Spór między zwolennikami automatyzacji marketingu i entuzjastami maksymalnej personalizacji działań sprzedażowo – marketingowych trwa. Podstawowe pytanie brzmi: Czy skupić się w swoim biznesie na jak najlepszym rozpoznaniu potrzeb indywidualnego klienta, czy jednak minimalizację dodatkowych kosztów i skupienie się na pełnej automatyzacji naszego marketingu? Rozwiązanie pojawiło się odkąd Marketing Automation stał się coraz częściej wybieranym narzędziem w pracy marketera.
Plusy i minusy
Zwłaszcza na początku budowania strategii, kiedy nasz biznes dopiero raczkuje, warto rozważyć wszystkie opcje komunikowania się z klientami. Poniżej znajdziesz kilka najczęściej przytaczanych argumentów na rzecz automatyzacji oraz tych wymienianych w kontekście personalizacji.
Automatyzacja marketingu
PLUSY :
• redukcja kosztów związanych z utrzymaniem osób zajmujących się komunikacją z klientami
• oszczędność czasu
• możliwość szybkiego dotarcia do szerokiego grona odbiorców
• łatwa skalowalność biznesu, szczegółowe statystyki i wskaźniki
MINUSY:
• podatność na błędy związane z zapleczem informatycznym
• brak bezpośredniego kontaktu klienta z człowiekiem
• przeświadczenie użytkowników o byciu jedynie jednym z rekordów w bazie
• mniejsza personalizacja komunikatów marketingowych
Personalizacja marketingu:
ZALETY:
• pełna obsługa klienta na każdym etapie działań sprzedażowych / marketingowych
• klient czuje się traktowany indywidualnie, wywiązują się relacje
• natychmiastowy feedback z działu obsługi, brak oczekiwania na odpowiedź
WADY
• czasochłonność i koszty
• trudności w skalowaniu biznesu
Jak dzięki Marketing Automation połączyć automatyzację i personalizację?
Pozornie mogłoby się wydawać, że to dwie różne sprawy nie do pogodzenia. Jednak umiejętne włączenie personalizacji do automatyzacji działań marketingowych pozwoli na uniknięcie wyboru pomiędzy ilością a jakością w strategiach komunikacji.
Rozbudowane profile behawioralne posłużą personalizacji komunikatów marketingowych
Dzięki identyfikowaniu klientów pojawiających się na stronie internetowej i budowaniu szczegółowych profili behawioralnych na podstawie zbieranych danych (takich jak odwiedzane podstrony, ścieżka zakupowa, pobierane materiały, czas spędzony na stronie itd.), będziesz w stanie budować maksymalnie spersonalizowane oferty handlowe i komunikaty reklamowe. Wykorzystując zebrane informacje możesz również stworzyć szczegółowe kampanie w wybranych przez siebie kanałach za pomocną personalizowanego remarketingu (po integracji z siecią RTB). Pozwala to wyświetlać konkretnej osobie dopasowany komunikat na praktycznie dowolnej stronie WWW. Marketing Automation to także rozbudowane cykle edukacyjne (tzw. Lead Nurturing) służące przygotowaniu klienta do pierwszego zakupu, ale równie dobrze sprawdzi się odnoście retencji klienta.
Połączenie personalizacji i szczegółowych statystyk
Oprócz dużych możliwości personalizowania komunikatów i ofert, wykorzystanie systemu Marketing Automation pozwala również na pozyskiwanie szczegółowych statystyk poświęconych analizie konwersji oraz określenia ROI (Return On Investment). Znając konkretne źródło pozyskania kontaktu w bazie, wiemy jakim działaniom marketingowym i sprzedażowym podlegał oraz kiedy i na jaką kwotę dokonywał zakupów. Opierając się na tych informacjach możemy dokładnie mierzyć konwersję w poszczególnych punktach, jak i w całym procesie marketingowo-sprzedażowym.
Podsumowanie
Okazuje się więc, że wcale nie trzeba rezygnować z automatyzacji marketingu na rzecz jego personalizacji. Odpowiedni system Marketing Automation jest w stanie połączyć potrzeby skalowania biznesu, opierania się na stosowanych powszechnie wskaźnikach, nie rezygnując tym samym z indywidualnego podejścia do klienta. Więcej informacji na temat personalizacji i dynamicznej treści znajdziesz tutaj.