Czy sztuczna inteligencja zastąpi programistów?

 



W 2015 roku Andrej Karpathy, obecny szef działu AI tesli, doktor uniwersytetu Stanford przeprowadzał testy Rekurencyjnej Sieci Neuronowej (RNN) używając typu LSTM (Long Short Term Memory). Autor eksperymentu uczył swoje modele na różnych dostępnych źródłach tekstu tak, aby generowały one swoje własne treści.
RNN są nazywane rekurencyjnymi/powtarzającymi się, ponieważ wykonują to samo zadanie dla każdego elementu sekwencji, a dane wyjściowe zależą od poprzednich obliczeń. Możemy też myśleć o RNN, że posiadają one ”pamięć”, która przechwytuje informacje o tym, co zostało obliczone do tej pory.

Ciekawą częścią eksperymentu było zastosowanie jako tekstu uczącego obok twórczości Shakespeare’a czy artykułów z Wikipedii pełnego kodu źródłowego jądra Linuxa. Czyli źródłowego kodu języka C zajmującego jakieś 474MB. Nauczona na takim zbiorze sieć wygenerowała poniższy listing kodu:


/* 
 * Increment the size file of the new incorrect UI_FILTER group information
 * of the size generatively.
 */
  
static int indicate_policy(void)
{ 
  int error;
  if (fd == MARN_EPT) { 
    /* 
     * The kernel blank will coeld it to userspace.
     */ 
    if (ss->segment < mem_total)
      unblock_graph_and_set_blocked();
    else
      ret = 1;
    goto bail;
  } 
  segaddr = in_SB(in.addr); 
  selector = seg / 16; 
  setup_works = true; 
  for (i = 0; i < blocks; i++) { 
    seq = buf[i++]; 
    bpf = bd->bd.next + i * search; 
    if (fd) { 
      current = blocked; 
    } 
  } 
  rw->name = "Getjbbregs";
  bprm_self_clearl(&iv->version);
  regs->new = blocks[(BPF_STATS << info->historidac)] | PFMR_CLOBATHINC_SECONDS << 12;
  return segtable; 
}

 
Pełny artykuł w którym Karpathy opisuje swoje eksperymenty można znaleźć tutaj.


Powyższy kod prawdopodobnie się nie kompiluje i z pewnością nie wnosi nic użytecznego w jądro Linuxa. Jednak może być początkiem ciekawej dyskusji nad możliwością zastąpienia pracy programisty przez maszynę.
Według futurystycznych przewidywań, stworzonych na podstawie publikacji Carl Benedikt Frey i Michael A. Osborne "The Future of Employment: How susceptible are jobs to computerisation?” istnieje 48% prawdopodobieństwo zastąpienia programisty przez maszynę.


Brzmi to jak mrzonki i bujanie w obłokach, ale trwają pracę nad poważnymi zastosowaniami uczenia maszynowego w celu pisania kodu. Microsoft oraz Uniwersytetu Cambridge stworzyli system o nazwie DeepCoder, które bazuje na technice „program synthesis”, czyli tworzy nowe programy wykorzystując do tego linie kodu pochodzące z już istniejącego oprogramowania.


Autorzy przewidują, że narzędzie będzie w niedalekiej przyszłości pomagało w budowaniu rutynowych programów zajmujących się na przykład pozyskiwaniem informacji ze stron internetowych, albo automatycznym katalogowaniem zdjęć czy dokumentów bez wkładu pracy programisty, a jedynie na podstawie opisu biznesowego problemu wykonanym przez laika w dziedzinie pisania kodu.


Czy możliwe będzie całkowite zastąpienie programisty? Prawdopodobie dopiero gdy uda nam się stworzyć tzw. silną sztuczną inteligencję (artificial general intelligence) - czyli taką, która spełnia założenie, że pewne formy sztucznej inteligencji mogą posiadać wszystkie atrybuty dostępne umysłowi ludzkiemu.
Jednak to wcale nie tak odległe czasy - AI zastąpi programistów do roku 2040, ostrzegają naukowcy z Oak Ridge National Laboratory. Twierdzą oni, że do 2040 roku technologie uczenia maszynowego i przetwarzania języka naturalnego będą tak zaawansowane, że będą w stanie pisać lepszy kod oprogramowania i szybciej niż najlepsi “ludzcy” koderzy. Jako jedno z większych wyzwań postrzegane jest to, że występują i będą występować nadal różnice między architekturą sprzętową i wymaganiami oprogramowania.


W ankiecie przeprowadzonej przez Evans Data Corp, 550 twórców oprogramowania zostało zapytanych o najbardziej niepokojące aspekty ich kariery. 29 procent powiedziało: "Ja i moje wysiłki na rzecz rozwoju zostają zastąpione przez sztuczną inteligencję". Tak więc nie jest to istotny i zauważalny aspekt rozwoju technologii.


Komputery już teraz potrafią wiele.

 
Tworzą piosenki


Magenta to projekt zespołu Google Brain. Zespół pracuje przy użyciu TensorFlow - biblioteki uczenia maszynowego od Google. Już teraz można posłuchać pierwszej wygenerowanej komputerowo piosenki - skomponowanej bez żadnej ludzkiej pomocy.

 
 
Pokonują ludzi w grach

W 1997 roku w Nowym Jorku komputer IBM Deep Blue wygrał mecz szachowy z Garrym Kasparovem. To był pierwszy raz, gdy maszyna pokonała mistrza świata w szachach w warunkach turniejowych.


W 2011 roku inny komputer IBM - Watson - wziął udział w telewizyjnym konkursie "Jeopardy" przeciwko poprzednim zwycięzcom. Watson musiał słuchać pytań i udzielać odpowiedzi w naturalnym ludzkim języku. Nie był podłączony do Internetu.


W marcu 2016 r. AlphaGo - program komputerowy od Google DeepMind stworzony do gry planszowej Go - pokonał Lee Sedol, ówczesnego Mistrza Świata w Go.

 
Malują obrazy

W lutym 2016 r. W San Francisco Google sprzedało 29 obrazów na aukcji charytatywnej. Wszystkie zostały wykonane przez sztuczną inteligencję Google'a. Wydarzenie to zostało nazwane "DeepDream: sztuka sieci neuronowych".


 
Dokonują medycznych odkryć

W 2013 r. Sztuczna inteligencja została zaprzęgnięta do pracy w celu wykrycia raka piersi. Sieć neuronowa została przeszkolona, ​​aby wykrywać oznaki raka za pomocą dziesiątków tysięcy zdjęć mammograficznych choroby.
Ale sieć neuronowa nauczyła się, że nie jest aż tak ważne, aby szukać samych guzów, ale raczej innych modyfikacji tkanki, które nie znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie komórek nowotworowych. To była nowa wiedza dla ludzkości. Do 2013 roku medycyna o tym nie wiedziała.


To z pewnością nie wszystko i tylko kwestią czasu jest, kiedy maszyna napisze swój pierwszy program komputerowy. Już niebawem powstaną narzędzia angażujące uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję w pomoc programiści - inteligentne sugerowanie kodu, wykrywanie potencjalnych błędów czy problemów.
W nieco dalszej przyszłości pojawią się mechanizmy budowania coraz to bardziej złożonych aplikacji na podstawie ich opisu biznesowego. Być może będzie można nawet porozmawiać z komputerem o naszym pomyśle - a on wygeneruje za nas kod aplikacji?

 

 

Post Author

Konrad Pawlus
CTO, co-founder

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]