Jak przeszkadzasz klientom w zakupach? 4 błędy, które rujnują sprzedaż

Depositphotos_11456227_s-2015

Teoretycznie wszyscy wiemy, że dziś, dzięki:

  • powszechnemu dostępowi do sieci 24/7,
  • wzrostowi samodzielności klientów (przebywają na własną rękę nawet 90% procesu zakupowego, sami poszukują danych o produktach, recenzji czy okazji cenowych),
  • rozwojowi technologii marketingu (które pozwalają personalizować treści)
  • oraz mediom społecznościowym,

proces zakupowy zmienił się nieodwołalnie. Jednak wciąż wiele marek, nawet korzystających z social media czy platform Marketing Automation, zachowuje się, jakby nie weszli w nowe stulecie i nie zrozumieli nowych nawyków konsumentów.


Jak dostarczyć niezwykłe doświadczenie zakupowe? Pobierz darmowego ebooka


 

1. Założenie, że sprzedawca kontroluje proces

Kiedyś, w zamierzchłych czasach przedinternecia, informacja była trudno dostępna. Klienci, którzy niewiele wiedzieli o dostępnych produktach, musieli polegać na wiedzy przekazywanej im przez sprzedawców. Tym samym handlowcy kontrolowali większość procesu zakupowego – mieli przewagę nad klientami.

 

Dziś jednak przeciętny konsument może z łatwością uzbroić się w potrzebną wiedzę: w ciągu kilku minut dotrze do ofert, porównań, opinii innych użytkowników. Może zobaczyć zdjęcia i filmy, przedstawiające produkt w akcji. Nierzadko wie więcej niż sprzedawcy, którzy próbują recytować wyuczony skrypt, zamiast rozmawiać.

 

Wnioski?

  1. Pamiętaj, że sprzedawca jest dziś przede wszystkim konsultantem. Nastaw się na rozmowę i pomoc, a nie na odgrywanie ustalonego scenariusza.
  2. Zdobądź wiedzę o użytkowniku przed interakcją. Jeśli dzwonisz do niego, sprawdź kartę kontaktu w systemie Marketing Automation czy CRM. Zobacz, jakie strony przeglądał, jakie materiały pobrał. Może uczestniczył w webinarach czy innych wydarzeniach? Zerknij też na konta danej osoby w mediach społecznościowych. Taki szybki research pozwoli Ci odkryć, o czym należy porozmawiać z daną osobą.
  3. Stosuj Lead Nurturing. Dzięki temu odpowiadasz na potrzeby klientów, którzy dopiero zaczynają research i poszukują informacji. Pozostajesz z nimi w kontakcie, oferując im przydatną wiedzę, ale nie epatujesz nachalnymi przekazami marketingowymi.

 

2. Korzystanie z mediów społecznościowych tak, jakby wciąż obowiązywał stary paradygmat

Wielu marketerów wyciągnęło połowiczne wnioski z rozpoznania o nowych nawykach konsumentów. Pozakładali konta marek w serwisach społecznościowych, ale traktują je tak, jakby to były tradycyjne media, gdzie należy zamieścić swój przekaz reklamowy i zadbać, by zobaczyło go jak najwięcej osób. Sprzedawcy nie wahają się zachowywać się ma Twitterze jak telemarketerzy – słać prywatne wiadomości w celu nakłonienia do zakupu. To nie działa!

 

Wnioski?

  1. Specyfiką mediów społecznościowych jest interakcja. Zadawaj pytania swoim odbiorcom i wchodź z nimi w dialog. Pamiętaj, że nawet negatywny feedback z ich strony jest okazją, by pokazać ludzką stronę marki. Zachęcaj do wypowiedzi na temat produktu! Wchodź też w interakcje z innymi podmiotami. Poleć tekst blogera na temat Twojej branży czy udostępnij ciekawy film, który mówi o Twojej niszy albo będzie przydatny dla Twoich klientów. Wchodź w polemiki.
  2. Social media jako źródło wiedzy o klientach: media społecznościowe to nie tylko kanał komunikacji, ale także miejsce, w którym Twoi odbiorcy opowiadają o samych sobie. Możesz zobaczyć, jakie pytania zadają odnośnie do Twojego produktu, co ich denerwuje, co im się podoba, czym się zajmują, co im się podoba, jakim językiem mówią.

 

3. Chcesz tylko brać

Przyjrzyj się swojej komunikacji: czy nie dominuje w niej nastawienie jednostronne? Czy nie przytłacza w niej stawianie klientom wymogów?

  • Oczekujesz adresu email, telefonu, imienia i nazwiska, nazwy firmy i numeru karty kredytowej, kiedy ktoś chce pobrać ebooka.
  • Zalewasz klientów ankietami, w których znajdują się pytania, na które sam mógłbyś odpowiedzieć. Jak dowiedziałeś się o naszym sklepie? Ile zakupów wykonałeś u nas w ciągu ostatniego roku? Czy korzystasz z programu lojalnościowego? To wszystko są dane, które mógłbyś z łatwością sam pozyskać, śledząc zachowanie użytkownika.
  • Przeładowujesz komunikację nawoływaniem do zakupu. Krzyczysz „Kup!” do osoby, która dopiero pojawiła się na stronie www. Krzyczysz „Kup!” w social media, przeszkadzając użytkownikom, którzy wykorzystują tę przestrzeń do rozmawiania ze sobą nawzajem. Krzyczysz „Kup!” w kolejnych masowych emailach, niedopasowanych do historii danej osoby.

 

Wnioski:

  1. Dawaj rzeczy za darmo: znajdź równowagę między gated content (treściami, do których dostęp jest zastrzeżony i wymaga np. podania danych czy zalogowania) i materiałami dostępnymi za darmo.
  2. Stosuj progresywne profilowanie. Nie wymagaj kompletu danych od osoby, która po raz pierwszy pojawiła się na Twojej stronie www.
  3. Jasno ustalaj cele ankiet. Nie pytaj o to, co sam możesz wywnioskować z analityki czy wykorzystywanych technologii marketingu. Pamiętaj też o zaletach bezpośredniej rozmowy z klientem – nierzadko dostarcza ona więcej wiedzy niż suche ankiety, które dają ograniczoną możliwość wyboru odpowiedzi.

4. Brakuje autentyczności

  • Jesteśmy najlepsi w swojej branży
  • Twój telefon jest dla nas ważny
  • Z powodu większej niż zwykle liczby interesantów trzeba czekać dłużej niż zwykle
  • Cenimy sobie Państwa zdanie!

Pewnie potrafiłbyś sporo dopisać do tej listy marketingowych komunałów. Nie wierzysz w nie, prawda? Twoi klienci też nie. Daruj więc sobie kolejne formułki, wyciągnięte z poradnika PR-u sprzed 20 lat. Jeśli odbiorcy nie czują prawdy za jakąś historią, nie uwierzą jej. Mają detektor fałszu.

 

Przykład: Firma OPEN Cycle produkuje ramy do rowerów. Dwójka jej szefów zajmuje się nie tylko zarządzaniem procesami, ale też regularnym blogowaniem oraz odpowiadaniem na zapytania klientów. Któregoś dnia obliczyli, że najsensowniejszym rozwiązaniem będzie wycofanie ze sprzedaży dodatkowego osprzętu, którego sami nie produkują. Dotąd dawali klientom możliwości skompletowania całego roweru w ich sklepie, ale okazało się, że było to bardzo czasochłonne i uciążliwe, a i tak niewielu klientów korzystało z tej opcji – większość na własna rękę komponowała swój jednoślad wśród różnych dostawców.

 

Zamiast suchego oświadczenia, Vroomen napisał post na blogu, w którym wyznał, co stoi za tą decyzją. Opisał rytm pracy swój i Andy’ego (współwłaściciela) oraz wyjaśnił, ile czasu pochłaniała sprzedaż komponentów, i dlaczego chcą się z tego wycofać. Zaznaczył też, że nie oznacza to dużej zmiany dla klientów. Ważne jest jednak, że mówi wprost do klientów, przedstawia się jako człowiek (ktoś, kto czuje się przytłoczony nadmiarem czasochłonnych obowiązków, a nie maszyna) i traktuje odbiorców poważnie: jest z nimi szczery.

 

Wnioski:

  1. Bądź autentyczny. Unikaj komunałów i klisz, które mają brzmieć profesjonalnie.
  2. Mów po prostu. Nie ma nic gorszego niż przekombinowane komunikaty, które pod warstwą mądrze brzmiących słów.

 

A co według Ciebie najbardziej przeszkadza klientom? Napisz w komentarzach!

 

[Podczas pisania postu korzystałam z książki Davida Meermana Scotta Nie przeszkadzaj klientowi w zakupach, tłum. Agata Błaż, Warszawa, PWN 2015].

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]