Profilowanie – koniec z brakiem regulacji w prawie [post gościnny]

itlsJak słusznie zauważono w toku prac nad ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych osobom korzystającym z Internetu mogą zostać przypisane indywidualne identyfikatory tj. adresy IP, identyfikatory plików Cookies – generowane przez ich urządzenia, aplikacje, narzędzia i protokoły, czy też inne identyfikatory, generowane na przykład przez etykiety RFID. Istnienie takich korelacji może skutkować zostawianiem śladów, które w szczególności w połączeniu z unikatowymi identyfikatorami i innymi informacjami uzyskiwanymi przez serwery mogą być wykorzystywane do tworzenia profili oraz do bezpośredniej identyfikacji konkretnych osób.

 

Istota znaczenia mechanizmu automatycznego przetwarzania

Co więcej narzędzia automatycznego przetwarzania są w stanie ocenić osobowe czynniki dotyczące konkretnego użytkownika, a w szczególności analizować lub prognozować aspekty dotyczące m.in. efektów jego pracy, sytuacji ekonomicznej, zdrowia, osobistych preferencji lub zainteresowań, wiarygodności lub zachowania, lokalizacji czy przemieszczania się. Nie ma co do tego wątpliwości, że określone powyżej mechanizmy realnie uskuteczniają procesy pozyskania klienta. Wobec tego automatyczne przetwarzanie danych stało się dla podmiotów prowadzących działalność handlową lub marketingową z wykorzystaniem Internetu podstawowym narzędziem do modelowania oferty i niekiedy nawet do opracowywania metody dystrybucji towarów lub usług.

 

Obowiązujące przepisy a profilowanie

W treści obecnie obowiązujących przepisów w Polsce (podobnie jak w innych krajach członkowskich UE), w zakresie ochrony danych osobowych nie ma pojęcia przetwarzania automatycznego – profilowania, dlatego też przetwarzanie z użyciem automatycznych mechanizmów podlega standardowym procedurom i przesłankom przetwarzania – zgodzie osoby, której dane dotyczą lub gdy przetwarzanie jest niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów (czyli de facto w zakresie marketingu bezpośredniego).

 

Skala zmian regulacji

W związku z powyższym nie lada wyzwaniem dla twórców Rozporządzenia było zmierzenie się z problematyką przetwarzania danych w aspekcie monitorowania zachowania oraz profilowania – działań prowadzonych w celu podjęcia decyzji w stosunku do osoby, której dane dotyczą lub też analizowania czy prognozowania osobistych preferencji, zachowań  lub postaw.

Problematyka ta nie jest łatwa szczególnie w kontekście ujęcia jej w zrozumiałe i konkretne ramy prawne. Z jednej strony profilowanie stało się bardzo ważne dla gospodarek krajowych państw członkowskich UE, szczególnie w aspekcie wpływu profilowanie na osiągane wyniki finansowe przez podmioty prowadzące działalność z wykorzystaniem sieci m.in. z sektora e-commerce oraz marketingu, ale także ubezpieczeń czy sektora bankowego. Z drugiej zaś strony profilowanie w negatywnym ujęciu stwarza pewne ryzyko i co się z tym wiąże obawy nadmiernego ingerowania przez podmiot gromadzący i przetwarzający dane w wolę osoby przy podjęciu określonej decyzji np. zakupu czy skorzystania z usługi.

 

Definicja „profilowania”

Mając na uwadze znaczenie mechanizmów profilowania oraz to, że przepisy obowiązującego prawa powinny być dostosowane do panującej rzeczywistości (a nawet uwzględniać zaistnienie pewnych zależności w przyszłości) w treści Rozporządzeniu po raz pierwszy sformułowano legalną definicję profilowania.

 

Zgodnie z Rozporządzeniem profilowanie oznacza:

„dowolną formę zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, które polega na wykorzystaniu danych osobowych do oceny niektórych czynników osobowych osoby fizycznej, w szczególności do analizy lub prognozy aspektów dotyczących efektów pracy tej osoby fizycznej, jej sytuacji ekonomicznej, zdrowia, osobistych preferencji, zainteresowań, wiarygodności,  zachowania, lokalizacji lub przemieszczania się”

 

Zakaz profilowania z włączeniami

Uwzględniając wszystkie za i przeciw profilowania ustawodawca europejski sformułował co do zasady zakaz profilowania, jednak uwzględnił przy tym stosowne wyłączenia – których omówieniem zajmę się w osobnym wpisie. Zgodnie z art. 22 Rozporządzenia „osoba, której dane dotyczą, ma prawo do tego, by nie podlegać decyzji, która opiera się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu, w tym profilowaniu, i wywołuje wobec tej osoby skutki prawne lub w podobny sposób istotnie na nią wpływa”. Powyższa regulacja nie ma jednak zastosowania w przypadku, gdy wskazana w treści przepisu decyzja:

  • jest niezbędna do zawarcia lub wykonania umowy między osobą, której dane dotyczą, a podmiotem stosującym mechanizm profilowania;
  • jest dozwolona prawem Unii lub prawem państwa członkowskiego, któremu podlega podmiot stosujący profilowanie i które przewiduje właściwe środki ochrony praw, wolności i prawnie uzasadnionych interesów osoby, której dane dotyczą;
  • opiera się na wyraźnej zgodzie osoby, której dane dotyczą.

 

W każdym przypadku podjęcie czynności profilowania na podstawie powyższych przesłanek powinno podlegać odpowiednim zabezpieczeniom, obejmującym w szczególności informowanie w sposób zrozumiały i czytelny o fakcie profilowania i jego konsekwencjach oraz umożliwienie osobie, której dane dotyczą skorzystania z prawa do wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania.

 

Obowiązki administratora

Należy podkreślić, że w uzasadnieniu Rozporządzenia wskazano, że administrator danych,  aby zapewnić rzetelność i przejrzystość przetwarzania przed podjęciem jakichkolwiek czynności gromadzenia i przetwarzania danych w tym poprzez mechanizm profilowania powinien uwzględnić w szczególności konkretne okoliczności i kontekst przetwarzania danych oraz:

  • stosować odpowiednie matematyczne lub statystyczne procedury profilowania;
  • wdrożyć środki techniczne i organizacyjne zapewniające w szczególności korektę powodujących nieprawidłowości w danych osobowych i maksymalne zmniejszenie ryzyka błędów;
  • zabezpieczyć gromadzone dane osobowe w sposób uwzgledniający potencjalne ryzyko dla interesów i praw osoby, której dane gromadzi.

 

Co nas czeka?

Przepisy Rozporządzenia istotnie rozszerzają obowiązki nałożone na administratorów i komplikują formę ich realizacji – szczególnie na gruncie obowiązku informacyjnego – o czym można przeczytać we wpisie „Nowe obowiązki informacyjne w zakresie pozyskiwania danych”. Nie jest też jasne jak Rozporządzenie realnie wpłynie na prowadzenie działalności przez podmioty z branży e-commerce, marketingu, ale również ubezpieczycieli czy banki. Na pewno z oceną skutków zastosowania nowych przepisów przyjdzie się zmierzyć w momencie ich faktycznego obowiązywania w 2018 r. Niemniej do tego czasu administratorzy mają czas na dostosowanie swoich działań do przepisów, a władze państw członkowski UE do doprecyzowania na gruncie prawa krajowego ewentualnych ograniczeń w zakresie profilowania. W Polsce temat profilowania  na pewno będzie poruszany, szczególnie, że do końca 2016 r. ma zostać opracowany do konsultacji projekt całkiem nowej ustawy o ochronie danych osobowych.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]