Że niby co?! Że niby jak? Przecież anonimowe kontakty są tak nazwane bo są… anonimowe! To nie jest kwestia wyboru! A co jeśli powiem Ci, że świat nie kończy się na landing page’ach i formularzach Facebooka? Ale zacznijmy od początku…
Według serwisu internet live stats, na chwilę obecną jest około 3,5 mld internautów, a liczba witryn sieciowych oscyluje w okolicach 1,1 – 1,2 mld sztuk. Idąc dalej, w chwili powstawania tego artykułu, licznik wpisów blogowych na dany dzień zbliżał się do 2,5 mln (dzięki, że nas czytacie!) a dzienny transfer internetowy przekroczył 1,5 mld GB!
Przez Twoją witrynę każdego dnia przewala się prawdziwy tabun odwiedzających. Część z nich weszła na stronę z konkretnym zamiarem, część trafiła tam z wyszukiwarki, część z mediów społecznościowych, a cześć kliknęła w link przez przypadek. Przywołując znaną statystykę, jedynie 1-2% z tych odwiedzających jest od razu gotowych na dokonanie zakupu. Reszta wymaga edukacji i przygotowania gruntu pod udaną transakcję. Co więcej, zaledwie niewielki procent z tego ruchu to kontakty zidentyfikowane, co dodatkowo utrudnia kierowanie do nich edukacyjnego przekazu marketingowego. Aż się serce kraje, kiedy pomyślisz, że wszystkie te potencjalne kontakty przepływają Ci między palcami, a Ty nie wiesz jak je zatrzymać.
Ufff… co zatem zrobić, by zwiększyć szansę na pozyskanie nowych klientów? Liczyć na łut szczęścia? Kupować bazy? A może władować jak najwięcej środków w agresywną reklamę?
Nie, nie i jeszcze raz nie!
Istnieje znacznie więcej etycznych i skutecznych sposobów na generację leadów niż te wymienione powyżej. O części z nich już pisaliśmy, dlatego jedynie przypomnę pokrótce te najciekawsze, a następnie przejdę do bardziej szczegółowego opisu jednego z nowszych narzędzi – będących częścią Omnichannel web pushy.
- Użytkownicy anonimowi + formularze
Część platform klasy Marketing Automation daje Ci możliwość tworzenia formularzy kontaktowych według własnego projektu. Po dobraniu wyglądu, CTA, i pól do wypełnienia implementujesz taki formularz na wybranej stronie i zaznaczasz, kto z odwiedzających ma go widzieć – w tym przypadku zaznaczasz opcję niepokazywania danego formularza kontaktom zidentyfikowanym, i gotowe. Pamiętaj, żeby to co oferujesz było na tyle wartościowe, żeby anonimowi użytkownicy chcieli przehandlować za to swój poprawny adres email!
- Formularze + adres URL
Innym zastosowaniem formularzy kontaktowych jest dopasowanie ich do określonych miejsc na stronie. Można przygotować kilka zestawów formularzy, tak żeby każdemu użytkownikowi wyświetlały się tylko takie, które są powiązane z tym, co oglądał na danej stronie. Mówiąc bardziej obrazowo, jeżeli dana osoba przeglądała w Twoim sklepie zakładkę z produktami do pielęgnacji noworodków, to wyświetlasz jej pop-up z uśmiechniętym dzidzusiem, który właśnie zakończył radosną kąpiel. Jak to działa w praktyce? Przeczytaj nasze Case Study!
- Strona WWW + dynamiczne treści
Innym sposobem tworzenia formularzy jest połączenie monitoringu w czasie rzeczywistym z wyświetlaniem treści dynamicznych – w ten sposób użytkownicy widzą ponownie produkty, którym poświęcili uwagę podczas wizyty na stronie, co zwiększa szansę na wymianę rabatu za dane kontaktowe.
- Użytkownicy + gated content
Dane kontaktowe, takie jak adres email, czy numer telefonu stały się internetową waluta. Warto zawczasu przygotować zaplecze treści, szablonów i poradników, którymi można skusić odwiedzającego do pozostawienia prawdziwych danych na stronie. Świetnym pomysłem jest zebranie stworzonych wcześniej ebooków, case studies, czy obszernych treści w zintegrowanym z platformą marketing automation centrum pobierania.
- Marketing Automation + live chat
Live chat to kolejny element, który pozwala pozyskiwać kontakty. Dzięki integracji z systemem SALESmanago Marketing Automation każdy rozmawiający oprócz uzyskania pomocy od konsultanta może trafić do systemu. Wystarczy że poda adres email.
- Omnichannel
Przy tym punkcie zatrzymam się przez dłuższą chwilę, ponieważ sam w sobie omnichannel jest pojęciem dość obszernym. Omnichannel to, mówiąc najprościej model biznesowy, w którym zarówno komunikacja z klientami jak i sprzedaż produktów czy usług odbywa się symultanicznie w kilku kanałach, przy czym działania w nich uzupełniają się a nie duplikują.
Perfekcyjne doświadczenie omnichannel rozgrywa się w kilku przestrzeniach:
- Strony WWW zawierające spersonalizowane treści (banery, formularze, materiały, etc.),
- Wiadomości email (od tradycyjnych newsletterów, przez wiadomości wysyłane do segmentów po maile dynamiczne 1-do-1),
- Media społecznościowe (gdzie unikamy bombardowania losowych odbiorców reklamami, lecz starannie targetujemy wiadomości i dopasowujemy do innych otrzymanych przez niego komunikatów),
- Komunikaty w sieci reklam RTB (spersonalizowanych i spójnych z całością komunikacji z danym użytkownikiem),
- Sklep stacjonarny (beacony i aplikacje mobilne pomagają dostarczyć pracownikom wiadomości o klientach, którzy aktualnie przebywają w sklepie i wykorzystać wiadomości o wizycie w sklepie stacjonarnym do budowania profilu klienta),
- Kanał mobilny (dotyczy to SMS-ów, responsywności strony, kampanii kierowanych na urządzenia mobilne, SEO i ASO oraz aplikacji mobilnej i wiadomości z nią związanych, jak na przykład powiadomienia push, powiadomienia wewnątrz aplikacji czy emaili).
Celem nie jest jednak zwykła komunikacja czy mechaniczna rekomendacja produktów we wszystkich dostępnych kanałach, lecz położenia nacisku na prowadzenie ich w sposób spójny. Jeśli użytkownik pobrał dany materiał po kliknięciu w link w emailu, nie powinieneś pokazywać mu identycznej oferty w social media. Komunikacja we wszystkich kanałach powinna stanowić sensowną całość, która prowadzi klienta przez wszystkie etapy podróży zakupowej – od pierwszego kontaktu po lojalność i retencję. Do tego potrzeba identyfikacji i monitorowania kontaktu: kiedy śledzimy zachowanie użytkownika we wszystkich tych kanałach, zyskujemy pełny obraz jego potrzeb i oczekiwań.
Stosunkowo nowym członkiem omnichannelowej rodziny są powiadomienia dla przeglądarek – tzw. web pushe.
Web push to proste, krótkie powiadomienia, umożliwiające komunikację z użytkownikami, którzy choć raz odwiedzili Twoją stronę i wyrazili zgodę na otrzymywanie specjalnych powiadomień. Największą ich zaletą jest to, że nie potrzebujesz adresu e-mail użytkownika, żeby mu te powiadomienia wysyłać! Web push działa także dla kontaktów anonimowych.
Dodatkową korzyścią, o której warto wspomnieć jest to, że dany kontakt nie musi przebywać na Twojej stronie, aby otrzymać takie powiadomienie. Wystarczy, że ma otwartą przeglądarkę internetową. Pozwala to zarówno na prowadzenie komunikacji w czasie rzeczywistym, jak i zaplanowanie działań, tak aby korespondował z aktualnymi wydarzeniami. Przykład? Załóżmy, że dowozisz jedzenie. Przed ważnymi wydarzeniami sportowymi możesz przypomnieć użytkownikom, że muszą zamówić je wcześniej, żeby mieć ciepłe przekąski podczas meczu. Możliwości są naprawdę ogromne. Twoje komunikaty będą wyświetlane każdemu użytkownikowi, który potwierdzi ich subskrypcję będąc na stronie, a następnie wyrazi zgodę na pokazywanie powiadomień przez przeglądarkę. Jeżeli jakiś kontakt nie wyrazi akceptacji – nic straconego. Formularz zgody może być wyświetlony ponownie po upływie określonego przez Ciebie czasu.
Tak naprawdę jedynym warunkiem pojawienia się powiadomienia jest otwarta przeglądarka. Użytkownik nie musi z niej nawet w danej chwili korzystać. Wystarczy, że jest aktywna, chociażby zminimalizowana na pasku zadań.
Co daje wdrożenie web push:
- nowy sposób komunikacji z kontaktami w bazie,
- komunikacja z kontaktami anonimowymi (powiadomienia nie wymagają podania adresu email),
- nowe kryterium podczas segmentacji bazy,
- poprawienie wyników sprzedaży przez wprowadzenie spersonalizowanych treści o konkretnym produkcie z przekierowaniem na odpowiednią podstronę,
- możliwość rozbudowywania bazy danych przez przekierowanie na odpowiednie landing page
- dodatkowe narzędzie do progresywnego profilowania,
- łatwy sposób na wyróżnienie oferty.
Podsumowując i odpowiadając na zadane w temacie pytanie: nie stać Cię na ignorowanie anonimowych kontaktów. Powinieneś wykorzystać wszystkie dostępne narzędzia, aby transformować ich leady.