Najważniejsza zmiana w Twoim email marketingu. Przenieś go do Marketing Automation

Hand pressing a envelope icon over technology blue background

Narzędzia automatyzacji to jedyne, co ocali email marketing. Wskaźniki otwarć wiadomości masowych obniżyły się 4-krotnie w ciągu ostatnich 5 lat. Tradycyjne newslettery tracą na znaczeniu i sile oddziaływania, ponieważ klienci oczekują dziś bardziej spersonalizowanej komunikacji.


Kompendium wiedzy o email marketingu. Pobierz za darmo


 

Co dokładnie znaczy “spersonalizowana komunikacja”?

To pojęcie-worek, który obejmuje szereg zróżnicowanych praktyk: od prostego dodania imienia nadawcy w temacie wiadomości po zaawansowane silniki rekomendacji. Posługujemy się nim często bezrefleksyjnie, dlatego uściślijmy: przez personalizację rozumiemy podjęcie działań dla maksymalnego dopasowania kształtu, kanału oraz czasu dostarczenia wiadomości do preferencji, nawyków, demografii oraz konkretnej sytuacji danego klienta.

W tym celu możemy wykorzystać drobne, powierzchowne zabiegi, takie jak:

           dodanie imienia/ nazwiska/ nazwy firmy w temacie czy treści wiadomości;

           dopasowanie czasu dostarczenia newslettera do nawyków odbiorcy (do dnia i godziny, kiedy najczęściej otwiera wiadomości od nas).

Ale prawdziwe dopasowanie komunikatu do potrzeb konkretnego użytkownika wymaga pogłębionych działań, dotyczących samej treści wiadomości. Nie chodzi o to, by zamiast “Masowego newslettera” wysłać “Masowy newsletter specjalnie dla Ciebie, Piotrze” o idealnie dopasowanej porze, ale o to, CO mówimy.

Wiadomości dynamiczne 1-do-1, czyli jak wykorzystać Big Data w email marketingu

Kiedy Twoi klienci poruszają się po stronie www, kiedy klikają w wiadomości, kiedy wypełniają formularze albo porzucaja landing pages, kupują – zostawiają po sobie ślady, które możesz śledzić i w ten sposób pogłębiać wiedzę o ich zachowaniu. Klient nie musi być dla Ciebie pustą kartką: kiedy prześledzisz, co oglądał, z jakiego źródła trafił na stronę www czy jakie kreacje najchętniej klikał, okazuje się, że zyskujesz sporo informacji o tym, jakie ma nawyki, co go ciekawi oraz na jakim etapie relacji z marką się znajduje (Czy Was rozpoznaje? Jak dużo wie? A może jest lojalnym klientem?).

Oczywiście, tego typu dane niewiele Ci dadzą, jeżeli chcesz pracować ręcznie. Potrzebujesz narzędzia klasy Marketing Automation: wówczas możesz nie tylko zbierać te dane, ale i przekuwać je na konkretne działania za sprawą reguł automatyzacji.

Przykład?

           Kiedy klient oglądał produkty A, B i C, po czym rozmyślił się i opuścił stronę, wyślij mu w emailu nie losowo wybraną ofertę, ale A, B i C, ewentualnie produkty z tych samych kategorii, podobne czy komplementarne.

           Kiedy klient przekroczył pułap w programie lojalnościowym, wyślij wiadomość z informacją oraz pokaż, jaką korzyść mógłby za to otrzymać.

           Kiedy klient ma urodziny, podaruj mu emailem drobny upominek (zniżka, darmowa dostawa, dostęp do materiału premium?).

           Kiedy klient obejrzy jakiś materiał (np. pobierze ebooka dotyczącego problemu Z), wyślij mu emaila zapraszającego do udziału w webinarze na ten temat.

Czy widzisz już, o jaki sposób działania i myślenia chodzi?

Tradycyjny software do email marketingu nie daje Ci możliwości wykorzystania ogromnych ilości informacji, które oferuje platforma automatyzacji marketingu.

Odejście od modelu kampanijnego

W najpopularniejszym modelu email marketingu to marketer decyduje, kiedy wysyła newsletter: ma swój rytm, swoje procedury, i to one – a nie potrzeba klienta – określają wysyłkę. A przecież dziś, kiedy kupujący kontroluje 90% procesu zakupowego i kiedy wysyła nam wyraźne sygnały dotyczące swojej gotowości zakupowej (bądź jej braku), pora oddać więcej inicjatywy w jego ręce i włączyć śmielej emaile dynamiczne do swojego arsenału.

To trudny krok dla wielu marketerów. Nie tylko z powodu wdrożenia nowego narzędzia, które obsłuży proces, ale również konieczności zmiany przyzwyczajeń i odejścia od modelu kampanijnego, w którym to firma inicjuje kontakt (wysyłkę newslettera), a potem przygląda się efektom. Jednak dziś, dla marketerów, którzy opierają swoje działania na danych i komunikacji 1-do-1, wszystko jest kampanią. Nie tylko pojedyncza wysyłka, ale i reguła automatyzacji, która wysyła automatyczną wiadomość o danej treści do użytkownika, który np. odwiedził daną podstronę.

Email marketing częścią kompleksowych działań   

Dzięki przeniesieniu email marketingu do Marketing Automation, możesz wykorzystać synergię między kanałami oraz adresować kompleksową kampanię we wszystkich kanałach. Izolowanie email marketingu zawęża pole Twoich możliwości.

A przecież możesz kształtować emaile w oparciu o zachowanie odbiorców w innych kanałach (np. wiedząc o tym, jak użytkownik korzysta z aplikacji mobilnej) i vice versa (jakie wiadomości otworzyła dana osoba, a jakich nie?). Ta wiedza wzbogaci Twoje banery czy kreacje reklamowe w social media. Gdy korzystasz z platformy MA, z wiedzy mogą również skorzystać handlowcy (np. zanim do kogoś zadzwonią wiedzą, jakie wiadomości przeczytała dana osoba, jak reagowała na emaile, co pozwala im lepiej przygotować się do rozmowy i znaleźć dla niej punkty zaczepienia).

Więcej danych, efektywniejsze wykorzystanie wiedzy, integracja kanałów, a przede wszystkim realna, nie powierzchowna personalizacja treści – te trofea czekają marketerów, którzy przenoszą swoje emaile do Marketing Automation.

A Ty? Korzystasz z automatyzacji w email marketingu?

>> Przeczytaj więcej o różnicy Email Marketing vs. Marketing Automation

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]