15 faktów o neuromarketingu, czyli dlaczego ostrzeżenia na pudełkach papierosów nie działają

Memory loss and alzheimer's medical symbol represented by a human brain with a missing piece of the puzzle texture.

Neuromarketing stara się wyjaśniać procesy takie jak: podejmowanie decyzji, formowanie i przywoływanie wspomnień, koncentrowanie uwagi, oraz bada reakcje mózgu na różnorakie bodźce, co pozwala marketerom określać i budować wartość: zarówno dla danego rynku, jak i dla indywidualnych odbiorców. Pomaga nam znaleźć odpowiedź na pytanie: „Co będzie wartością dla naszych klientów i jak ją przekonująco zakomunikować?” Niektórzy badacze mówią o nim dlatego jako o nowym kierunku badań, ale nie nowej dyscyplinie.


Wygraj Zerowy Moment Prawdy dzięki Marketing Automation. Pobierz darmowego ebooka.


 

Z pewnością neuromarketing nie jest przelotną modą: pozwala rozgryźć nieracjonalne zachowania konsumentów. Poniżej 15 lekcji, jakie z niego płyną.

 

  • Jeden z producentów nabiału zwiększył sprzedaż kilkukrotnie za pomocą jednego triku: zmiany słowa „light” na opakowaniach na słowo „fit”; to drugie, kojarzące się ze zdrowym trybem życia, wydawało się klientom atrakcyjniejsze, co przełożyło się na wzrost sprzedaży.
  • 95% procesu myślowego przebiega w podświadomości: nie wiemy w dużej mierze, dlaczego podejmujemy daną decyzję. Neurologia pozwala badać taki proces u źródła – wskazuje uaktywniane obszary mózgu.
  • Mamy 2 podstawowe sposoby, by dowiedzieć się, jak mózg reaguje na reklamy (czy na bodźce w ogóle): neuroobrazowanie, związane z funkcjonalnym rezonansem magnetycznym (fMRI) oraz analizę fal mózgowych (EEG).
  • Neuroobrazowanie wykorzystano w słynnym Pepsi Challenge. W pierwszej turze uczestnicy wybierali napój bez wiedzy, który kubek zawiera jaki płyn – konsumpcja uaktywniła wówczas ośrodek nagrody. Na tym etapie testu wyniki rozłożyły się równo dla obu napojów. W drugiej fazie uczestnicy wybierali obrandowane napoje. Wówczas ¾ z nich zdecydowała się na Coca-Colę. Wśród nich fMRI wykazał aktywność kory przedczołowej, która odpowiada m.in. za identyfikację z marką czy ideą.
  • Uczestnikom badania zaoferowano wybór między jabłkiem a czekoladą. Kiedy mieli określić, co zjedzą za tydzień, 74% z nich wybrało jabłko. Jednak jeśli mieli określić, co zjedzą za chwilę, 70% wybrała czekoladę (zob. Journal of Consumer Research 26).
  • Według badań Nestle 60% wrażeń sensorycznych pochodzi z otoczenia punktu gastronomicznego, a nie z wartości samego napoju. To dlatego ta sama kawa smakuje nam inaczej, kiedy pijemy ją w kawiarni, a inaczej w domu.
  • Większe oddziaływanie na klientów mają liczby bezwzględne, nie procenty. Dlatego jeśli chcesz zakomunikować atrakcyjną ofertę, lepiej napisać „Oszczędzisz 200 zł” niż „Oszczędzisz 20%”.
  • Konsumenci chcą za wszelką cenę uniknąć poczucia winy po zakupie. Dlatego właśnie po tym, jak ktoś zakupi produkt, marketerzy powinni zadbać o przekonanie odbiorcy, że zakup był sensowy. Pamiętaj, że doświadczenie zakupowe nie kończy się w momencie zapłaty!
  • Im większy koszyk, tym większe zakupy. To właśnie dlatego koszyki w supermarketach są tak duże – klient ma wrażenie, że prawie nic nie kupił i czuje potrzebę dodania kolejnych produktów. Konsumenci dodają o 37% produktów więcej, kiedy przemierzają sklep z wielkimi wózkami.
  • Szczęśliwi ludzie lepiej rozwiązują złożone problemy.
  • 18% klientów, którzy napisali negatywną recenzję produktu i otrzymali natychmiastowy feedback od marki zostało lojalnymi klientami, a nawet zaczęło kupować więcej.
  • Ostrzeżenia na pudełkach papierosów nie działają odstraszająco – badania fMRI wykazują, że palacze widząc je odczuwają pragnienie zapalenia. Zanim racjonalnie zapoznamy się z ich treścią, mózg kojarzy je już z przyjemnością.
  • Nasz mózg waży 3% masy ciała, ale konsumuje nawet 40% energii.
  • Istnieje przepaść między naszą prawdziwą a deklarowaną motywacją. 85% nowych produktów upada, ponieważ opierają się na ankietach, w których odbiorcy udzielają życzeniowych czy nierealistycznych odpowiedzi – zgodnie z tym, jak chcieliby siebie samych postrzegać, a nie tym, jak naprawdę postępują. Dlatego nie ufaj zanadto deklaracjom klientów.

 

Źródła

Blog Neuroscience marketing

Martin Lindstorm, Zakupologia

Jonah Lehrer, How We Decide

Roger Dooley, Brainfluence

Neuromarketing, red. H. Mruk, M. Sznajder

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]