10 błędów przy wdrażaniu Marketing Automation: jak się ich ustrzec?

Ice Cream Cone Dropped On The FloorNie musisz popełniać tych wszystkich błędów. Możesz od razu wejść w płynną, spersonalizowaną i wartościową komunikację z odbiorcami. Możesz patrzeć, jak platforma pozwala Ci zwiększyć sprzedaż oraz zysk per klient, jak rośnie Twoja baza, a Ty zyskujesz więcej czasu na pracę twórczą i analitykę.

Przeczytaj nasz post, by ustrzec się przed najczęstszymi wpadkami marketerów, którzy wdrażając nieumiejętnie Marketing Automation, szkodzą swoim firmom: psują relacje z klientami, marnują budżet i demotywują zespół.


Internet Rzeczy dla Marketerów. Pobierz darmowego ebooka i poznaj marketing jutra


 

1. Spamowanie, czyli klęska nadmiaru

 

Platforma Marketing Automation sprawia, że dostrzegasz coraz więcej możliwości email marketingu, więc chcesz wypróbować je wszystkie. W efekcie okazuje się,   że niektórzy odbiorcy dostają od Ciebie informacje trzy razy dziennie. Nawet jeśli sprzedajesz genialny produkt, prędzej czy później skończy się to wypisaniem.

 

Rada: Ten problem można szybko rozwiązać: po prostu ustaw limit, ile wiadomości może otrzymać jeden użytkownik w jednostce czasu. Pamiętaj też o stopniowym budowaniu automatyzacji – więcej o tym przeczytasz poniżej.

 

2. Lekceważenie feedbacku od klientów

Czasem marketerzy są tak zafiksowani na nowych pomysłach, które wdrażają, i na wspaniałych regułach automatyzacji, które sobie rozrysowali i o których czytali, że lekceważą proste zjawisko – dana reguła nie działa na ich odbiorców.

 

Rada: To zawsze trudne i rozczarowujące, szczególnie, gdy zainwestowałeś dużo czasu w zaplanowanie jakiegoś procesu. Ale to nigdy nie jest argument za pozostawieniem automatyzacji, która na dłuższa metę szkodzi. Czas, który na to poświęciłeś, jest kosztem utopionym – już go zmarnowałeś i nic Ci go nie zwróci. Dowiedziałeś się, co nie działa. Wyciągnij wnioski i próbuj dalej – na tym polega testowanie!

 

3. Brzmisz jak maszyna

Brzmisz mechanicznie, bo automatyzujesz procesy, których nie powinno się automatyzować, na przykład social media czy autorespondery, kiedy ktoś zgłasza problem. To szczególnie denerwujące, kiedy klient sam się do Ciebie odzywa (np. z jakimś konkretnym problemem), a potem dostaje jedynie cykl wiadomości, które odwlekają rozwiązanie jego sprawy. To doprowadza do pasji: po pierwsze, nie może załatwić sprawy, po drugie, czuje się lekceważony i traktowany jak idiota.

 

Rada: wiedz, jakie typy komunikacji powinieneś, a jakich nie. Najlepszym pomysłem jest postawienie się w sytuacji Twojego odbiorcy. Jak sam byś się czuł, otrzymując taką wiadomość?

 

4. Zaniedbywanie opieki posprzedażowej

Teoretycznie Marketing Automation służy temu, by zwracać więcej uwagi na istniejących klientów, jednak przyzwyczajenia marketerów sprawiają, że wciąż najważniejsze wydaje się nam pozyskiwanie nowych kontaktów, a nie dopieszczanie obecnych oraz zwiększanie zysku z istniejącego klienta.

 

Rada: Liderzy poświęcają o 30% więcej środków na marketing do istniejących klientów. Wykorzystaj potencjał sprzedażowy wiadomości dynamicznych i wykorzystaj je w kampaniach typu up-sell i cross-sell.

0001-164769554

Wydzielaj też lojalnych klientów z bazy i przygotowuj dla nich specjalne drobiazgi od czasu do czasu: są twoimi ambasadorami!

 

5. Automatyzowanie złych procesów

Przede wszystkim pamiętaj, że automatyzacja złych procesów nie zmieni ich magicznie w skuteczne działania. Jeśli masz złe pomysły na pozyskiwanie leadów, nieprawidłowo skonstruowany lead nurturing czy zbyt agresywne kampanie odzyskiwania porzuconych koszyków, automatyzacja ich będzie mieć tylko jeden efekt: będziesz szybciej i na większą skalę osiągał poprzednie skutki. To tyle.

 

Rada: Przemyśl sam proces, zanim go zautomatyzujesz, i przetestuj jego działanie.

6. Obcinasz budżet o wartościowe elementy

Zakładasz, że pieniądze wydane na Marketing Automation musisz sobie odbić gdzie indziej, więc reorganizujesz budżet. Na przykład ścinając nakłady na pozyskiwanie kontaktów czy na produkcję treści.

0001-164755320

Takie działania są przeciw skuteczne: w ten sposób albo nie będziesz pozyskiwał dodatkowych leadów, które mógłbyś pielęgnować i kierować do nich personalizowaną komunikację, albo tracisz wartościowe treści, które mógłbyś swoim odbiorcom przekazywać. Co z tego, że będziesz miał świetnie zaplanowany rytm wysyłki emaili, spersonalizowany i dopasowany do preferencji odbiorcy, skoro zawiera on słabe treści? Albo cóż Ci po rewelacyjnym lead nurturingu, skoro nie masz nowych leadów, które mógłbyś poddać edukacji?

 

Rada: Inwestycja w Marketing Automation zwróci się w przeciągu roku, a w 44% wypadków już po 6 miesiącach (źródło), ale jeśli będziesz chciał szybko ją sobie odbić, ścinając inne koszty, zabraknie Ci albo materiału do automatyzacji, albo odbiorców, do których mógłbyś tę komunikację adresować.

 

7. Pośpiech, czyli najlepiej budować automatyzacje stopniowo

Ach, te możliwości systemu Marketing Automation! Chcesz wypróbować je wszystkie, jak najszybciej, natychmiast! Czytasz, chodzisz na webinary, masz tak dużo pomysłów na automatyzacje, że kiedy w końcu dostajesz do rąk upragnioną platformę, siedzisz dniami i nocami, tworząc kolejne reguły. Dobrze znamy ten entuzjazm!

 

Jednak w perspektywie zysków, to nie jest najlepsze rozwiązanie. Kiedy budujesz całą komunikację od razu i tworzysz za dużo reguł, łatwo się w tym pogubić i stracić kontakt z klientami.

 

Rada: buduj swój świat Marketing Automation stopniowo. Ustaw kilka prostych reguł i odczekaj – zbadaj reakcje odbiorców. Na takich fundamentach dodaj kolejne reguły. Daj sobie czas na poznanie publiczności.

 

8. Strach przed błędami

Strach przed błędami jest gorszy niż popełnianie błędów. Jeśli stanowi część kultury w Twojej firmie, ciężko będzie wyegzekwować od pracowników innowacyjne myślenie czy przestawienie się na inny tryb refleksji o marketingu – a tego wymaga automatyzacja. Inaczej nie wykorzystacie w pełni potencjału platformy, a będziecie powtarzać to, co robiliście dotąd.

 

Rada: potrzebujesz środowiska, które wspiera testowanie, próbowanie, łącznie z błędami, z jakimi się wiąże.

 

9. Brak szkoleń

Nauka platformy wymaga czasu: jeśli chcesz, by Twój zespół składał się z ekspertów, musisz znaleźć środki na poszerzanie ich kompetencji.

 

Rada: Przede wszystkim wygospodaruj im czas na pogłębianie wiedzy, uczestnictwo w szkoleniach (sporo z webinarów czy kursów jest darmowe) oraz lektury. Możecie też dzielić się pożytecznymi linkami i tworzyć firmową biblioteczkę, dzięki czemu będziecie się nawzajem motywować.

 

10. Niedostatek zasobów

Często szefowie działów marketingu po prostu dokładają istniejącemu zespołowi kolejne zadanie w formie obsługi systemu MA. I tak zapracowany zespół dostaje kolejny obowiązek. A przecież nauczenie się, jak działa platforma i co przy jej pomocy można osiągnąć, zajmuje sporo czasu i energii – to nie jest dodatkowy drobiazg! Jeśli nie wygospodarujesz zasobów na to, by Twój zespół się tym zajął, nikt tego nie zrobi. Albo będą korzystać z systemu po łebkach, byle jak, byle odbębnić, że platforma jest używana, albo popadną we frustrację związaną z nawałem pracy i niemożnością realizacji wszystkich zadań w terminie. Narastająca frustracja obniża ich wydajność we wszystkich obszarach, nie mówiąc już o emocjonalnych czy psychologicznych konsekwencjach tej filozofii pracy.

 

Rada: Po prostu zatroszcz się o swoich pracowników i upewnij się, że czas na naukę systemu oraz wolność testowania nowych rozwiązań. Spójrz na sprawę realistycznie i zastanów się: czy musisz zatrudnić jeszcze kogoś? Pamiętaj, że inwestycja w automatyzację marketingu to nie tylko koszt platformy, ale i ludzie: ich czas, wiedza i kreatywność.

 

Sukces w Marketing Automation

Marki, które odnoszą sukces w marketing automation, łączy kilka cech:

  • skupiają się na istniejących klientach, nie tylko na pozyskiwaniu nowych kontaktów
  • rozumieją, jak działa platforma i jakie zasoby są potrzebne do realizacji jej potencjału
  • dają swoim pracownikom czas potrzebny na edukację i pozwolenie na testowanie, nawet jeżeli wiąże się to z ryzykiem błędu
  • wnikliwie obserwują reakcje klientów
  • znajdują własny rytm pracy z systemem: nie spieszą się, ale konsekwentnie wprowadzają nowe rozwiązania.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]