Pierwsze miesiące z Marketing Automation mogą być trudne: jest tak wiele opcji do wykorzystania, tak wiele rozwiązań do wprowadzenia, że ciężko ustalić, od czego zacząć. Jak uniknąć błędów, które mogą potem pokutować przez cały czas korzystania z systemu? Jakie funkcjonalności najlepiej poznać na początku? Jak przygotować zespół na wprowadzenie platformy?
Przed Wami praktyczny poradnik.
Wygraj Zerowy Moment Prawdy z Marketing Automation. Pobierz darmowego ebooka
1. Zrób porządki
Zanim zaczniesz automatyzować, wklejać kod monitorujący czy tworzyć reguły automatyzacji, uporządkuj swoje dane. Dotyczy to zarówno kontaktów (adresów email, etc), jak i katalogu produktów. To materiał, który będziesz automatyzować – jeśli w nich są błędy, reguły automatyzacji oparte na nich będą te błędy powielać. Kampanie email wysyłane do bazy złożonej z nieaktualnych adresów czy adresów osób, które nie chcą otrzymywać Twoich wiadomości, wciąż będą oznaczane jak spam – nawet jeśli będą świetne w treści i spersonalizowane.
To samo dotyczy produktów: jeśli masz w bazie bałagan, a produkty są błędnie przypisane do kategorii, te niedociągnięcia będą się nawarstwiać w kolejnych wdrażanych automatyzacjach. Np. jeżeli będziesz chciał, by system automatycznie polecał użytkownikom podobne produkty (produkty z tej samej kategorii, co poprzednio oglądane czy klikane), to system poleci im nietrafione towary, jeśli tak będą oznaczone w Twoim katalogu.
Dlatego przygotuj się na wdrożenie: uporządkuj kontakty, bazę, stronę, Twoje materiały. Przejrzyj treści!
2. Ocena zasobów
Zanim kupisz platformę i zanim zaczniesz ją użytkować, oceń, czy masz odpowiednie zasoby do jej wdrożenia. Zasoby obejmują: osoby o odpowiednich umiejętnościach, ich czas (w tym czas na edukację i szkolenia), ale także treści.
Jeśli zabraknie Ci środków, inwestycja w Marketing Automation będzie po prostu wyrzuceniem pieniędzy w błoto. Albo nie będziesz korzystał z platformy z powodu braku czasu, albo wykorzystasz ułamek jej możliwości.
3. Przygotuj zespoły
Praca z systemem ma będzie wymagała sporych zmian w stylu pracy zarówno sprzedawców, jak i marketerów. Dlatego przygotuj oba zespoły na nadchodzące zmiany. Wykorzystaj ten czas również na to, by zespoły wspólnie ustaliły kluczowe definicje: wspólną definicję leada oraz kryteria przekazania leada do działu sprzedaży.
To również dobry moment na to, by zebrać informacje, które już posiadacie, i zastanowić się, czy można z nich zbudować Buyer Persona czy podróż zakupową klienta. Co teraz wiecie o Waszym kliencie i o tym, jak kupuje? Czego chcielibyście się dowiedzieć?
4. Identyfikacja kluczowych problemów
Kiedy zaczniesz już pracę z systemem, dobrze, żebyś wiedział dokładnie, czego od platformy oczekujesz i jakie problemy ma ona zaadresować. Zapewne podczas researchu czy rozmów z handlowcami ustaliłeś już, z czym boryka się Twoja firma i jakie zagadnienia chciałbyś rozwiązać. Sporządź ich ostateczną listę oraz listę ficzerów czy automatyzacji, które chciałbyś wdrożyć w pierwszej kolejności. Innymi słowy – wiedz, co jest dla Ciebie priorytetem. Zaczniesz od zwiększenia Lead Generation za pomocą spersonalizowanych formularzy kontaktowych czy zwiększenia zaangażowania przez dynamiczne wiadomości typu upsell i cross-sell?
5. Wklejenie kodu monitorującego
Kiedy już położysz ręce na platformie, postaraj się zacząć od wdrożenia kodu monitorującego. Wiele firm tego nie robi i chce traktować system Marketing Automation jedynie jako narzędzie email marketingu. Wiele na tym tracą!
Jak wgrać kod w SALESmanago? Kliknij: Ustawienia -> Integracja.
Kod monitorujący pozwala Ci śledzić zachowanie użytkowników i wykorzystać potencjał Big Data w marketingu. Zacznij od wgrania go, zanim zaczniesz tworzyć szablony email czy tworzyć automatyzacje.
Po wklejeniu sprawdź, czy kod działa poprawnie.
6. Import kontaktów
Kolejnym krokiem będzie import kontaktów: czy to z dotychczas używanego CRM, Excela bądź skrzynki pocztowej. Możesz dodać też kontakty pojedynczo, ręcznie.
Kiedy masz już zebrane swoje kontakty i wklejony kod monitorujący, masz za sobą podstawowe działania.
7. Ustaw scoring
Scoring to punkty, które przyznajesz użytkownikom za konkretne działania (wizyta na stronie, zakup, pobranie, polubienie w social media, etc), co pozwala Ci określać poziom zaangażowania poszczególnych osób. Warto od samego początku te punkty przyznawać – dzięki temu szybciej zaczniesz zbierać dane.
Zasady przydzielania punktów (czyli za co ile punktów) określisz w zakładce: Ustawienia -> Ogólny Scoring.
>> Instrukcja Ustawiania zasad scoringu
Pora przejść do email marketingu.
8. Email marketing: początki
Zacznij od dodania konta email, z którego będziesz komunikował się ze swoimi odbiorcami: Ustawienia -> Konto email.
>> Szczegółowa instrukcja: jak ustawić konto wysyłkowe
Potem możesz przejść do budowania szablonów wiadomości email. Wygodniej stworzyć szablon niż każdorazowo budować wiadomość od początku.
>> Jak stworzyć szablon wiadomości email
Nie zatrzymuj się na regularnych newsletterach czy wiadomościach wysyłanych do segmentów. Skorzystaj z któregoś z bazowych emaili dynamicznych, do których należą:
- wiadomości powitalne (po zapisie na newsletter)
- wiadomości ratujące porzucone koszyki
- wiadomości urodzinowe
- wiadomości typu upsell
Najważniejsze zasady wdrażania platformy
Kiedy znajdujesz się na początku Twojej drogi z Marketing Automation, warto przestrzegać następujących zasad:
- Ustal dokładne mierniki sukcesu. Aby Twoje wdrożenie przebiegało zgodnie z założeniami, zastosuj mierniki sukcesu. Musisz doskonale wiedzieć, czego chcesz od platformy i jak to uzyskasz.
- Twórz reguły powoli. Pracując z systemem, zacznij od wklejenia kodu monitorowania, staraj się też wykorzystać opcje testowania, poznaj moduł analityczny. Nowe reguły automatyzacji wdrażaj jednak powoli i stopniowo, do każdej z nich prowadząc testy, tak, by nie okazało się, że Twoje automatyzacje są ufundowane na złym procesie, którego nie umiesz zidentyfikować. Dlatego zaczynaj spokojnie. Poznawaj swoich odbiorców.
- Korzystaj z kreatorów. Używaj kreatorów drag & drop. Wykorzystaj je do tworzenia w pełni responsywnych wiadomości oraz landing pages. Na landing pages warto zwrócić tu szczególną uwagę, ponieważ marketerzy często lekceważą ich znaczenie. Kreatory są proste i intuicyjne, dzięki czemu poczujesz się pewniej, korzystając z platformy.