Niezależnie od tego, czy pracujesz w B2B, B2C, C2B, O2O czy jeszcze innym X2X, istnieje pewien zasób pojęć, które powinieneś umieć wyjaśnić w rozmowie o dowolnej porze dnia i nocy. Proponujemy paczkę czterdziestu, naszym zdaniem kluczowych pojęć. Mamy nadzieję, że w przyszłości uda nam się ją przekształcić w prawdziwy glosariusz, zarówno dla początkujących marketerów, jak i dla tych, którzy pragną raz na czas odpocząć od powodzi buzzwordów i wrócić do podstaw.
- Ad Networks – Pod pojęciem sieci reklamowe, kryje się mechanizm łączący reklamodawców z bazą witryn, filmów, aplikacji i innych formatów reklam online, pozwalających angażować potencjalnych klientów.
- API (Application Programming Interface) – Definiowany na poziomie kodu źródłowego zestaw reguł porządkujących i opisujących komunikację pomiędzy programami komputerowymi.
- B2B (Business-to-Business) – Proces transakcyjny pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi obejmujący przygotowanie i przesłanie ofert, realizację transakcji, przygotowanie i wysyłkę zamówień, oraz marketing.
- B2C (Business-to-Consumer) – Opisuje relację pomiędzy producentem a klientem końcowym. Zakres zadań jest podobny jak w przypadku B2B.
- CLV (Customer Lifetime Value) – ocena wartości klienta w czasie.
- CMS (Content Management System) – Software umożliwiający tworzenie łatwych w obsłudze stron, do publikowania treści.
- CPC (Cost Per Click) – Jeden z mierników skuteczności kampanii: stosunek kwoty wydanej na emisję danej reklamy do ilości kliknięć w nią.
- CPL (Cost Per Lead) – Kolejny wyznacznik skuteczności kampanii marketingowych – koszt pozyskania jednego leada.
- CRM (Customer Relationship Management) – System do zarządzania kontaktami dostępny między innymi na platformach do automatyzacji marketingu. Pozwala sprawdzać i modyfikować dane kontaktowe, historię aktywności, tagi, notatki i przypisywać zadania do konkretnego leada.
- Cross-selling – Technika sprzedażowa polegająca na oferowaniu klientom produktów komplementarnych do nabywanego artykułu lub usługi (np. rękawiczki i szalik do zakupionego płaszcza).
- CTR (Click Through Rate) – Jeden z ważniejszych wskaźników skuteczności mailingu. Wyraża się w procentowym stosunku ilości kliknięć w obrębie danego emaila do całkowitej liczby wysłanych wiadomości.
- Drip marketing – Jeden z rodzajów kampanii email marketingu. Jest to cykl wcześniej przygotowanych wiadomości wysyłanych automatycznie w odpowiedzi na konkretne zachowanie lub zaplanowanych jako cykliczna wysyłka do konkretnej grupy odbiorców.
- ERP (Enterprise Resource Planning) – 1. Technika planowania zarządzania zasobami przedsiębiorstwa.
2. Software optymalizujący zarządzanie kilkoma działami, filiami, lub powiązanymi ze sobą przedsiębiorstwami. - Facebook Lead Ads – Reklamy ułatwiające pozyskiwanie kontaktów na Facebooku. Po kliknięciu w przycisk z CtA platforma automatycznie wypełnia załączony formularz danymi używanymi przez konkretną osobę w serwisie.
- FB Custom Audience – Grupa odbiorców na Facebooku stworzona na podstawie listy obecnych klientów.
- Gated Content – Treści na stronie, do których dostęp jest możliwy w zamian za dane kontaktowe, na przykład adres email.
- iBeacon – Niewielkie urządzenie korzystające z BLE (Bluetooth Low Energy) i łączące się z innymi Beaconami, smartfonami lub aplikacjami. Lokalizuje urządzenia, wysyła pushe, pomaga poruszać się po nowym terenie.
- Kampania masowa (Bulk) – Najczęściej odnosi się do masowej wysyłki emaili, na przykład do całej bazy klientów.
- Lead – Termin zaczerpnięty z marketingu B2B, oznaczający potencjalnego klienta, osobę, która zostawiła dane na stronie.
- Lead Generation – Zestaw działań prowadzących do zainteresowania potencjalnych nabywców danym produktem, stroną, usługą i skłonienie ich do pozostawienia danych kontaktowych, na przykład przez formularz kontaktowy, lub pop-up.
Ciąg dalszy nastąpi…