Czy marketing mobilny to tylko SMSy? [UPDATE]

Odpowiedź na pytanie postawione w tytule jest raczej prosta. Nie będziemy Was trzymać w niepewności – w dobie smartfonów każdy przedsiębiorca, który ograniczy korzystanie z kanału mobile do wysyłki SMSów jest raczej spalony. SMSy pozostają nadal jednym z najpopularniejszych sposobów komunikacji między marketerami i odbiorcami, jednak postęp techniki i zmiana przyzwyczajeń konsumentów poskutkowały powstaniem zarówno kilku nowych sposobów wykorzystania kanału mobile jak i adaptacją starszych na potrzeby nowego kanału. Przyjrzyjmy się zatem jakie możliwości komunikacyjne otwiera przed marketerami ten kanał i jak do tego wszystkiego ma się automatyzacja marketingu.

Aplikacje

Powiadomienia push i in-app

Patrząc na statystyki (80% internautów posiada smartfona, a 90% czasu przy telefonie spędzamy w aplikacjach) łatwo dojść do wniosku, że to właśnie aplikacje mobilne są przyszłością jeżeli chodzi o marketing w kanale mobile. Dzięki połączeniu z platformą do automatyzacji marketingu mobilnego mogą służyć zarówno do profilowania behawioralnego użytkowników smartfonów, uzupełniania danych w CRM o informacje z tego kanału, jak i do prowadzenia spersonalizowanej komunikacji z użytkownikami.

Prostym, acz skutecznym narzędziem służącym do komunikacji z użytkownikami apek są powiadomienia push. Są to krótkie informacje wyświetlające się na ekranie telefonu nawet jeśli aplikacja jest wyłączona. W zależności od potrzeb, mogą mieć różną formę:

  • Powiadomienia tekstowe – przypominają stare, dobre SMSy. Składają się głównie z tekstu pisanego, choć mogą mieć dodany mały obrazek. Zaczynają się od tytułu – ciągu pogrubionych znaków wyświetlanych ponad właściwą wiadomością – mającego na celu przyciągnąć uwagę odbiorcy, oraz z właściwej treści. Ten typ powiadomień świetnie sprawdza się do przekazywania ofert, informowania o postępach w grze, czy przesyłania wiadomości reaktywujących uśpionych użytkowników (przeczytaj więcej o kampaniach typu win-back na naszym drugim blogu).
  • Powiadomienia dialogowe – jak nazwa wskazuje, służą one do prowadzenia dialogu z użytkownikiem, a konkretnie do zadawania prostych pytań i oferowania możliwości wyboru jednej z dwóch odpowiedzi. Najlepiej nadają się do robienia szybkich ankiet, bądź proszenia o zgodę na konkretne akcje.
  • Powiadomienia URL – ten typ powiadomień służy do przekierowywania użytkowników na dowolne strony WWW, głównie dedykowane landing page, ale także do dowolnego ekranu aplikacji przez użycie tzw. głębokiego linkowania. W praktyce pozwala to nie tylko na zbieranie danych z formularzy, ale także na kierowanie ruchu w te części aplikacji, które nie są wystarczająco eksplorowane przez użytkowników.
  • Powiadomienia in-app – jest to specyficzny rodzaj powiadomień działających tylko w momencie, kiedy aplikacja jest uruchomiona. najczęściej są one wykorzystywane do informowania o aktualizacjach, bądź do reagowania na bieżące zachowanie w aplikacji.

Reklamy w aplikacjach

Bardzo często ceną za darmową wersję aplikacji jest zgoda na wyświetlanie reklam. Mają one różną postać, jednak najczęściej są to banery i video. I bardzo dobrze! Treści wizualne są najchętniej przyjmowanym rodzajem treści w kanale mobilnym. Ma być szybko, przejrzyście i kolorowo. Reklamy dobierane są na podstawie profili użytkowników dzięki zastosowaniu RTB.

Strony WWW

Smartfony służą także do przeglądania stron w sieci i tego również powinieneś być świadomy. Kilka lat temu, w okresie upowszechnienia się tych zaawansowanych urządzeń, powstał trend Mobile First. Jego twórca Luke Wroblewski, postulował by tworząc witrynę internetową wykorzystać fakt, że przeglądarki rozpoznają rozmiar ekranu, na którym są wyświetlane. Proces projektowania powinno zaczynać się od stworzenia wersji dla użytkownikach urządzeń mobilnych, a dopiero potem dostosowywać widok i zawartość pod kątem większych urządzeń.

Responsywność

Pierwszym zagadnieniem, które należy sobie przyswoić jest responsywność strony, czyli mówiąc krótko jej zdolność dopasowania się do szerokości ekranu, na którym jest wyświetlana. Dlaczego jest to takie ważne? Według przeprowadzonych przez Google badań, aż 61% użytkowników niechętnie wraca do stron, które nie były dopasowane do ich urządzenia, a 40% z nich po wejściu na nieresponsywną stronę natychmiast przeszło na stronę konkurencji. Warto pamiętać również o odchudzeniu witryny – tak aby nie “pożerała” transferu danych komórkowych i ładowała się szybciej.

Optymalizacja

Sama responsywność to jednak nie wszystko. Dobra strona powinna być również zoptymalizowana pod urządzenie mobilne. Wszystkie ważne bannery, przyciski i formularze powinny się znaleźć „w zasięgu kciuka”, przy czym nie powinny zaciemniać obrazu całej strony. Pamiętaj, że dużo ciężej jest trafić w “x” na ekranie telefonu! Dodatkowo warto również poprawić przejrzystość designu. Strona powinna być przejrzysta i nieprzeładowana ozdobnikami, mrugającymi reklamami czy zbędnymi ikonkami.

Wyszukiwarka

Ponieważ już w 2015 roku Google zwróciło baczną uwagę na użytkowników mobilnych i zaczęło faworyzować przy wyszukiwaniu mobilnym strony, które są dostosowane do tego kanału, warto pamiętać również o odpowiednim zmodyfikowaniu strategii SEM. Ilość wyszukań mobilnych przekroczyła już jakiś czas temu ilość wyszukań desktopowych. Co ciekawe zapytania mobilne są nieco dłuższe niż desktopowe. Budując kampanię, zbuduj warianty zarówno dla użytkowników mobile, jak i dla pozostałych. Pamiętaj o zróżnicowaniu doboru fraz kluczowych – jest bardziej prawdopodobne, że wyszukanie ze smartfona będzie mocniej osadzone w kontekście miejsca i czasu, w którym znajduje się dany użytkownik – będzie on na przykład szukał miejsca na biznesowy lunch z partnerem w konkretnej części miasta.

Email Marketing

Stary dobry email marketing obejmuje również kanał mobilny – większość maili w pierwszej kolejności jest otwierana na telefonie, a jeżeli okażą się interesujące, są później otwierane na laptopie lub komputerze. Jak łatwo wykoncypować, pierwszą linią ataku jest tutaj nagłówek wiadomości. Jak stworzyć tytuł idealny? podpowiedź znajdziesz na naszej infografice!

Sam email powinien być responsywny, tak, żeby użytkownik nie musiał w nieskończoność scrollować po ekranie telefonu, żeby przeczytać wiadomość od Ciebie (SPOILER: w takiej sytuacji raczej jej nie przeczyta!). I najważniejsze – wiadomość musi być spersonalizowana. Ponieważ smartfony to urządzenia traktowane jako bardzo osobiste, nie warto zawracać użytkownikom głowy pozbawionymi kontekstu wiadomościami, ani wysyłać im informacji, na otrzymywanie których nie wyrazili zgody.

Żeby dojść do perfekcji w tworzeniu wiadomości z wysokimi OR i CTR należy je testować, a po wysłaniu wybranej wersji należy analizować statystyki wysyłki. Prosta analityka – OR, CTR i Bounce Rate może okazać się niewystarczająca – nie raz i nie dwa powtarzaliśmy, że musisz znać swoich odbiorców. Warto zatem także dowiedzieć się na jakim sprzęcie wiadomości są najczęściej odczytywane, w jakich godzinach, czy dniach tygodnia są one najczęściej odczytywane, jakiego systemu operacyjnego używają odbiorcy, a także z jakiej przeglądarki korzystają. Wszystko to pozwala na jeszcze lepszą personalizację przekazu.

Dlatego właśnie o te statystyki rozbudowaliśmy ostatnio panel analityczny wysłanych wiadomości w SALESmanago.

salesmanago-analityka-emaili-nowy-widok

Call Center

Wszyscy znamy namolnych sprzedawców wciskających nam przez telefon sznurowadła, maszynki do golenia i pakiet inwestycyjny w znanym banku. Nie nam oceniać zasadność sprzedaży takich produktów czy usług – jeśli jest popyt, to jest i podaż. Jednakże warto przemyśleć zarówno częstotliwość jak i intensywność wykonywanych połączeń. Jak już było wspomniane, telefony są urządzeniami osobistymi. Odmawianie kupna tego, czy owego w trakcie ważnego spotkania może być niekomfortowe dla wszystkich zaangażowanych stron. A wcale nie musi to tak wyglądać. CRM zintegrowany z platformą marketing automation pozwala na wysyłkę alertów do różnych działów (w tym do call center) w zależności od zachowania użytkownika, jego scoringu, czy zainteresowań. Czyż nie byłoby milej otrzymać (ale też wykonać) telefon ze szczegółową ofertą w momencie, gdy po długim researchu jeszcze trochę wahasz się czy kupić dany produkt zamiast podczas porannego joggingu?

SMS

I wreszcie docieramy do SMSów. Mimo upływu czasu, nadal pozostają one jedną ze skuteczniejszych form komunikacji z użytkownikami telefonów komórkowych (nie tylko smartfonów). Użytkownicy otwierają aż 97% wiadomości. Dziennie wysyła się 23 miliardów SMSów. Aż 80% ludzi korzysta z SMSów w sprawach biznesowych, a 70% konsumentów docenia wiadomości SMS otrzymane od osób zajmujących się ich opieką zdrowotną. 75% ludzi preferuje otrzymywanie ofert przez SMSy.

Tak popularny kanał również wymaga personalizacji. SMSy wysyłane w odpowiedzi na konkretne zachowanie użytkownika, bądź na sytuację, w której się znajduje mają dużo większą szansę na spełnienie swojej promocyjnej roli. Tu również z pomocą przyjdzie Ci platforma do automatyzacji marketingu. Po pierwsze musi ona mieć moduł wysyłania wiadomości SMS, a po drugie musi być zintegrowana z bramką SMS (listę naszych integracji znajdziesz tutaj; niedawno dołączyliśmy do niej bramkę Twilio). Ustawione w systemie wiadomości mogą stać się częścią procesów automatyzacji, tym samym uzupełniając dynamiczną strukturę marketingu omnichannelowego. Dzięki temu zyskasz pewność, że wiadomości są wysyłane do odpowiednich użytkowników, w odpowiedniej ilości i w odpowiednim czasie.

Dodatkowo, dla waszej wygody wprowadziliśmy niedawno także szablony SMSów. Jak większość elementów naszej platformy są one proste i intuicyjne. Aby utworzyć szablon, należy wypełnić następujące pozycje:

  • Nazwa – jest to nazwa identyfikująca szablon wiadomości SMS w systemie.
  • Grupa – pozwala na uporządkowanie szablonów wiadomości SMS w systemie.
  • Dodatkowe ustawienia – zaznaczenie opcji „ten szablon jest współdzielony” pozwoli na wyświetlanie tego szablonu na wszystkich kontach użytkowników w systemie.
  • Treść –  należy podać treść wiadomości SMS.

Po kliknięciu “Zapisz” szablon jest gotowy do użytku.

Jak widzisz, kanał mobilny oferuje naprawdę wiele możliwości dotarcia do klienta. Warto zapoznać się z nim dokładnie, tak aby w pełni wykorzystać jego potencjał.

P.S. Ostatnio zintegrowaliśmy się również z bramkami Eurocom i COMAPI. Pełna lista intagracji TUTAJ.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]