Czy naprawdę potrzebujemy tych wszystkich startupów?

Jeśli zdarza ci się przeglądać sekcje biznesowe lub technologiczne magazynów i portali, na pewno znana ci jest dominująca, entuzjastyczna narracja wokół startupów technologicznych. Prawie zawsze opisywane są takimi przymiotnikami jak innowacyjne, rewolucyjne, i oczywiście cool i hipsterskie. Niemniej jednak, nadszedł czas by zatrzymać cały ten hype i powiedzieć prawdę: większość tych startupów wcale nie jest innowacyjna ani rewolucyjna, nie jest nawet cool, a świat wcale nie potrzebuje większości z nich.

 

 

Wszyscy kochają startupy…

 

Oczywiście istnieje wiele startupów, które zbudowały imponujące i dochodowe biznesy, a cały szum wokół nich jest w zasadzie zasłużony. Jest jedna podstawowa cecha, która je łączy: oparte są na naprawdę innowacyjnym pomyśle. Być może część z nich inspirowana jest tą samą filozofią (np. sharing economy), ale poza tym znalazły one coś, co sprawia, że wyróżniają się z nawału innych przedsiębiorstw. Znalazły swoją niszę, stworzyły skuteczną strategię i model biznesowy. A poza tym po prostu ułatwiają wiele codziennych czynności. Na pewno nie ma potrzeby opisywania, jak bardzo przydatne są takie aplikacje jak Uber czy Revolut, to wiedzą wszyscy. To właśnie klucz do ich sukcesu: stworzenie czegoś, czego ludzie potrzebują i naprawdę chcą używać.

 

…choć niektóre wcale na to nie zasługują

 

Triumfy tych najpopularniejszych startupów spowodowały efekt domina. Coraz więcej samozwańczych startupów technologicznych pojawia się jak grzyby po deszczu. Jednak problem z większością polega na tym, że tak naprawdę nie są nam niezbędne. Produkt lub usługa, którą oferują, wcale nie sprawia, że tysiące ludzi zastanawia się, jak mogli bez nich żyć. Problemy, które rzekomo mają rozwiązywać ich apki, są albo śmieszne, albo wyimaginowane. Spójrzmy prawdzie w oczy: świat nie potrzebuje dziesiątek aplikacji służących do ugotowania idealnego jajka na twardo czy kolejnego budzika na Androida. Nie potrzebujemy też kolejnego startupu, który zbierze ogromne finansowanie dzięki PR-owo-marketingowej magii, zanim w ogóle wypuści na rynek produkt, który ostatecznie okaże się fiaskiem. Potrzebujemy za to świeżych pomysłów i przydatnych rozwiązań, które wykorzystają najnowszą technologię do ulepszenia ludzkiej egzystencji w każdym jej aspekcie.

 

Następny Facebook to mit

 

Inny problem z organizacjami aspirującymi do bycia startupami polega na tym, że zbyt często ograniczają się do kopiowania. Chcą być kolejnym Facebookiem, Airbnb, Uberem czy Spotify. Naśladują pomysł, model biznesowy czy nawet nazwę. Prawda jest taka, że nie da się osiągnąć sukcesu, kopiując inne firmy, którym się udało. To zwyczajnie nie ma sensu. Niezbędna jest nisza oraz istniejąca na rynku potrzeba, na którą odpowie twój produkt. Nie ma niszy dla “kolejnego Facebooka” tak długo, jak oryginalny Facebook istnieje, a chyba nie będzie nadużyciem stwierdzenie, że jak na razie nigdzie się nie wybiera. Jeśli twój pomysł nie jest świeży, to lepiej zaoszczędź swój (i nasz) czas i porzuć go jak najszybciej.

 

Jednorożce czy machlojki?

 

A czasami bywa i gorzej. Niektóre ze startupów z pierwszych stron gazet okazują się być zwyczajnymi oszustwami. Jednym z najgłośniejszych przypadków ostatnimi czasy był Theranos, startup, który rzekomo opracował sposób na szybkie i bezbolesne badania krwi. Uzyskał ponad 700 milionów dolarów finansowania, aż w końcu okazało się, że wykorzystywana technologia tak naprawdę nie działa, a założycielka firmy, Elizabeth Holmes, otrzymała zarzuty oszustwa (polecamy zapoznać się z całą historią, która naprawdę otwiera oczy). Natomiast kilka miesięcy temu głośno było o Juicero – efektem tego skandalu również było zamknięcie firmy. Można zaryzykować stwierdzenie, że coś takiego nie miałoby miejsca, gdyby nie irracjonalny medialny szum wokół startupów

 

Kult startupów to już przesada

 

Oczywiście, po każdym spektakularnym upadku startupu media uwielbiają rozpisywać się na ten temat i wciąż powtarzać retoryczne pytanie “jak to się mogło znowu stać”. Ale zanim to się dzieje, media chętnie pomagają budować mity wokół startupów, które są wciąż w niepewnej fazie rozwoju. Wszyscy znamy tego rodzaju medialne historie, które bardzo często zawierają powtarzalne elementy: ich bohaterowie rzucili studia, by stać się geniuszami przedsiębiorczości dzięki swojej odwadze oraz rewolucyjnym pomysłom; biznes swoje początki miał w obskurnym garażu czy piwnicy, by w ledwie kilka lat przenieść się do prestiżowego biura gdzieś w Dolinie Krzemowej, itd.

Przy lekturze tego rodzaju artykułów (a nawet książek) nasuwa się refleksja, że wokół startupów narasta absurdalny, coraz bardziej szalony kult. Niepohamowany entuzjazm przy jednoczesnym braku krytycyzmu przywołuje na myśl sektę z oddanymi wyznawcami i oświeconymi guru.

Kult startupów sprawia, że bańka, w jakiej znajduje się Dolina Krzemowa rośnie, a według wielu – już niedługo pęknie. Co stanie się wtedy ze startupami? Tego nie wie nikt, ale my mamy nadzieję, że powróci zdrowy rozsądek.

 

 

Julia Paduszyńska
Content Manager

@jpaduszyńska

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]