Ilu destruktorów jeszcze w tym roku spowoduje utratę przychodów Twojej firmy?

Shocked Woman In Kitchen Using Laptop with Grumpy Customer Support Man On Screen. Screen can be easily used for your own message or picture. Picture on screen is my copyright as well.

Przekonanie o tym, że zadowolenie Klienta ma wpływ na kondycję marki, zostało potwierdzone badaniami. Nikt z menedżerów nie przechodzi obojętnie obok niezadowolonego Klienta, który pojawia się w firmie.

Wszyscy wiemy, że trzeba właściwie reagować. To po prostu się opłaca. Firmy i instytucje inwestują wszkolenia z zakresu obsługi trudnego Klienta czy z obsługi reklamacji. Doskonalą swoją politykę reklamacyjną, zmieniają procedury obsługi na lepsze. Profesjonalizuje się poziom obsługi niezadowolonych Klientów, przynajmniej tych, którzy przychodzą ze swoimi uwagami.

A co z tymi, którzy są niezadowoleni, ale nie skontaktowali się z firmą? Czy nie ma takich? A może jest ich niewielu i nie ma co się przejmować? Ci niezadowoleni, którzy kontaktują się z firmą i tak są dużym wyzwaniem, więc lepiej na nich się skoncentrować… Tak zdaje się myśli wielu menedżerów. To błąd.

Czy takich nie ma?

Oczywiście, że są. Nawet intuicyjnie da się to przewidzieć, że niezadowoleni Klienci też się zdarzają. Potwierdzają to także badania i doświadczenia wielu firm. Wystarczy zbadać satysfakcję Klientów i aktywnie pozyskać wiedzę na temat ich opinii, by się dowiedzieć, że wielu z tych niezadowolonych Klientów do tej pory milczało. Nikt ich nie pytał o zdanie, nie mieli okazji wypowiedzieć swojej oceny firmie, a nawet jeśli chcieli, to nie wiedzieli, jak to zrobić. Część z nich milczała, bo prostu nie chciała tych przykrych informacji przekazywać. Część z nich chciała i nawet komunikowała to firmie, ale ich słowa zostały przeinaczone, uwagi puszczone mimo uszu przez handlowców czy pracowników obsługi. Część z tych negatywnych uwag nawet została usłyszana, ale nie ma po nich śladu w systemach firmowych i dokumentach. Więc informacji nie ma. Za pewnik można uznać to, że tych milczących niezadowolonych Klientów ma każda firma. Ilu? Więcej niż się zdaje.

Czy jest ich niewielu?

Czy można oszacować skalę tego kosztownego zjawiska? Tak. Problem jest ogromy i niedoceniany a nawet ignorowany. Badania pokazują bowiem, że jedynie 4% niezadowolonych Klientów ** dzwoni, pisze lub pojawia się w firmie mówiąc wprost o swoim niezadowoleniu. To wszyscy ci wredni Klienci, którzy składają reklamacje, awanturują się, domagają się lepszego traktowania wprost komunikując swoje niezadowolenie.

A co z resztą niezadowolonych? Milczą. Ilu ich jest? Na drodze dedukcji można dojść do wniosku, że aż 96%! Oznacza to, że wbrew powszechnemu przekonaniu menedżerów, ogromna rzesza niezadowolonych Klientów w żaden sposób nie komunikuje skutecznie tego faktu firmie. Liczba jest przerażająca. Prawda? Niewiarygodnie duża. Tymczasem menedżerowie brak informacji (milczenie Klientów) traktują jako dobrą informację. Są zatem w ogromnym błędzie.

Czy trzeba się nimi przejmować?

Wspomniałem, że firmy i instytucje traktują coraz lepiej Klientów manifestujących wprost swoje niezadowolenie. Firmy te potrafią traktować reklamacje jako prezent. Bowiem dzięki informacjom od niezadowolonych Klientów mogą uratować relacje z danym Klientem, usprawnić proces obsługi, udoskonalić produkt czy usługę. Firmy nastawiają ucho i wsłuchując się w głos niezadowolonego Klienta zyskują szasnę na rozwój biznesu. Przy takim nastawieniu trudno nie traktować reklamacji pozytywnie. Jednak takie konstruktywne podejście do 4% niezadowolonych nie rozwiązuje całego problemu. Jest to działanie krytyczne, ale przypomina gaszenie pożaru.

Prócz tej interwencji potrzebna jest profilaktyka i proaktywne przeciwdziałanie utracie Klienta. Trzeba zająć się tymi milczącymi niezadowolonymi destruktorami. Trzeba dać im dojść do głosu a potem się nimi zająć! I to jak najszybciej. Szybciej niż zajmie się nimi konkurencja i szybciej niż oni zdążą skutecznie zepsuć opinie o firmie w oczach innych Klientów. Te dwa skutki są bowiem bardzo kosztowne.

Co można zyskać? Badania pokazują, że głównym powodem utraty Klienta jest niewłaściwa komunikacja, traktowanie go bez szacunku. Nawet jeśli produkt czy usługa jest OK. Inne badania pokazuję, że właściwie potraktowany niezadowolony Klient staje się bardziej lojalny – z destruktora stać się może adwokatem firmy. Jego lojalność przekłada się więc na konkretne przychody: rośnie LTV Klienta i pojawiają się nowi Klienci – dzięki rekomendacjom firma zyskuje unikalne informacje pozwalające jej na tworzenie innowacji odpowiadających wprost na znane przecież potrzeby Klientów. Czy nie o takie rezultaty chodzi?

Co zrobić?

By zapobiec utracie milczących niezadowolonych Klientów trzeba podjąć specjalną inicjatywę. Takim działaniem jest badanie wskaźnika lojalności czyli NPS (Net Promoter Score). To dzięki temu badaniu firmy nastawiają ucho, by oszacować liczbę: adwokatów marki, Klientów obojętnych i destruktorów. Dzięki badaniu poznają także krytyczne informacje, które pozwalają przeciwdziałać utracie lojalności Klienta. Liczy się bowiem nie tylko wskaźnik, ale to co równolegle komunikują nam milczący Klienci. Posiadając te informacje można zacząć racjonalnie przeciwdziałać utracie zagrożonych odejściem Klientów. To właśnie badanie NPSdaje szansę na dotarcie do tych milczących niezadowolonych destruktorów. Wiedza od nich pozyskana jest punktem wyjścia do projektowania potrzebnych zmian. Wcześniej niż to zrobi konkurencja.

Epilog

Niezadowoleni milczący Klienci, stanowią najliczniejszą grupę destruktorów. To przez nich firma traci nie tylko przychody pochodzące z ich portfelów, ale i portfeli innych aktualnych Klientów i potencjalnych Klientów. Pytanie więc nie czy, ale ilu dystruktorów pracuje aktualnie na utratę Waszych przychodów. Trwanie w miłym przekonaniu, że wszystko jest OK, bo mamy mało reklamacji i sygnałów o niezadowoleniu Klienta, skutkować może niespodziewaną katastrofą. Lepiej być świadomym tego, jak naprawdę myślą o nas Klienci i odpowiednio zareagować. 30-letnie badania F Reichhelda pokazują, że właśnie NPS pozwala w najbardziej precyzyjny sposób przewidzieć przyszłość firmy – jej rozwój albo upadek. Potrafisz oszacować ilu jest destruktorów Waszej marki, jaki naprawdę macie NPS?

Artykuł pochodzi z: prooptima.pl

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]