Czy potrzebujesz wirtualnego asystenta? Sztuczna inteligencja i życie codzienne

Od dawna marzymy o maszynach, które będą nam pomagać w codziennym życiu. Kino jest pełne takich wyobrażeń – pomyśl choćby o Jarvisie z Iron Mana czy bohaterce Her.

Czy grozi Ci, że zakochasz się w swojej wirtualnej asystentce (czy wirtualnym asystencie)?

Dziś jeszcze nie: trudno zapałać szczególną sympatią do Cortany czy Siri, ale to może się niedługo zmienić. 

 

Nawiasem mówiąc: poniższe opisy dotyczą głównie asystentów w ich oryginalnych wersjach językowych i krajach pochodzenia – w takich warunkach aplikacje osiągają pełnię swoich możliwości. Polski odbiorca ma więc mniejsze możliwości testowania asystentów.


Wszystko, co marketer powinien wiedzieć o internecie rzeczy. Pobierz darmowego ebooka


Google assistant, 2016

W zasadzie stanowi przedłużenie i rozwinięcie projektu Google Now, który ma dawać użytkownikowi wrażenie uczestnictwa w konwersacji, gdzie aplikacja uczy się zachowania użytkownika oraz reaguje na zmienny kontekst. CEO Google, Sundar Pichai, na majowej konferencji prasowej omawiającej nowe rozwiązanie, podkreślał rolę doświadczenia dialogu między człowiekiem a maszyną.

Tak naprawdę jest więc assistant rozbudowaną i zaawansowaną wyszukiwarką, zorientowaną na przewidywanie i uprzedzanie potrzeb zamiast biernego oczekiwania aż użytkownik wpisze swoje hasła w wyszukiwarkę. Możesz ją również zintegrować z innymi aplikacjami i urządzeniami, jak Google Home (odpowiednik Echo Amazona – więcej o nim poniżej). Assistant ma również więcej wnioskować z kontekstu.

Nacisk położono na to, że nowe rozwiązanie jest po prostu kolejnym krokiem w ewolucji wyszukiwarki, która nie pokazuje nam już 10 niebieskich linków w odpowiedzi na wyszukanie, ale aktywnie uczestniczy w ro
zmowie.

Siri, 2011

Choć ludzie marzą o maszynach-asystentach od dawna, rozwój aplikacji tego typu, dostępnych na szerszą skalę, rozpocznyna się wraz z Siri Apple’a, wypuszczoną w 2011, która nastawiała budzik w iPhone, wyszukiwała informacje w sieci, a nawet rzucała czasem żartem. Dwa lata później Google wystartował z Google Now na An
droida.

 

Alexa, 2014

Jeff Bezos, założyciel i prezes Amazona, uważnie przyglądał się rozwojowi sytuacji i badał możliwości tej technologii. W 2014 wypuścił głośnik Echo, działający przez Bluetooth i podłączony do sieci. Za jego pomocą działa Alexa – wirtualny asystent Amazona.

Obsługiwanie urządzenia ma przypominać rozmowę z realną osobą: kierujemy pytania do głośnika, który kształtem przypomina czarny walec (wygląda jak paczka Pringlesów), zaś Alexa udziela nam odpowiedzi, które znajdzie w sieci, np. o pogodę. Możemy też ją poprosić głosowo o włączenie piosenek, zakup Audiobooka (oczywiście z Amazonowego Audible), zamówić samochód Ubera, zorganizować to-do listę… No i oczywiście doda do naszego koszyka zakupowego cokolwiek zechcemy.

W aplikacji możesz skonfigurować Alexę ze swoim telefonem: kontaktami, usługami, etc.

Cortana, 2015

Microsoft zaczął pracę nad wirtualnym asystentem w 2009 roku, i udostępnił go 6 lat później na Windows 10 (stacjonarne i mobilne). Cortana rozpoznaje głos użytkownika i utwory muzyczne oraz wykonuje standardowe czynności wirtualnych asystentów: wyszukuje informacje w sieci, ustawia przypomnienia czy alarmy i opowiada żarty.

Może również rzucić kostką lub monetą.

Przyszłość asystentów

Dr Chris Brauer bada zagadnienie wirtualnych asystentów i oczekiwania konsumentów wobec nich. Ustalił następujące trendy:

– ważnym aspektem jest możliwość mówienia do asystenta

– dziś nośnikiem asystentów są urządzenia mobilne czy wearables, ale będziemy ewoluować ku wszczepianiu takich urządzeń. Staniemy się cyborgami

– asystent będzie znał nas lepiej niż my sami siebie

– będziemy używać drobnych słuchawek w uchu (może wszczepianych na stałe), za pomocą których asystent będzie się z nami komunikował.

Brauer uważa, że nurt implantów będzie coraz silniejszy –  ponieważ to efektywniejsze i wygodniejsze niż noszenie urządzenia ze sobą.        

 

Pytanie, czy kolejnym krokiem w ewolucji osobistych asystentów nie będzie moment, w którym maszyny stają się częścią nas samych, wtapiają się w nas i nie jesteśmy już dłużej w stanie powiedzieć, gdzie przebiega granica między mną a moim wirtualnym asystentem?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]