LifeCycle Marketing, czyli Marketing Cyklu Życia wprowadził się już na stałe do słownika najważniejszych pojęć marketingu. Jako jedno z najważniejszych narzędzi służących indywidualizowaniu komunikacji, znakomicie opisuje cykl zakupowy XXI wieku. Oparcie marketingu o różnicowanie działań na poszczególnych etapach cyklu życia klienta może przynieść nawet 9-krotny wzrost zysków.
Jest kilka sposobów opisu Marketingu Cyklu Życia. Marcin Moska z Divante proponuje czteroetapowy proces, począwszy od pozyskania leadu ( narodziny), procesu dojrzewania i przekonywania się do produktu (dorastanie), przez etap bycia lojalnym klientem i polecania naszej oferty innym ( rozmnażanie), czasami kończy się etapem czwartym, czyli utratą klienta (śmierć).
Bardziej rozbudowane propozycje nie odbiegają znacząco od klasycznych lejków sprzedażowych, które zresztą opierają się właśnie na Marketingu Cyklu Życia. Jay Pinkert z Infusionsoft rozdzielił cykl życia na 7 etapów:
1. Skieruj ruch na stronę
2. Pozyskaj leady
3. Pielęgnuj leady
4. Doprowadź do konwersji w SQL
5. Dostarcz usługę w terminie i dawaj niespodzianki
6. Doprowadź do kolejnych zakupów
7. Zbierz polecenia
Jak widać, ten cykl życia jest luźno powiązany z rzeczywistym cyklem życia organizmów. Ma jednak kilka cech wspólnych z poprzednim, które to cechy są charakterystyczne dla wszystkich strategii opartych na MCL. Cykl zawsze zaczyna się od pozyskania nowego, potencjalnego klienta, i zawsze zakłada, że jest to jeszcze niedojrzały lead, który trzeba pielęgnować, aby doprowadzić go do etapu dorosłości, w którym staje się klientem.
Korzyścią z takich odniesień jest możliwość skierowania odmiennych działań do tych, którzy „dopiero się narodzili”, tych „dojrzewających” i „dorosłych”. Największą zaletą jest możliwość zautomatyzowania tego procesu, gdyż wiadomo, że dla każdego potencjalnego klienta będzie on przebiegał podobnie. Znalezienie wzorca zachowań prawdziwego dla większości potencjalnych klientów jest kluczem do zaprojektowania skutecznych programów marketingowo-sprzedażowych.