040, ostrzegają naukowcy z Oak Ridge National Laboratory. Twierdzą oni, że do 2040 roku technologie uczenia maszynowego i przetwarzania języka naturalnego będą tak zaawansowane, że będą w stanie pisać lepszy kod oprogramowania i szybciej niż najlepsi “ludzcy” koderzy. Jako jedno z większych wyzwań postrzegane jest to, że występują i będą występować nadal różnice między architekturą sprzętową i wymaganiami oprogramowania.


W ankiecie przeprowadzonej przez Evans Data Corp, 550 twórców oprogramowania zostało zapytanych o najbardziej niepokojące aspekty ich kariery. 29 procent powiedziało: "Ja i moje wysiłki na rzecz rozwoju zostają zastąpione przez sztuczną inteligencję". Tak więc nie jest to istotny i zauważalny aspekt rozwoju technologii.


Komputery już teraz potrafią wiele.

 
Tworzą piosenki


Magenta to projekt zespołu Google Brain. Zespół pracuje przy użyciu TensorFlow - biblioteki uczenia maszynowego od Google. Już teraz można posłuchać pierwszej wygenerowanej komputerowo piosenki - skomponowanej bez żadnej ludzkiej pomocy.

 
 
Pokonują ludzi w grach

W 1997 roku w Nowym Jorku komputer IBM Deep Blue wygrał mecz szachowy z Garrym Kasparovem. To był pierwszy raz, gdy maszyna pokonała mistrza świata w szachach w warunkach turniejowych.


W 2011 roku inny komputer IBM - Watson - wziął udział w telewizyjnym konkursie "Jeopardy" przeciwko poprzednim zwycięzcom. Watson musiał słuchać pytań i udzielać odpowiedzi w naturalnym ludzkim języku. Nie był podłączony do Internetu.


W marcu 2016 r. AlphaGo - program komputerowy od Google DeepMind stworzony do gry planszowej Go - pokonał Lee Sedol, ówczesnego Mistrza Świata w Go.

 
Malują obrazy

W lutym 2016 r. W San Francisco Google sprzedało 29 obrazów na aukcji charytatywnej. Wszystkie zostały wykonane przez sztuczną inteligencję Google'a. Wydarzenie to zostało nazwane "DeepDream: sztuka sieci neuronowych".


 
Dokonują medycznych odkryć

W 2013 r. Sztuczna inteligencja została zaprzęgnięta do pracy w celu wykrycia raka piersi. Sieć neuronowa została przeszkolona, ​​aby wykrywać oznaki raka za pomocą dziesiątków tysięcy zdjęć mammograficznych choroby.
Ale sieć neuronowa nauczyła się, że nie jest aż tak ważne, aby szukać samych guzów, ale raczej innych modyfikacji tkanki, które nie znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie komórek nowotworowych. To była nowa wiedza dla ludzkości. Do 2013 roku medycyna o tym nie wiedziała.


To z pewnością nie wszystko i tylko kwestią czasu jest, kiedy maszyna napisze swój pierwszy program komputerowy. Już niebawem powstaną narzędzia angażujące uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję w pomoc programiści - inteligentne sugerowanie kodu, wykrywanie potencjalnych błędów czy problemów.
W nieco dalszej przyszłości pojawią się mechanizmy budowania coraz to bardziej złożonych aplikacji na podstawie ich opisu biznesowego. Być może będzie można nawet porozmawiać z komputerem o naszym pomyśle - a on wygeneruje za nas kod aplikacji?

 

 

Post Author

Konrad Pawlus
CTO, co-founder

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]