Możliwość wykorzystania analizy danych Big Data do działań marketingowych to wyjątkowo kusząca „wisienka na torcie” rozwiązań do marketingu. Poznanie potrzeb i zainteresowań klienta, zanim on sam zdecyduje się z nami skontaktować to jedna z największych zalet Big Data Marketingu. Jednakże sama możliwość analizy danych to nie wszystko. Potrzebujemy narzędzia, które generowaną w czasie rzeczywistym wiedzę zamieni na konkretne działania.
Do przeprowadzenia każdej analizy potrzebne są źródła danych, w wypadku marketingu online interesować będzie nas głównie możliwość gromadzenia wiedzy o zachowaniu w internecie pozyskanych i anonimowych kontaktów. Następnie dane pochodzące z wielu kanałów komunikacji internetowej trzeba będzie zgromadzić w jednym miejscu i przyporządkować do konkretnych kontaktów. Dlaczego? Przede wszystkim dla tego, że najskuteczniej jest komunikować się z poszczególnymi osobami w sposób spersonalizowany! Kolejnym krokiem powinna być analiza napływających informacji i zautomatyzowana reakcja na jej wynik. Oczywiście, wszystko o czym wspomniałem powinno dziać się w czasie rzeczywistym lub gdy nie jest to możliwe zbliżonym do rzeczywistego.
Jeśli chcemy sprostać działaniom jakie mieszczą się w ramach pojęcia Big Data Marketing, to będziemy potrzebować systemu, który pozwoli nam na: monitorowanie zachowania klientów na stronie WWW;
- gromadzenie danych pochodzących z systemów CRM, ERP, BI i lojalnościowych;
- monitorowanie aktywności klientów na portalach społecznościowych;
- analizę gromadzonych informacji w czasie zbliżonym do rzeczywistego;
- spersonalizowaną komunikację one-to-one z klientem, za pomocą optymalnie dobranego kanału.
Na szczęście istnieją już rozwiązania oferujące funkcjonalności, które pozwolą w pełni zrealizować wymienione zadania. Gałęzią systemów informatycznych oferujących takie możliwości są narzędzia klasy Marketing Automation. Systemy te pozwalają na pozyskiwanie, gromadzenie oraz analizowanie wymienionych wyżej danych, w czasie zbliżonym do rzeczywistego.
Najważniejszymi efektami pracy systemów są:
- rozpoznanie i wyselekcjonowanie najlepszej grupy docelowej odbiorców;
- stworzenie segmentów odbiorców w oparciu o ich zainteresowanie;
- dostarczenie dopasowanych treści, w odpowiednim momencie i odpowiednim kanałem komunikacji do konkretnego odbiorcy.
Dodatkowym bardzo ważnym efektem działań, w ramach Big Data Marketingu, jest powiązanie każdego pozyskanego kontaktu z serią działań marketingowych i jego zachowań z otrzymanym efektem. Dzięki temu zyskujemy pełen obraz prowadzonych działań i ich skuteczności oraz możliwość skutecznego obliczenia wskaźnika ROMI dla wszystkich realizowanych kampanii.
Reasumując system Marketing Automation pozyskuje, gromadzi, analizuje oraz reaguje na dane pochodzące z wielu niezależnych źródeł. Pozwala, to na pełne wykorzystanie zalet Big Data Marketingu. Największym atutem jest możliwość zautomatyzowania reakcji na zachowanie pojedynczego klienta oraz docierania do niego ze spersonalizowaną ofertą w najbardziej dogodnym momencie oraz dokładne zweryfikowanie skuteczności i zasadności prowadzonych działań.