Mieszkali w beczkach, siali powszechne zgorszenie i szczycili się byciem na marginesie społeczeństwa. Starożytni cynicy to wzorowi prekursorzy dzisiejszych anarchistów, ale przy bliższym poznaniu niektóre ich rady świetnie sprawdziłyby się w biznesie.
1. Podważaj wszystkie reguły.
Gdyby Diogenes z Synopy, najsłynniejszy z cyników żył dzisiaj, z pewnością byłby punkiem. Nie czuł żadnych oporów przed obrażaniem ludzi, załatwianiu potrzeb fizjologicznych na oczach zgromadzonych w teatrze Ateńczyków albo masturbowaniu się na rynku pełnym ludzi. Dla cyników uwolnienie się od społecznych konwenansów i zjednoczenie z naturą było cnotą i wzorem doskonałości człowieka.
Oczywiście naśladowanie Diogenesa dosłownie nie jest dobrym pomysłem, ale jeżeli przeanalizujemy bliżej historię niektórych marek to rychło zauważymy, że mają w sobie coś z cyników. Richard Branson ze swoją marką „Virgin”, American Apparel zatrudniające aktorki filmów pornograficznych zamiast modelek a nawet Apple, swego czasu pozycjonujące „zbuntowanego” Maca w opozycji do grzecznego i nudnego PC to najlepsze przykłady łamania reguł obowiązujących w biznesie.
2. Nie ulegaj pokusom.
Łamanie zasad u cyników miało jednak dwie strony medalu. Poza lekceważeniem nakazów nie ulegali też pogoni za tym, czego podążała reszta społeczeństwa. Pieniądze, sława, wykształcenie czy władza nie miało dla nich żadnego znaczenia.
Dziś wyścig szczurów jest dużo bardziej dynamiczny niż wtedy. Bardzo często widzimy jak korporacje wzajemnie próbują się przebić w jakiejś dyscyplinie. Kiedyś producenci smartfonów ścigali się na rozmiar matrycy aparatów. Później, na przekątną ekranu. Teraz? Kto da radę zmieścić więcej obiektywów w obudowie…
Cynicy daliby spokój z takim podejściem do biznesu. To Ty masz zdecydować do czego chcesz dążyć, a nie moda i trendy na rynku. Jak Steve Jobs, który gusta kreował, a nie za nimi podążał.
3. Bądź szczery i bezpośredni.
Cynicy swoją nazwę wywodzili od greckiego słowa oznaczającego psa. Prowadzili bowiem iście pieskie życie, ale Diogenes nawiązał do tego porównania w jednej z wypowiedzi:
„Inne psy gryzą wrogów, ja gryzę swoich przyjaciół, by ich ochronić”
Chciał w ten sposób powiedzieć, że słyszenie gorzkiej prawdy jest lepsze niż trzymanie się grzecznych konwenansów. Jak to zastosować w biznesie? W jednej z amerykańskich linii lotniczych panowała dosyć luźna atmosfera w podejściu do klientów. Jednej z pasażerek bardzo się to nie spodobało i napisała skargę do zarządu, że jeżeli się to nie zmieni, to przestanie z nimi latać. Odpowiedział jej sam prezes firmy: „Szanowna Pani, bardzo nam będzie Pani brakowało”.
Firma niczym cynicy wolała trzymać się własnej filozofii marki niż płaszczyć przed jedną klientką.
4. Nie bój się autorytetów i liderów.
„Czy mogę coś dla Ciebie zrobić?” – spytał Diogenesa Aleksander Wielki.
„Odsuń się, bo mi Słońce zasłaniasz” – odpowiedział filozof
Uwiecznione na obrazie Caspara de Crayera podanie świetnie pokazuje, że cynicy nie uznawali żadnych autorytetów. Nie tylko wielki macedoński wódz spotkał się z ich tupetem – wyśmiewali też ateńskich arystokratów czy Platona.
Oczywiście taka postawa może ściągnąć nam na głowę kłopoty. Jednak z drugiej strony ciężko się wybić z małym startupem, jeżeli drży się przed gigantami w branży. Microsoft, Google czy Amazon – wszystkie te firmy zaczynały w garażu. Osiągnęły sukces dlatego, że nie czuły niższości wobec potężnej konkurencji.
Konkurencji która również zaczyna nas szanować:
Gdy Aleksander odszedł od Diogenesa powiedział do swoich oficerów:
„Gdybym nie był Aleksandrem, to chciałbym być Diogenesem”
Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.
SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.
SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.
Czytaj więcej na:
www.salesmanago.pl
Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]
Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]
eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną. Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]
Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago. W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty: Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108% 134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]
SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw. Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]
Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski. Poniżej […]
Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947% Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]
W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]
W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]
Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy. Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail. Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]