12 pomysłów na Marketing Automation w małym biznesie

Markeitng Automation zmienia pracę marketerów w małych i średnich firmach (MŚP).

Nawet mały biznes offline może zmienić się dzięki wykorzystaniu automatyzacji marketingu

Małym i średnim biznesom brakuje najczęściej 2 rzeczy: pieniędzy i czasu. Marketerzy w takich organizacjach muszą zazwyczaj pełnić wiele ról na raz i przeskakiwać między tysiącami przeróżnych zadań.

 

Platforma do automatyzacji marketingu nie tylko przejmie część ich zadań, ale również usprawni personalizację.


Zerowy moment prawdy: jak go wykorzystać w Twoim biznesie? Dowiedz się z darmowego ebooka


 

Korzyści z wdrożenia Marketing Automation w małym biznesie

  • Redukcja błędu ludzkiego
  • Zwiększenie produktywności marketerów: platforma zdejmuje z ich barków mechaniczne, powtarzalne, czasochłonne działania, dając im przestrzeń do pracy kreatywnej i analitycznej
  • Uproszczenie procesów
  • Zbieranie danych klientów, które pozwala na zaawansowaną personalizację w czasie rzeczywistym
  • Budowanie regularnych, ciągłych procesów i planowanie
  • Mierzenie i optymalizacja: system automatyzacji daje nam konkretne narzędzia umożliwiające śledzenie rezultatów poszczególnych działań.

 

1.Monitoruj zachowanie użytkowników, by lepiej ich zrozumieć

Z systemem Marketing Automation możesz śledzić, co dana osoba robi na Twojej stronie www, jakie podstrony odwiedziła, a także jak reaguje na poszczególne Twoje komunikaty. Dzięki temu wiesz też, kiedy wchodzi na Twoją stronę, w jaki sposób korzysta z Twojej aplikacj czy jak często bywa w Twoim sklepie stacjonarnym. Te wszystkie dane system przechowuje i składa w kompleksowy profil klienta. Na jego podstawie możesz budować zaawansowane działania personalizacji.

 

2. Łatwe tworzenie emaili i landing pages

Email marketing w wielu małych biznesach zajmuje miejsce centralne: to tani i skuteczny sposób komunikowania się z odbiorcami. Systemy Marketing Automation oferują wygodne, intuicyjne kreatory wiadomości i email czy stron docelowych, a także zestaw szablonów – dzięki temu nawet bez wiedzy technicznej czy graficznego wyczucia szybko stworzysz ładne, responsywne wiadomości.

 

3. Ratowanie porzuconych koszyków

Jeżeli właściciele sklepów online mieliby podać ich ulubioną funkcję, z pewnością wybraliby właśnie tę. Skoro ponad 68% koszyków jest porzucane przez klientów ecommerce, potrzeba narzędzia, które odpowiada na ten problem i redukuje wyciek klientów.

 

4. Kampania posprzedażowa

Marketing nie kończy się w momencie zakupu! Później możesz zrobić całkiem sporo by pokazać, jak firma jest zaangażowana i jak jej zależy na utrzymaniu relacji z klientem. Zaplanuj więc kampanię posprzedażową: wiadomość, cykl wiadomości czy kreację, którą zobaczy ktoś, kto dokonał zakupu. W takiej kampanii możesz zawrzeć porady (np. dotyczące konserwacji produktu czy maksymalnego wykorzystania jego możliwości), zaproś klienta do społeczności użytkowników czy fanów oraz proś o recenzję (to znacząco zwiększy Twoją wiarygodność dla przyszłych potencjalnych klientów.

 

5. Oferty specjalne dla lojalnych klientów

Lojalni klienci to skarb dla biznesu: nie tylko dostarczają zysku, ale i mniej kosztują, a w dodatku bywają ambasadorami marki. Zostawiają nam też sporo danych, co pozwala nam lepiej rozumieć naszych odbiorców jako całość. To dlatego warto przygotowywać dla nich specjalne oferty i komunikację. Upewnić się, że ich rozpieszczamy.

Wbrew pozorom firmy często zaniedbują lojalnych, bezproblemowych klientów (czyli tych, którzy są dla niej najcenniejsi): ścigają wciąż nowych odbiorców zamiast zająć się tymi, których już mają.

Twój obecny klient może wydać więcej – jeżeli tylko odpowiednio do niego podejdziesz, zaś jeśli zlekceważysz go, odejdzie do konkurencji przy pierwszej lepszej okazji. Wówczas stracisz nie tylko potencjalne przyszłe zakupy tej osoby, ale i pieniądze zainwestowane w pozyskanie jej.

Innymi słowy, nie zapominaj o kampaniach dedykowanych dla lojalnych klientów!

 

6. Wiadomości powitalne

74,4% klientów oczekuje wiadomości powitalnej po zapisie – tak, jak oczekują, że w sklepie stacjonarnym przywita ich sprzedawca. Taka wiadomość nadaje ramy relacji, sprawia, że zaczynamy ją dobrze. Ponadto wiadomości tego rodzaju wykazują OR wyższe o 86% i CTR o 196% wyższe w porównaniu z tradycyjnymi masowymi emailami (dane Social Mouths). Możesz również wykorzystać te wiadomości do wstępnej segmentacji: poproś odbiorcę o wskazanie, jakie kategorie produktów go interesują.

 

7. Spersonalizowane formularze kontaktowe

Wiele małych firm myli Marketing Automation z email marketingiem. Te pojęcia nie są synonimami!

 

Przeczytaj więcej: Marketing Automation a email marketing

 

W skrócie: automatyzacja nie tylko wzbogaca email marketing (np. o dane behawioralne użytkowników), ale także oferuje zupełnie inne ficzery, takie jak dynamiczne formularze kontaktów. Jak to działa? System zbiera dane o użytkowniku i na tej podstawie dopasowuje treść formularza do jego potrzeb i zainteresowań, by zwiększyć prawdopodobieństwo zapisu.

 

Nasz klient Rainbow Tours wykorzystuje tę technikę i zwiększa ilość leadów pozyskanych ze strony www o 45%.

 

8. Kampanie reaktywujące i oczyszczanie bazy

Dbaj o jakość Twojej bazy adresów email: wiele małych przedsiębiorstw boi się utraty jakiegokolwiek kontaktu. Mimo to dbanie o regularne usuwanie nieaktywnych kontaktów ma kluczowe znaczenie: wykorzystaj narzędzia segmentacji do wyodrębnienia adresatów, którzy od dłuższego czasu nie reagują na komunikaty. Przygotuj specjalną kampanię dla takich kontaktów – jeżeli po niej wciąż nie widać reakcji, możesz spokojnie usunąć taki adres. Naprawdę.

 

9. Ponowna pielęgnacja nieaktywnych leadów

Zapewne masz takich odbiorców, którzy kiedyś czytali Twojego bloga i wyczekiwali newsletterów, a potem cos się stało – i nie był to bynajmniej zakup. Teraz są w limbo leadów, ani nie klienci, ani obcy, zapomnieni i pozostawieni samym sobie.

Przedtem nie zwracałeś na nich uwagi? To może przygotować dla nich specjalny cykl reaktywujący. Wróćcie do rozmowy.

 

10. Segmentuj oferty w oparciu o zachowanie

Na jakiej podstawie kształtujesz swoje oferty? A może wysyłasz wszystkim ten sam zestaw produktów? Jeżeli tak, to może jednak wypróbujesz wiadomości dynamiczne, gdzie treść dopasowana jest do poszczególnego odbiorcy na podstawie:

– historii aktywności (produkty poprzednio oglądane i kupowane, oceny i opinie)

–  danych osobowych (np. płeć, wiek, miejsce zamieszkania)

– kontekst (czas i miejsce, np. gdzie użytkownik się aktualnie znajduje)

 

Innymi słowy, dopasuj wiadomość do preferencji odbiorcy. Wysyłaj odpowiednią treść do odpowiedniej osoby w odpowiednim momencie. W systemie Marketing Automation to kwestia zaprojektowania takiego procesu i ustawienia reguły – a on sam wyśle potem wiadomość w odpowiednim momencie.

 

11. Personalizacja treści

Dowiedz się, jakie treści interesują danego użytkownika, a potem dostarcz jej to, co z jej punktu widzenia może wydać się istotne. Stosuj mechanizmy rekomendacji i personalizacji do dystrybucji treści.

 

12. Monitoruj efekty każdej kampanii by wiedzieć, co działa, a co nie

Możesz zarządzać tylko tym, co mierzysz, jak powiedział Drucker. W przeciwnym wypadku po prostu strzelasz ślepo i nie wiesz, czemu Twoja sprzedaż fluktuuje, nie umiesz zidentyfikować skutecznych działań – ani ich powtórzyć.

Dlatego mierz i testuj – przyjmij naukowe podejście do marketingu.

 

Podsumowanie: jak sprytnie wprowadzić automatyzację?

  • Znajdź zadania, które pochłaniają dużo czasu i powinny zostać zautomatyzowane
  • Zlokalizuj wąskie gardła: momenty w podróży zakupowej klienta, gdzie sporo osób rezygnuje z przejścia na kolejny etap
  • Personalizuj emaile.Wypróbuj te typu 1-do1
  • Personalizuj treści.
  • Monitoruj skuteczność działań i na bieżąco je optymalizuj

 

Czytaj więcej:

https://www.entrepreneur.com/article/247235

https://www.ducttapemarketing.com/blog/marketing-automation-small-business/

http://pointtakenpr.com/marketing-tips/marketing-automation-small-business-nonprofits/

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]