AI + IoT = Marketing z wyższej półki

Co mają wspólnego Sztuczna Inteligencja, Marketing i Internet Rzeczy?  Okazuje się, że całkiem sporo! Wymienione technologie przenoszą komunikację z klientami zarówno w B2B jak i B2C na zupełnie nowy poziom. Można pokusić się nawet o nazwanie go “wyższą półką”. Innowacje pokroju Internetu Rzeczy, czy Sztucznej Inteligencji wdzierają się z hukiem w marketingowy światek i na pniu zmieniają reguły gry.

Miniaturyzacja elektroniki, przyspieszanie prędkości transferu danych, powszechność urządzeń mobilnych, zwiększanie pojemności  pamięci urządzeń i ich wysoka moc obliczeniowa – a wszystko to migrujące z firm i sal konferencyjnych do domów zwykłych zjadaczy chleba – transformuje codzienne procesy. Nie oszczędza również marketingu.

 

Pojawienie się internetu i “mobilności” wywarło silny wpływ na marketing, dając firmom możliwość komunikowania się bezpośrednio i indywidualnie z ich potencjalnymi i już posiadanymi klientem. Ponadto nowe technologie umożliwiają zdobycie wielu informacji o kontaktach, identyfikowaniu ich nawyków, preferencjach i zainteresowaniach, umożliwiając firmom nawiązanie spójnego, istotnego i dwustronnego dialogu z odbiorcami prowadzącego do przedstawienia spersonalizowanych treści i reklam – znacznie skuteczniej niż przed kilkoma laty.

 

Wyścig technologiczny trwa. Obecnie zaczynamy mówić o inteligentnych obiektach i maszynach zdolnych do „myślenia”. Oznacza to, że pierwsze z nich pozwolą Ci zebrać więcej rzeczywistych informacji marketingowych i komunikować się z odbiorcami w bardziej wszechstronny sposób. Z kolei przeznaczeniem tego drugiego będzie pogłębienie tej wiedzy i uczynienie jej predyktywną i zdolną do opisania złożonych zjawisk społecznych – ze wszystkimi implikacjami, modyfikującymi proces tworzenia i promocji nowych produktów i usług.

 

Sztuczna inteligencja: najwyższa forma technologii

 

AI pojawia się w dyskusjach od lat (zaczęło się od science fiction), ale na dzień dzisiejszy nie możemy jeszcze naprawdę mówić o kreatywnie myślących maszynach. Ta gałąź informatyki znacznie się rozwinęła: ogromna moc obliczeniowa i nowe trendy pozwalają na zastosowanie złożonych algorytmów uczenia się, rozpoznawania wizerunku i mowy, a także umiejętności rozumienia treści semantycznej tekstów, a nawet budowania strategii, jak w grze w szachy.

 

Jednak możliwości sztucznej inteligencji obejmują również wielowymiarową analizę nieuporządkowanych danych i odkrycie ukrytych korelacji i „powiązań przyczynowych”, zwielokrotniając tym samym poziom precyzji, z jaką można opisać złożone zjawiska.


Sztuczna inteligencja wykorzystuje Big Data i zarządza danymi w sposób szybki i dokładny, dostarczając informacji i wiedzy, niezbędnych firmom do planowania i podejmowania bardziej racjonalnych decyzji czy maksymalizacji wydajności produkcji. W dzisiejszych czasach mówimy o stale rozwijającej się gospodarce informacyjnej, podkreślając, że wszystko opiera się na danych.

W marketingu przywykliśmy wykorzystywać informacje o rynkach, kontaktach i produktach, a AI niesie ze sobą obietnicę zwiększenia naszej zdolności do zrozumienia zachowań klientów i potencjalnych klientów online tak by móc im proponować łatwe w odbiorze rozwiązania dostosowane do potrzeb użytkownika na podstawie zarówno indywidualnych preferencji, jak i analizy Big Data.
W skrócie, zastosowanie AI w marketingu może przenieść dynamiczne profile i techniki segmentacji na nowy poziom, a także uczynić personalizację i komunikację jeszcze skuteczniejszą.

 

IoT: Co to tak naprawdę znaczy

 

Wszystko, co zawiera mikrokontroler lub mikroprocesor podłączony do sieci – a więc jest „inteligentne i połączone” jest częścią świata IoT. Niby to proste, ale ciężko to zrozumieć w pełni bez głębszego wyjaśnienia sposoby użycia i możliwych obszarów zastosowań, wspomnianych technologii.

IoT to inteligentny telewizor, inteligentny sprzęt AGD, robotyka, efektywne zarządzanie i dystrybucja energii, fabryka 4.0, inteligentne miasta, samochody osobowe, kontrola ruchu, urządzenia biomedyczne, zaawansowana logistyka i inne – w tym liczniki energii elektrycznej i gazu.


Dzięki IoT wszystko może zyskać nowe funkcje, zbierać i przesyłać informacje, odbierać polecenia, pomagać ludziom w wielu starych i nowych zadaniach… W praktyce infrastruktura komputerowa z podłączonymi inteligentnymi urządzeniami ma szerokie zastosowanie, zdolne do bezpośredniej interakcji ze światem rzeczywistym.

 

Oczywiście nie mówimy tylko o zautomatyzowanych magazynach, mieszkaniach, w których światła i ogrzewanie automatycznie dostosowują się do klimatu i nawyków ludzi, lub samochodów, które same parkują (a także komunikują się z innymi pojazdami i drogą, po której jadą). IoT to nowy styl życia stworzony dzięki całym ekosystemom urządzeń. Urządzenia te są lekkie, mają długą żywotność baterii oraz umożliwiają interakcję z użytkownikami za pośrednictwem gadżetów, które są czymś więcej niż klawiatura, myszka lub ekran dotykowy. Mówimy o poleceniach głosowych i wyświetlaczach, które pokrywają się z polem widzenia, które mogą tworzyć środowiska rozszerzonej i „mieszanej” rzeczywistości – rodzaj wirtualnej rzeczywistości, w której rzeczywiste i wirtualne obiekty współistnieją w naszym percepcyjnym horyzoncie, oferując nam rozszerzone doświadczenie.

 

AI, IoT, i marketing

 

Wszystko opisane powyżej może wyglądać jak film science fiction. Wierz mi lub nie, jest to rezultat połączenia dostępnych technologii i zaawansowanych etapów eksperymentowania w obszarach takich jak symulacja i szkolenie, a także w branży gier i rozrywek.

Tak, czy inaczej, IoT produkuje ogromne ilości danych, które muszą być przetwarzane w celu uzyskania wiedzy. I tu na scenę wkracza sztuczna inteligencja.


Dla marketingu, konsekwencje tego zjawiska odnoszą się nie tylko do sposobu wykorzystania Big Data, ale również tego, że wszelkiego rodzaju wearables zmieniają sposób pozyskiwania informacji o użytkowniku i interakcje z ludźmi, na znacznie bardziej angażujący. Dodatkowo AI i IoT są „komplementarne” dokładnie jak mózg, narządy zmysłów i dłonie: inteligentne urządzenia przekazują wiele danych. Uzyskana w ten sposób wiedza posłuży do tego, by uczynić te obiekty były jeszcze bardziej „inteligentnymi” i „świadomymi”.


W marketingu oznacza to położenie większego nacisku na wykorzystanie inteligencji i mechanizmów predyktywnych, zdolność słuchania i składania propozycji w odpowiednim czasie, aby rozwiązywać problemy klientów i spełniać ich oczekiwania proponując rozwiązania bardziej wydajne i opłacalne. Marzenie? Być może.

 

Marketing z wyższej półki

 

Odmiana marketingu wspierana przez opisane technologie mogłaby być zdefiniowana jako „skrajna” biorąc pod uwagę jej potencjał do wykorzystania każdej okazji do skłonienia konsumentów do zakupu, podobnie jak to robią niektórzy topowi sprzedawcy. Oni znają swoich klientów, a także jako doskonali psychologowie, są w stanie przekształcić proces sprzedaży w pozytywne doświadczenie, które kupujący interpretowali jako najlepsze rozwiązanie swoich problemów.

 

Wszystko to ma swoją cenę: technologia musi zostać zaakceptowana przez odbiorców zanim wejdzie do szerszego użytku, infrastruktura musi być gotowa, a ludzie muszą być w stanie pozytywnie przyjmować zmiany – ani jako zagrożenie, ani tym bardziej atak na swoją prywatność.

Tym co może przekształcić ten sen w koszmar jest fakt, że ekstremalny marketing może stać się zbyt inwazyjny – nie nachalny lub nudny (co powinno być wykluczone przez wysoki poziom wykorzystania danych), ale zbyt natarczywy, ponieważ może śledzić każdy aspekt naszego życia w sieci (oraz w świecie rzeczywistym) – i dlatego potrzebujemy ustalenia zasad i zdrowego rozsądku.

 

Czy chcesz wiedzieć więcej? Teraplan i SALESmanago pomogą Ci skutecznie wdrożyć zaawansowane rozwiązanie do automatyzacji marketingu.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]