Małe i średnie firmy, cechujące się bardzo wysoką dymamiką pracy, muszą ciągle starać się, by zwiększać skuteczność i wydajność swoich działań. Wszystko to, ma na celu pozostawienie konkurencji daleko w tyle. Odpowiedzią na pytanie jak to zrobić, jest Automatyzacja Marketingu.
W ramach Automatyzacji Marketingu stosowane są narzędzia weryfikacji danych, segmentacji rynku oraz zarządzania kampaniami. Ich celem jest wykonywanie wnikliwych analiz marketingowych, dzięki którym można stwierdzić, którzy klienci są tak naprawdę zainteresowani ofertą. Następnie system dokonuje segmentacji klientów w zależności od rodzaju zainteresowań czy na podstawie geotagowania i kieruje do poszczególnych grup automatyczne akcje marketingowe.
Idea automatyzacji marketingu polega na tym, by przełożyć informacje o klientach, na zrozumiałą, konkretną wiedzę, dzięki czemu firma może szybko reagować na zmieniające się potrzeby i preferencje klientów, a przez co wykorzystywać pojawiające się szanse. Jakie korzyści czerpiemy z takiego systemu?
Identyfikacja osób pojawiających się na stronie www (wizyty nie anonimowe), oraz rozpoznawanie IP i firmy z której dokonywana jest wizyta przy wizytach anonimowych. Każdorazowe wejście obecnego lub potencjalnego klienta na stronę internetową zostanie zarejestrowane. Przez to, że mamy takie informacje kto odwiedza naszą witrynę, możemy wydzielić segment klientów zainteresowanych naszą ofertą i tylko do nich kierować specjalne zapytania.
Inteligentne funkcje tworzenia list i segmentacji pozwalają na dotarcie do potencjalnych i utrzymanie obecnych klientów. w oparciu o zachowanie klienta na naszej stronie, informację o źródłach wejść i zainteresowaniu. Skuteczność takich kampanii jest zdecydowanie wyższa w porównaniu do firm nie stosujących takich narzędzi.
Całościowe spojrzenie na informacje zgromadzone o klientach, o ich preferencjach, historiach zakupu, to kolejny plus przychodzący ze stosowania Automatyzacji Marketingu. Pozwala to na przewidzenie przyszłych potrzeb klienta oraz na wzmocnieniu jego więzi z firmą. System gromadzi informacje o zainteresowaniu naszą ofertą, ile czasu potencjalny klient spędzał na poszczególnych częściach naszej witryny oraz jakie były źródła wejść na stronę. Wszystkie powyższe dane przyczyniają się do rzetelniejszego budowania profilu klienta.
Skuteczniejsze zarządzanie kampaniami– System automatycznie i we właściwym momencie wysyła behawioralne dopasowane oferty
Scoring potencjalnych klientów – System Marketing Automation buduje ciągły ranking klientów w oparciu o ich aktywność na naszej stronie i udostępnia te informacje działom marketingu i sprzedawcom aby ich działania koncentrowały się na najlepszych szansach biznesowych.
Automatyzacja akcji marketingowych – do poszczególnych segmentów, system kieruje automatyczne dopasowane oferty marketingowe. Reguły automatyzacji i segmentacji definiuje użytkownik samodzielnie w systemie.
Funkcje raportowania i analizowania pozwalają na ocenę wydajności działań związanych z komunikacją bezpośrednią typu direct mail czy e-mail. Dzięki temu dział marketingu może skupić się na wykorzystaniu najbardziej efektywnych kanałów komunikacji. Uzyskane informacje pozwalają również na szybkie dojście do tego jakie cykle działań marketingowych i jaki mix działań jest najskuteczniejszy sprzedażowo.
Wdrożenie takiego systemu, wiąże się przynajmniej na początku z koniecznością pomocy specjalistów, którzy dystrybuują wiedzę wewnątrz firmy, szkolą z zakresu wewnętrznych instrukcji użytkowania systemu czy nadzorują poprawność jego użytkowania. Po przejściu takich szkoleń większość pracy analitycznej mogą wykonywać już sami pracownicy czy zarząd danej firmy.
Mimo konieczności zdobycia nowej wiedzy na temat systemu, funkcjonalności umożliwiają nowe spojrzenie na działania marketingowe oraz pozwalają na uzyskanie większego zwrotu z inwestycji w narzędzia marketingowe i marketing.