Anatomia zakupów impulsywnych

Two women dancing outside

Batonik dołożony do koszyka przy kasie albo bluzka, którą zobaczyłaś na wystawie wracając z pracy.  Aż 60% naszych zakupów nie jest planowane (40 – 80%, w zależności od kategorii produktu). 87% Amerykanów przyznaje się do zakupów impulsywnych. Na ten proces szczególnie podatni – aż 52% niż inne grupy wiekowe – są millenialisi.


10 sposobów na omnichannel marketing. Pobierz darmowego ebooka


 

Definicja zakupu impulsywnego

Z zakupem impulsywnym mamy do czynienia wtedy, gdy hedonistyczny impuls poprzedza i wyklucza racjonalny namysł nad decyzją czy rozważenie jej przyszłych skutków. Jest nieplanowany (choć nie wszystkie nieplanowane zakupy są impulsywne).

Czas między pojawieniem się bodźca a zakupem ulega tu znacznemu skróceniu – tak, że nie ma czasu na refleksję.

Tak więc badacze wyróżniają 3 podstawowe cechy takich zachowań:

  • są spontaniczne i wyzwalają pozytywne emocje
  • klient nie myśli o konsekwencjach decyzji
  • zakup jest wyrazem hedonistycznego i nieodpartego pragnienia samozaspokojenia przez konsumpcję.

 

Czemu kochamy zakupy impulsywne?

Przyjemność, jaką czerpiemy ze spontanicznego nabytku ma 2 wymiary. Pierwszy związany jest z tym, że podoba się nam dany przedmiot – tak, jak w wypadku zakupów planowanych. Ważniejszy jest jednak drugi komponent, czyli natychmiastowa gratyfikacja. Wizja nagrody, na którą nie trzeba czekać ani na nią zasłużyć czy zapracować (jak to się często dzieje, gdy np. planujemy kupić luksusowy towar jako nagrodę bądź kiedy odłożymy nań pieniądze) wydaje się bardziej pociągająca niż sam obiekt.

 

Wtórna racjonalizacja

Człowiek jako istota rozumna (lub raczej silnie przekonana o swojej rozumności) nie może oczywiście uznać, że zrobił coś nieracjonalnego. Dlatego większość z nas w chwilę po impulsywnym zakupie wytwarza automatycznie uzasadnienie („I tak tego potrzebowałem”, „To była świetna okazja”).

Nasz mózg nasz oszukuje: tak bardzo chce utrzymać iluzję naszej racjonalności, że każe nam wykonać 2 irracjonalne czynności (zakup + oszukiwanie samego siebie) zamiast jednej.

 

Impulsywne zakupy jak symptom

Badacze dowodzą, że zakupy impulsywne nie powinny być postrzegane w izolacji: najczęściej są znakiem ogólnej skłonności do zachowań impulsywnych, także w innych dziedzinach życia. Taki konsument jest ogólnie spontaniczny, poszukuje ciągle nowych doznań, łatwo poddaje się wpływom, zakupy sprawiają mu przyjemność, a przede wszystkim poszukuje uznania w oczach innych.

Jak to wykorzystać w marketingu?

Jakie konsekwencje płyną z rozpoznania charakteru zakupów spontanicznych? Przede wszystkim należy stworzyć w Twoim sklepie środowisko, w którym będą one ułatwione.

  • Postaw na mobile: Spontaniczne zakupy przydarzają się najczęściej, kiedy używamy urządzeń mobilnych. Dlatego zadbaj o to, by zakupy mobilne były przyjazne użytkownikowi.
  • Wykorzystuj powiadomienia push oparte na geolokalizacji: kiedy klient przechodzi koło Twojego sklepu stacjonarnego i otrzymuje powiadomienie o zniżce, może się ono okazać kluczowym bodźcem do dokonania nieplanowanego zakupu.
  • Działaj w czasie rzeczywistym: dopasowuj na bieżąco oferty do zachowania użytkownika. Jeśli czegoś poszukuje, pomóż mu to szybko odnaleźć, zanim przyjdzie czas na refleksję i namysł. Pomogą w tym dynamiczne banery (ustawisz je za pomocą platformy Marketing Automation), które dopasują prezentowaną ofertę do aktualnych potrzeb odbiorcy.
  • Stosuj exit pop-upy: kiedy użytkownik przegląda produkty i postanawia opuścić sklep, zaoferuj zniżkę na oglądany produkt lub inną korzyść. Dzięki temu możesz dostarczyć argumentu, który przekona go do nieplanowanego nabytku.
  • Sugeruj produkty komplementarne: kiedy ktoś podjął już decyzję, może jeszcze dobrać pod wpływem chwili dodatkowy produkt, tak, jak dorzucamy drobiazg do koszyka, czekając przy kasie. Dlatego zaprezentuj produkt komplementarny, który użytkownik może spontanicznie wybrać.

 

 

 

 

Post postał na podstawie artykułu:

Clinton Amos, Gary R. Holmes, William C. Keneson, A meta-analysis of consumer impulse buying, opublikowanego na łamach „ Journal of Retailing and Consumer Services”

Znajdź nas na Facebooku

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]