Czy wysyłasz za dużo newsletterów? Najnowsze badania DMA

Businessman yelling for too many email received

Źle dobrana częstotliwość wysyłki newsletterów to jeden z największych marketingowych grzechów, który rujnuje kampanie email. Aż 73% osób deklaruje, że wypisało się z bazy z powodu zbyt wielu otrzymywanych wiadomości.

Jak zidentyfikować i rozwiązać ten problem?


10 Przykazań Email Marketingu: pobierz darmowego ebooka


 

Gdy wysyłasz za dużo maili

Gdy wysyłasz zbyt wiele wiadomości masowych, ryzykujesz przede wszystkim, że zostaniesz oznaczony jako spam i wszystkie Twoje kreacje będą trafiać do osobnego folderu. Długofalowo obniżasz dostarczalność swoich maili.

 

Druga konsekwencja jest mniej techniczna, a dotyczy relacji z klientami: zbyt wiele wiadomości od marki po prostu ich irytuje, co może prowadzić do:

  • oznaczania Twoich wiadomości jako spam
  • wypisania z Twojej bazy
  • “emocjonalnego wypisania”: kiedy ktoś realnie nie wypisał się z bazy, ale wie, że Twoje wiadomości nie zawierają nic ciekawego, więc nawet ich nie otwiera.

 

Skąd wiedzieć, że wysyłam emaile za często?

Jeśli wysyłasz wiadomości masowe, do całej bazy, częściej niż 3 razy w tygodniu, znajdujesz się w grupie ryzyka. Sprawdź 3 metryki:

  • Wskaźnik wypisań (unsubscription rate), określający, ile procent osób wypisało się z Twojej bazy. Jeżeli jest wysoki (powyżej 1%), pora zmienić strategię
  • Wskaźnik otwarć (Open Rate), który mówi, jaki procent odbiorców otworzył wiadomość.
  • Aktywność kontaktów: jaki procent Twojej bazy otwiera wiadomości, klika w nie i kupuje?

 

Jeśli więc mimo dużej bazy widzisz niskie wskaźniki otwieralności i słabe reakcje na Twoje działania, to znak, że pora przyjrzeć się uważniej Twoim praktykom.

2-5 wiadomości miesięcznie

Badania DMA z 2015 wskazują, z jaką częstotliwością marketerzy wysyłają emaile do klientów:

  • 35% firm wysyła 2-3 wiadomości do swoich klientów miesięcznie
  • 21% firm wysyła 4-5 wiadomości do swoich klientów miesięcznie.
  • 9% firm wysyła 6-8 wiadomości do swoich klientów miesięcznie.
  • 8% firm wysyła więcej niż 8 wiadomości miesięcznie.

(Cytujemy za Smart Insights)

Widzimy tu wyraźny spadek ilości maili w porównaniu do lat poprzednich. Marketerzy wolą słać mniej wiadomości, ale starannie dopasować ich treść do konkretnej osoby. Krótko mówiąc, w email marketingu zaczyna panować zasada less is more: lepiej wysłac kilka idealnie sprofilowanych wiadomości w miesiącu niż codzinennie atakować całą bazę tym samym komunikatem.

Takie same liczby przedstawia niezależy raport The State of Email Marketing by Industry z 2016: według niego firmy wysyłają statystycznie 5 wiadomości w miesiącu (za: Marketing Profs).

Odwrót od masowych newsletterów ku emailom dynamicznym

Mailingi coraz rzadziej też wysyłamy do całej bazy. Dzięki systemom Marketing Automation coraz więcej wiemy o naszych klientach. Zbieramy dane, które pozwalają personalizować komunikację. Zamiast wysyłać do użytkownika 5 masowych wiadomości, wolimy starannie dopasować komunikat.

 

Na przykład ustawiamy reguły wysyłające emaile dynamiczne:

  • kiedy ktoś oglądał dany produkt, przypominamy mu o nim w wiadomości i sugerujemy produkty podobne czy komplementarne
  • kiedy użytkownik załadował produkty do koszyka, ale nie sfinalizował zamówienia, wysyłamy mu wiadomość z zawartością koszyka
  • kiedy użytkownik długo nie odwiedzał sklepu lub nie reagował na nasze wiadomości, wysyłamy ofertę reaktywującą (np. atrakcyjną zniżkę)
  • kiedy użytkownik zapisuje się na newsletter, otrzymuje wiadomość z podziękowaniem i ofertą specjalną
  • w dniu urodzin (lub przed nimi) klient otrzymuje drobny upominek (np. darmowa dostawa).

Emaili dynamicznych nie tworzymy za każdym razem ręcznie – ustawiamy w systemie Marketing Automation regułę określającą, kiedy dana wiadomość zostanie wysłana, oraz przygotowujemy szablon kreacji.

 

Segmentacja kontaktów w email marketingu

Kiedy wysyłasz maile masowe, pamiętaj, że nie musisz ich adresować do całej bazy. W praktyce możesz wydzielić grupy:

  • lojalnych klientów
  • osób, które jeszcze nie zrobiły jeszcze żadnego zakupu
  • osób, które kupiły dany produkt
  • osób, które mieszkają w konkretnym mieście
  • osób, które interesują się podobnymi kategoriami produktów
  • osób tej samej płci.

Dzięki temu wiadomości, które wysyłasz, będą bardziej wartościowe i zwiększa się prawdopodobieństwo, że odbiorca je naprawdę przeczyta, ponieważ odpowiadają jego zainteresowaniom.

 

Podsumowanie: jak mądrze zredukować częstotliwość wysyłanych emaili?

Kiedy podejrzewasz, że zbyt duża częstotliwość wysyłki obniża skuteczność Twojego marketingu, masz do dyspozycji 4 rozwiązania:

  1. Przede wszystkim przetestuj mniejszą częstotliwość. Wyznacz grupę, do której będziesz słać wiadomości rzadziej, oraz grupę kontrolną, która otrzyma emaile w takim tempie, jak dotąd.
  2. Rozważ wysyłanie wiadomości z różną częstotliwością do różnych segmentów, np. osoby mniej aktywne będą otrzymywać newslettery rzadziej niż ci, którzy angażują się w komunikację z marką.
  3. Daj odbiorcom możliwość wyboru częstotliwości otrzymywania wiadomości – np. w wiadomości powitalnej lub kiedy chcą się wypisać.
  4. Postaraj się stopniowo przechodzić od wiadomości masowych do dynamicznych bądź adresowanych do segmentu. Zanim wyślesz kampanie, zadaj sobie pytanie: do kogo ona jest adresowana? Dla kogo może być przydatna? Być może ta konkretna oferta jest atrakcyjna tylko dla lojalnych klientów, albo osób, które przedtem kupiły jakiś produkt, i nie ma sensu spamować wiadomością całej bazy? Zamiast codziennych ofert produktowych, możesz wysłać wiadomość dynamiczną do konkretnej osoby z ofertą towarów, które zainteresują tego właśnie klienta.

A Ty? Ile maili wysyłasz swoim klientom? Jaką część z nich stanowią wiadomości masowe?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]