Analizuj i nie kombinuj. Filozofia zdrowego rozsądku Georga Moore’a, którą możesz zastosować w swoim życiu

 
 

Boli cię głowa od nadmiaru mądrych rad i wskazówek? Filozofowie też to przerabiali. 120 lat temu George Moore powiedział głośne “dość!” oderwanej od życia spekulacji. 

 

Pod koniec XIX wieku bycie filozofem było nie lada sztuką. Panujący na uczelniach idealizm zakładał, że cały świat jaki nas otacza może być jedynie wytworem umysłu, nie zaś obiektywnie istniejącą rzeczywistością. Hasła takie jak “czas nie istnieje realnie” albo “być, to znaczy być postrzeganym” wcale nie były mądrościami z dzienniczka nastolatki, lecz poważnie roztrząsanymi na uczelniach tezami. 

 

Trochę przypomina to wiele współczesnych branży, gdzie teoretycy sami już nie wiedzą czym naprawdę się zajmują, a próba zgłębienia tego, co mają do powiedzenia przekracza możliwości poznawcze normalnego człowieka. 

 

George Moore również początkowo uległ fascynacji takiej filozofii. Z czasem jednak zaczął pytać: jak to jest, że wszystko co głoszą mądre głowy w akademiach kompletnie rozmija się z poczuciem zdrowego rozsądku u przeciętnego człowieka? 

 

To zdrowy rozsądek właśnie był punktem wyjścia jego filozofii. Gdy akademicy toczyli zaciekłe spory na temat tego, czy przedmioty w świecie zewnętrznym istnieją naprawdę, czy są wytworami naszych umysłów (czy też coś pomiędzy) Moore przeprowadził na pewnym wykładzie słynny dowód na istnienie swojej ręki: podniósł ją do góry i pomachał do słuchaczy. 

 

Zdrowy rozsądek był zdaniem angielskiego filozofa najlepszą bronią na absurdy idealistycznej filozofii. W życiu codziennym też się przydaje. Niekoniecznie jako opozycja wobec akademickiej teorii, ale po prostu jako wyłapywacz błędów. Jeżeli według skomplikowanych wzorów wyceny akcji wychodzi, że powinny być 3 razy tańsze to albo mamy gigantyczną bańkę, albo… wzory lub ich użytkownicy się mylą. A to drugie zdarza się dużo, dużo częściej niż wielki krach na giełdzie. 

 

Zdaniem Moore’a zgodność ze zdrowym rozsądkiem była podstawowym warunkiem uznania danej filozofii za sensowną. Co więcej – to właśnie analizą twierdzeń (naukowych, potocznych etc) pod kątem zgodności ze zdrowym rozsądkiem powinna się zajmować filozofia.

 

Moore nie twierdzi oczywiście, że skomplikowana teoria jest bezwartościowa. Wprost przeciwnie – był jej wielkim zwolennikiem. Ale tylko pod warunkiem, że teorię da się rozłożyć na czynniki pierwsze zgodne ze zdrowym rozsądkiem. Jeżeli taki rozkład jest niemożliwy, dana teoria nie ma sensu. 

 

W dzisiejszych czasach plagą są różnej maści szkolenia “rozwojowe”, które kompletnie nic praktycznego nie wnoszą. “Pokonywanie własnych granic”, “przekraczanie strefy komfortu” itp zdania to świetna analogia do filozoficznego bełkotu, który Moore zwalczał. Jeżeli jakieś szkolenie nie daje konkretnej wiedzy czy umiejętności, które można uznać w świetle zdrowego rozsądku to jest ono bezsensowne. 

 

Konsekwencją filozofii Moore’a jest jeszcze jedna ważna rzecz, choć przez Anglika niewypowiedziana: możliwość uznania zdrowego rozsądku jako uzasadnienia ostatecznego pozwala uciąć w pewnym momencie dalsze dowodzenie i uniknąć jałowych dywagacji, które nic do życia nie wnoszą. 

 

Filozofia analityczna, którą Moore zapoczątkował miała w założeniu wyprowadzić akademickie dysputy z impasu. Z perspektywy ponad stu lat widzimy, że niekoniecznie się to w pełni udało, jednak nie sposób przyznać, że dała ona znaczący impuls w rozwoju myśli XX wieku.

 

Problem utknięcia w miejscu jednak pojawia się dużo częściej w bardziej przyziemnych sytuacjach. Niekończące się raporty, badania, techniki poprawy wydajności w naszym życiu i naszej pracy coraz częściej stają się sztuką dla sztuki, która nie ma żadnych realnych efektów. Paradoksalnie im jest ich więcej, tym gorzej działają. Ciężko się więc nie zgodzić, że uproszczenie i poddanie krytycznej analizie tylko by mogło nam pomóc. 

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]