90% klientów twierdzi, że na ich decyzje zakupowe wpływają recenzje i oceny innych użytkowników (źródło: Marketingland/ Dimensional Research). Dotyczy to nie tylko zakupów online: 48% konsumentów korzysta ze smartfona na zakupach stacjonarnych. Recenzje zwiększają konwersję i poprawiają Twoją widoczność w wyszukiwarkach (to w końcu świeży, oryginalny content).
Jak jednak zachęcić klientów do recenzowania produktów?
Internet Rzeczy dla Marketerów. Pobierz darmowego ebooka i dołącz do technologicznej rewolucji.
Wiadomości email po zakupie
Po kilku dniach od momentu, w którym użytkownik otrzyma zamówienie, wyślij wiadomość z zapytaniem o to, jak sprawuje się nowy nabytek lub czy klient jest zadowolony z usługi. Zrobisz to za pomocą prostego emaila dynamicznego w systemie Marketing Automation. Poproś również o podzielenie się opinią z innymi użytkownikami – daj znać, że zdanie klienta jest ważne zarówno dla marki, jak i będzie pomocne dla innych klientów. Zaoferuj też drobny bonus za recenzję.
Proś o recenzję na stronie produktu
Zachęcaj również do recenzowania na stronie konkretnego produktu. Zamieść tam gwiazdki, za pomocą których można oznaczyć swoją opinię, wstaw boks na komentarze.
Oferuj coś w zamian
By dać klientom motywację do recenzowania, zaoferuj coś w zamian. Możesz raz w miesiącu losować nagrodę wśród oceniających albo przydzielać za nie punkty, które potem można wymienić na rabat. Ocenianie produktów może być również premiowane w obrębie programu lojalnościowego.
Wykorzystaj grywalizację
By zmotywować użytkowników możesz też urządzić konkurs, w którym premiujesz recenzowanie. Pamiętaj jednak w takim wypadku o zabezpieczeniu się na wypadek nieuczciwych użytkowników – kogoś, kto będzie usiłował wklejać recenzje niskiej jakości dla zdobycia nagrody. Zamiast przyznawać prymat recenzjom w ujęciu ilościowym, postaw na jakość i wybierz raczej najzabawniejszą czy najbardziej kompetentną. Możesz też wprowadzić opcję oceniania recenzji, w której inni użytkownicy mogą wskazać, czy dana recenzja była dla nich pomocna (taki system ma np. Amazon) i na tej podstawie przyznawać bonusy.
Wykorzystuj dane z ocen
Dane na temat najczęściej recenzowanych i najlepiej ocenianych produktów możesz przekuć w ciekawy materiał – posta na blogu czy infografikę, gdzie wskażesz ulubione produkty Twoich klientów. W ten sposób nie tylko dostarczysz im wartościowej wiedzy, ale i pokażesz, że zwracasz uwagę na ich oceny, analizujesz je i bierzesz pod uwagę.
Podziękuj za recenzję
Kiedy użytkownik ocenia produkt, wyślij krótka wiadomość z podziękowaniem. Pokaż, że dostrzegasz jego wysiłek.
Brutalna prawda
Większość osób, które kupiły w Twoim sklepie, nie mają ochoty na dzielenie się swoją opinią.
Mniej niż 5% klientów będzie chętnych do recenzowania (źródło). W tym obszarze również działa zasada Pareto: 20% najlepszych klientów da Ci 80% recenzji. Dlatego dbaj o nich. Wyodrębniaj ich (np. za pomocą scoringu) i oferuj im specjalne oferty, którymi nagrodzisz fakt, że są z Tobą.
Nie bój się recenzji negatywnych
Negatywna opinia w niewielkich ilościach nie zaszkodzi – podniesie tylko wiarygodność innych ocen. Może stać się też okazją do pokazania marki z dobrej strony – jeśli szybko zareagujesz na komentarz, zaoferujesz pomoc i rekompensatę, mały kryzys stanie się przykładem świetnego działania Twojej obsługi klienta i szacunku, jakim darzysz odbiorców. Dlatego kiedy widzisz negatywna opinię nie lekceważ jej, lecz reaguj.
Jakie znaczenie mają recenzje użytkowników w Twoim biznesie? Czy aktywnie je pozyskujesz? Czy widzisz ich wpływ na sprzedaż?
Znajdź nas na Facebooku