Marketerzy kochają liczby. Podobno nie kłamią, a z pewnością łatwo można je analizować. Obecnie produkujemy ich tak dużo, że dla określenia potężnych zbiorów danych ukuto specjalny termin – big data. Jest on na ustach marketerów i analityków na całym świecie. Dlaczego tak jest?Liczby usprawniają pracę marketerów i podnoszą jej skuteczność. Możemy dokładnie śledzić wyniki działania kampanii, dzięki czemu je optymalizujemy. Jednak bazując tylko na liczbach, zapominamy o opiniach i motywacjach ludzi.
Wygraj Zerowy Moment Prawdy z Marketing Automation. Pobierz darmowego ebooka
Ich nie pokaże nam wykres Google Analytics, Kissmetrics ani żadne inne podobne narzędzie, a mogą mieć silny wpływ na naszą firmę.
Jak zastosować to w praktyce? W tym artykule zaprezentuję 5 metod zbierania opinii odwiedzających stronę i klientów, które pomogą w zwiększeniu sprzedaży i konwersji.
- Widgety ankietowe
Krótkie ankiety przeprowadzane na stronie za pomocą widgetów pozwolą Ci szybko zebrać opinie odwiedzających. Precyzyjne kierowanie pozwala Ci wybrać kto i kiedy zobaczy konkretną ankietę. Dzięki temu możesz dostosować komunikat, co zapewnia większe zaangażowanie.
Przykład: osobę opuszczającą stronę zapytaj, dlaczego to robi. Osobę, która spędziła na stronie 15 minut i przejrzała wiele stron, zapytaj, czy potrzebuje pomocy lub co powstrzymuje ją przed zakupem.
Zadawaj pytania ważne dla Twojego zespołu marketingowego, które pozwolą odkryć, których elementów na stornie odwiedzający nie lubią czy jakie problemy spotykają, poruszając się na niej. Pomoże to poprawić stronę, zoptymalizować ścieżkę zakupową i zaproponować personalizowane oferty.
Dostępne narzędzia: Survicate (http://survicate.com/ zintegrowane z SALESManago), Qualaroo (http://qualaroo.com/).
- Live Chat
Trudno o bardziej efektywny sposób zbierania opinii użytkowników niż rozmawianie z nimi. Rozwiązania live chat ułatwiają to. Operatorzy chatu mogą wchodzić w interakcje z użytkownikami, żeby dowiedzieć się, jakie problemy napotykają i pomagać im.
Jest tylko jeden problem – jeśli chcesz włączyć opinie zebrane w ten sposób do swoich procesów marketingowych, musisz stworzyć kanały przepływu informacji. Inaczej wiele ciekawych pomysłów na usprawnienia może utknąć w notatkach operatorów i historiach ich rozmów. Dodatkowo, chaty są pasywne – na ogół odwiedzający inicjują je, jeśli nie mogą sobie z czymś poradzić, a nie po to, aby podzielić się pomysłem na usprawnienie strony.
Dostępne narzędzia: Live Chat SALESmanago (napisz do nasz, i umów się na indywidualną prezentację) InteliWISE (http://www.inteliwise.com/, zintegrowane z SALESManago) , LiveChat (https://www.livechatinc.com/).
- Ankiety
Ankiety są wciąż bardzo popularnym sposobem zbierania opinii użytkowników. Wypełniony formularz zapewnia wiele informacji, które pomagają zrozumieć zachowanie użytkowników. Kłopot w tym, że możesz je dystrybuować wyłącznie do użytkowników, których adresy e-mail posiadasz w bazie. W związku z tym możesz je wysłać do klientów i odbiorców newslettera. Problemem może być również niskie zainteresowanie odbiorców – wielu ludzi nie chce spędzać czasu, wypełniając formularze. Możesz spróbować ich do tego zachęcić, np. za pomocą kodów zniżkowych.
Dostępne narzędzia: SurveyMonkey (https://www.surveymonkey.com/), Google Forms (https://www.google.com/forms/about/).
- Monitorowanie mediów społecznościowych
Firmy, które nie monitorują mediów społecznościowych, nie wiedzą, co ludzie tak naprawdę o nich sądzą. Często ludzie nie chcą kontaktować się z Twoją firmą przez email czy formularz kontaktowy (m.in. przez to, że często trudno je znaleźć). Zamiast tego dzielą się swoim niezadowoleniem na Facebooku czy Twitterze. Negatywne wpisy dostępne publicznie mogą zniszczyć reputację Twojej firmy, więc musisz działać, i to szybko. Jeśli Ty tego nie zrobisz, z chęcią zrobią to Twoi konkurenci, starając się przejąć klienta i budować pozytywny wizerunek swojej firmy.
Dostępne narzędzia: Brand24 (https://brand24.net/), notify (https://notify.ly/).
- Feedback tab
Feedback tab to przycisk znajdujący się stale przy krawędzi strony. Po kliknięciu rozszerza się do formularza kontaktowego. Dzięki temu odwiedzający mogą łatwo zgłosić problem lub wysłać zapytanie ofertowe. Część odwiedzających chętniej wypełniformularz niż skontaktuje się z operatorem chatu – formularze są bardziej anonimowe, a coraz więcej użytkowników internetu zwraca uwagę na kwestię prywatności. Są mniej angażujące niż widgety ankietowe, ale często bardziej efektywne niż formularze kontaktowe, gdyż zawsze są łatwo dostępne i nie trzeba ich szukać na stronie.
Dostępne narzędzia: Survicate (http://survicate.com/ zintegrowane z SALESmanago), BugMuncher (https://www.bugmuncher.com/).
Podsumowanie
Zbieranie danych deklaratywnych nie jest skomplikowane i na rynku dostępnych jest wiele narzędzi. Kluczem do sukcesu jest wyznaczenie celu zbierania i analizy danych. Po określeniu go można przystąpić do wyboru najbardziej odpowiedniej techniki, a następnie narzędzia.
Możesz korzystać z danych deklaratywnych do konkretnego projektu (np. w podobny sposób jak ten: https://survicate.com/blog/case-study-improving-design-of-a-website/ ) lub na stałe włączyć go do procesów marketingowych. Słuchaj swoich użytkowników i klientów, ponieważ w ten sposób zbierzesz wiele pomysłów na poprawę działań.
Ponadto dane deklaratywne świetnie uzupełniają narzędzia marketing automation. Odpowiedzi wysłane do narzędzia takiego jak SALESmanago pomogą stworzyć spersonalizowane oferty zachęcające użytkowników do zakupu.
Survicate (http://survicate.com/) to narzędzie do zbierania opinii osób odwiedzających stronę za pomocą nieinwazyjnych widgetów ankietowych. Integracja z SALESmanago pozwoli Ci włączyć dane deklaratywne do procesu marketing automation, zwiększając jego skuteczność.
Lucjan Kierczak to inbound marketer w Survicate – aplikacji umożliwiającej szybkie zbieranie opinii użytkowników stron internetowych za pomocą widgetów ankietowych.