Małym i średnim biznesom brakuje najczęściej 2 rzeczy: pieniędzy i czasu. Marketerzy w takich organizacjach muszą zazwyczaj pełnić wiele ról na raz i przeskakiwać między tysiącami przeróżnych zadań.
Platforma do automatyzacji marketingu nie tylko przejmie część ich zadań, ale również usprawni personalizację.
Zerowy moment prawdy: jak go wykorzystać w Twoim biznesie? Dowiedz się z darmowego ebooka
Korzyści z wdrożenia Marketing Automation w małym biznesie
- Redukcja błędu ludzkiego
- Zwiększenie produktywności marketerów: platforma zdejmuje z ich barków mechaniczne, powtarzalne, czasochłonne działania, dając im przestrzeń do pracy kreatywnej i analitycznej
- Uproszczenie procesów
- Zbieranie danych klientów, które pozwala na zaawansowaną personalizację w czasie rzeczywistym
- Budowanie regularnych, ciągłych procesów i planowanie
- Mierzenie i optymalizacja: system automatyzacji daje nam konkretne narzędzia umożliwiające śledzenie rezultatów poszczególnych działań.
1.Monitoruj zachowanie użytkowników, by lepiej ich zrozumieć
Z systemem Marketing Automation możesz śledzić, co dana osoba robi na Twojej stronie www, jakie podstrony odwiedziła, a także jak reaguje na poszczególne Twoje komunikaty. Dzięki temu wiesz też, kiedy wchodzi na Twoją stronę, w jaki sposób korzysta z Twojej aplikacj czy jak często bywa w Twoim sklepie stacjonarnym. Te wszystkie dane system przechowuje i składa w kompleksowy profil klienta. Na jego podstawie możesz budować zaawansowane działania personalizacji.
2. Łatwe tworzenie emaili i landing pages
Email marketing w wielu małych biznesach zajmuje miejsce centralne: to tani i skuteczny sposób komunikowania się z odbiorcami. Systemy Marketing Automation oferują wygodne, intuicyjne kreatory wiadomości i email czy stron docelowych, a także zestaw szablonów – dzięki temu nawet bez wiedzy technicznej czy graficznego wyczucia szybko stworzysz ładne, responsywne wiadomości.
3. Ratowanie porzuconych koszyków
Jeżeli właściciele sklepów online mieliby podać ich ulubioną funkcję, z pewnością wybraliby właśnie tę. Skoro ponad 68% koszyków jest porzucane przez klientów ecommerce, potrzeba narzędzia, które odpowiada na ten problem i redukuje wyciek klientów.
4. Kampania posprzedażowa
Marketing nie kończy się w momencie zakupu! Później możesz zrobić całkiem sporo by pokazać, jak firma jest zaangażowana i jak jej zależy na utrzymaniu relacji z klientem. Zaplanuj więc kampanię posprzedażową: wiadomość, cykl wiadomości czy kreację, którą zobaczy ktoś, kto dokonał zakupu. W takiej kampanii możesz zawrzeć porady (np. dotyczące konserwacji produktu czy maksymalnego wykorzystania jego możliwości), zaproś klienta do społeczności użytkowników czy fanów oraz proś o recenzję (to znacząco zwiększy Twoją wiarygodność dla przyszłych potencjalnych klientów.
5. Oferty specjalne dla lojalnych klientów
Lojalni klienci to skarb dla biznesu: nie tylko dostarczają zysku, ale i mniej kosztują, a w dodatku bywają ambasadorami marki. Zostawiają nam też sporo danych, co pozwala nam lepiej rozumieć naszych odbiorców jako całość. To dlatego warto przygotowywać dla nich specjalne oferty i komunikację. Upewnić się, że ich rozpieszczamy.
Wbrew pozorom firmy często zaniedbują lojalnych, bezproblemowych klientów (czyli tych, którzy są dla niej najcenniejsi): ścigają wciąż nowych odbiorców zamiast zająć się tymi, których już mają.
Twój obecny klient może wydać więcej – jeżeli tylko odpowiednio do niego podejdziesz, zaś jeśli zlekceważysz go, odejdzie do konkurencji przy pierwszej lepszej okazji. Wówczas stracisz nie tylko potencjalne przyszłe zakupy tej osoby, ale i pieniądze zainwestowane w pozyskanie jej.
Innymi słowy, nie zapominaj o kampaniach dedykowanych dla lojalnych klientów!
6. Wiadomości powitalne
74,4% klientów oczekuje wiadomości powitalnej po zapisie – tak, jak oczekują, że w sklepie stacjonarnym przywita ich sprzedawca. Taka wiadomość nadaje ramy relacji, sprawia, że zaczynamy ją dobrze. Ponadto wiadomości tego rodzaju wykazują OR wyższe o 86% i CTR o 196% wyższe w porównaniu z tradycyjnymi masowymi emailami (dane Social Mouths). Możesz również wykorzystać te wiadomości do wstępnej segmentacji: poproś odbiorcę o wskazanie, jakie kategorie produktów go interesują.
7. Spersonalizowane formularze kontaktowe
Wiele małych firm myli Marketing Automation z email marketingiem. Te pojęcia nie są synonimami!
Przeczytaj więcej: Marketing Automation a email marketing
W skrócie: automatyzacja nie tylko wzbogaca email marketing (np. o dane behawioralne użytkowników), ale także oferuje zupełnie inne ficzery, takie jak dynamiczne formularze kontaktów. Jak to działa? System zbiera dane o użytkowniku i na tej podstawie dopasowuje treść formularza do jego potrzeb i zainteresowań, by zwiększyć prawdopodobieństwo zapisu.
Nasz klient Rainbow Tours wykorzystuje tę technikę i zwiększa ilość leadów pozyskanych ze strony www o 45%.
8. Kampanie reaktywujące i oczyszczanie bazy
Dbaj o jakość Twojej bazy adresów email: wiele małych przedsiębiorstw boi się utraty jakiegokolwiek kontaktu. Mimo to dbanie o regularne usuwanie nieaktywnych kontaktów ma kluczowe znaczenie: wykorzystaj narzędzia segmentacji do wyodrębnienia adresatów, którzy od dłuższego czasu nie reagują na komunikaty. Przygotuj specjalną kampanię dla takich kontaktów – jeżeli po niej wciąż nie widać reakcji, możesz spokojnie usunąć taki adres. Naprawdę.
9. Ponowna pielęgnacja nieaktywnych leadów
Zapewne masz takich odbiorców, którzy kiedyś czytali Twojego bloga i wyczekiwali newsletterów, a potem cos się stało – i nie był to bynajmniej zakup. Teraz są w limbo leadów, ani nie klienci, ani obcy, zapomnieni i pozostawieni samym sobie.
Przedtem nie zwracałeś na nich uwagi? To może przygotować dla nich specjalny cykl reaktywujący. Wróćcie do rozmowy.
10. Segmentuj oferty w oparciu o zachowanie
Na jakiej podstawie kształtujesz swoje oferty? A może wysyłasz wszystkim ten sam zestaw produktów? Jeżeli tak, to może jednak wypróbujesz wiadomości dynamiczne, gdzie treść dopasowana jest do poszczególnego odbiorcy na podstawie:
– historii aktywności (produkty poprzednio oglądane i kupowane, oceny i opinie)
– danych osobowych (np. płeć, wiek, miejsce zamieszkania)
– kontekst (czas i miejsce, np. gdzie użytkownik się aktualnie znajduje)
Innymi słowy, dopasuj wiadomość do preferencji odbiorcy. Wysyłaj odpowiednią treść do odpowiedniej osoby w odpowiednim momencie. W systemie Marketing Automation to kwestia zaprojektowania takiego procesu i ustawienia reguły – a on sam wyśle potem wiadomość w odpowiednim momencie.
11. Personalizacja treści
Dowiedz się, jakie treści interesują danego użytkownika, a potem dostarcz jej to, co z jej punktu widzenia może wydać się istotne. Stosuj mechanizmy rekomendacji i personalizacji do dystrybucji treści.
12. Monitoruj efekty każdej kampanii by wiedzieć, co działa, a co nie
Możesz zarządzać tylko tym, co mierzysz, jak powiedział Drucker. W przeciwnym wypadku po prostu strzelasz ślepo i nie wiesz, czemu Twoja sprzedaż fluktuuje, nie umiesz zidentyfikować skutecznych działań – ani ich powtórzyć.
Dlatego mierz i testuj – przyjmij naukowe podejście do marketingu.
Podsumowanie: jak sprytnie wprowadzić automatyzację?
- Znajdź zadania, które pochłaniają dużo czasu i powinny zostać zautomatyzowane
- Zlokalizuj wąskie gardła: momenty w podróży zakupowej klienta, gdzie sporo osób rezygnuje z przejścia na kolejny etap
- Personalizuj emaile.Wypróbuj te typu 1-do1
- Personalizuj treści.
- Monitoruj skuteczność działań i na bieżąco je optymalizuj
Czytaj więcej:
https://www.entrepreneur.com/article/247235
https://www.ducttapemarketing.com/blog/marketing-automation-small-business/
http://pointtakenpr.com/marketing-tips/marketing-automation-small-business-nonprofits/