Czy marketing religijny może być wiarygodny?

 
 

Przemysł oparty na wierzeniach religijnych (eng. faith-based marketing), staje się coraz bardziej popularny, rozszerzając swoje wpływy na takie obszary jak literatura, kino, czy nawet moda. Bazujący na religii chrześcijańskiej film Mela Gibsona Pasja w zarobił 611 milionów dolarów na całym świecie, a znana marka modowa Forever21 wszywa na swoje torby cytaty z Biblii licząc na większy zysk. Przedsiębiorstwa zorientowały się, że poprzez dopasowanie do wymogów ogromnej grupy jaką są odbiorcy religijni, mogą osiągnąć lepsze wyniki.

 

Podstawy marketingu religijnego

 


Stwierdzenie, że religia jest biznesem, dodatkowo całkiem niezłym, nie powinno już nikogo dziwić. Każdego roku religia, w szerokim tego pojęcia znaczeniu, dokłada ponad 1,2 bln dolarów do przychodów socjo-ekonomicznych gospodarki Stanów Zjednoczonych, z czego aż 437 miliardów dolarów pochodzi od przedsiębiorstw wykorzystujących religię w swoim marketingu. Taki biznes może dotyczyć różnych obszarów, z czego najbardziej popularnymi są przemysły spożywce, bazujące na produktach koszernych i halal, literatura religijna oraz, tak jak w przykładzie powyżej, filmy, media oraz moda. Krótka definicja marketingu bazującego na wierze brzmiałaby więc następująco: Jest to integralna korelacja między religią (lub przekonaniami religijnymi) a biznesem i marketingiem.

 

Strategie kierowania treści

 

Przez długi czas marketerzy kierowali swoje treści masowo do środowisk, wykorzystując głównie dane demograficzne. Wkroczenie w erę mass mediów, postawiło większe wymagania wobec opłacalnej kampanii – potrzebny był  podział na charakterystyczne grupy odbiorców. Potencjalni klienci zostali więc posortowani według standardowych kategorii, takich jak wiek, płeć, dochód czy stopień naukowy, co, jak się okazało, wciąż nie było wystarczające. 

 

Wraz z nowymi technologiami, oprogramowaniem i strategiami marketerzy przeszli na wyższy poziom reklamy. Wykorzystanie dodatkowych danych pozwoliło im skoncentrować się na bardziej zindywidualizowanych aspektach klientów, takich jak ich zainteresowania, preferencje, zachowania online, a przede wszystkim przekonania – także te religijne.

 

Przedstawiając słowa na liczbach, chrześcijaństwo jako największa światowa religia liczy ponad 2,3 miliarda ludzi. Ukierunkowanie na tę grupę może przynieść firmom ogromne dochody, tylko poprzez słuchanie ich potrzeb i spełnianie wymagań.

 

Zrozumienie potrzeb i przekonań konsumenta kluczem do sukcesu

 

W celu zrozumienia potrzeb religijnych klientów, marketerzy powinni mieć przynajmniej powierzchowny ogląd na to, jak można definiować religię. Jest to nie tylko (jak głosi popularna opinia) zbiór nakazów i zakazów zebranych pod boską komendą, ma ona także realny wpływ na życie jednostki bądź społeczności w obrębie zachowania, myślenia i stosunku do innych. Oznacza to, że przekonania religijne mogą kształtować sposób odbierania strategii marketingowych. Dobry przykład stanowi obyczajowy zakaz spożywania alkoholu w Islamie, który niektóre firmy adaptują na swoją korzyść, produkując bezalkoholowe syropy na kaszel, które Muzułmanie mogą spożywać.

 

Kampanie przeprowadzone z powodzeniem

 

Jednym z przykładów udanego marketingu odnoszącego się do religii jest kampania Sunsilk Bangladesh, firmy kosmetycznej dostarczającej produkty do włosów, która wyszła z pomysłem na odświeżacz do hidżabu dedykowany kobietom go noszącym. Sunsilk nie tylko pokazał potrzeby swoich zróżnicowanych pod względem religijnym klientek, ale także jak im sprostać.

 

W 2017 roku United Colors of Benetton wypuściło spot z okazji Dnia Niepodległości Indii, przedstawiający współistnienie kultur w obrębie kraju, społeczną różnorodność i grę w krykieta – jedną „religię”, która jednoczy wszystkich. Wzruszająca reklama wykorzystująca religijną symbolikę, mimo że nie pokazała żadnego z produktów firmy, to z pewnością wykorzystała oparte na religijności odczucia, które poruszą widza. 

 

Czy firmy opierające reklamy na religii są bardziej wiarygodne w oczach klientów?

 

“Mary, Jesus’ mother, had 100% faith that He could resolve the issue at hand” 

Zakładając, że firmy przestrzegają swojej doktryny religijnej, mogą być postrzegane przez konsumentów jako te bardziej wiarygodne. Wizyty na stronach okraszonych cytatami takimi jak ten powyżej, mogą przekonać klientów, że firma nie tylko stosuje się do zasad określonych wierzeń, ale także przyczynia się do ich rozpowszechniania, co profituje samą religię. W tym przypadku to nie religia wspiera marketing, ale marketing jest narzędziem do wspierania religii.

 

W imię wiary

 

Pozostaje bez wątpliwości, że religia była i nadal jest potężnym narzędziem przemawiającym do mas. Z biznesowego punktu widzenia – wszystkie chwyty dozwolone. Oczywiście z perspektywy marketingu decyzja o integracji przekonań religijnych z promocją była przełomowa. Strategie bazujące na wierze pozwalają firmom zyskać jeszcze więcej, jeszcze szybciej i jak niektórzy twierdzą – w imię wiary. Pytanie, które pojawia się przy omawianiu tego tematu to, czy etycznym jest używanie religii w tak przyziemnej sprawie? Pozwolę sobie pozostawić je bez odpowiedzi.

marketing automation

marketing automation

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]