Czy warto zmienić e-Mail Marketing na Marketing Automation?

SALESmanago

Warto.

294 miliardy to średnia liczba wiadomości e-mail wysyłanych dziennie. 1,88 miliarda – liczba użytkowników poczty e-mail na świecie. 89 % wysyłanych emaili to spam. Każdy z nas już przyzwyczaił się do zapchanej skrzynki pocztowej.

W międzyczasie zmieniają się nawyki potencjalnych klientów, którzy po pierwsze uczą się jak radzić sobie z natłokiem informacji, a po drugie mają coraz lepsze rozeznanie rynkowe i trzymają pod kontrolą cały cykl zakupowy. Niezależnie czy kupują żelazko czy usługi dla swojej firmy za kilkaset tysięcy złotych.

Przy tak rozwijającym się rynku i zmieniającym się potencjalnym kliencie coraz większego znaczenia dostarczanie właściwej informacji we właściwym czasie.

W tym kontekście e-mail marketing jako koncepcja marketingowa pozostaje niezmienna od wielu lat i jest wykorzystywana przez 90% firm. Co więcej wykorzystywana jest jako jedno z najskuteczniejszych narzędzi do marketingu. Dzieje się tak pomimo tego, że z roku na rok skuteczność tradycyjnego e-mail marketingu jest coraz słabsza.

 

Problemy e-mail marketingu

E-Mail Marketing w formie, którą stosuje zdecydowana większość firm polega na wysłaniu sporej ilości emaili a następnie na modlącym oczekiwaniu na jakiś efekt sprzedażowy. Ktoś się odezwie – jest świetnie. Nie? Nie ma tragedii. Jeden szefów marketingu internetowego w jednej z największych firm w Polsce opowiedział dowcip ilustrując problemy email marketingu. Pewnego razu książę rycerz czekał na list od księżniczki. Czekał, rok, drugi. Nagle widzi nadlatującego gołębia, który w dziobie niesie kopertę. Otwiera ją, czyta: „Kuje miecze – tanio”. Nic dziwnego, że marketingowcy coraz częściej zadają sobie pytania:

  1. 1. Czy mój mailing trafia w potrzebę zakupową potencjalnego klienta?
  2. 2. Czy mój mailing zawiera dopasowane do potrzeby klienta treści?
  3. 3. Jaka jest wartość biznesowa informacji które dostaję po wysyłce e-mailingu?
  4. 4. Jak wysyłka mailingu przekłada się na konwersje (Sprzedaż lub Leady)

Odpowiedzi na te pytania są dosyć proste:

(1) Posiadając nawet bardzo dobre, imienne bazy danych, ze zgodami na otrzymywanie wiadomości, prawdopodobieństwo, że nasza wysyłka mailingowa będzie zbieżna z faktyczną potrzebą zakupową odbiorcy jest niewielkie.

(2) Treści emaili tworzymy nie w oparciu o to co chce potencjalny klient tylko co chcemy w danym momencie sprzedać.

(3) Jesteśmy w stanie mierzyć efektywność e-mail marketingu poprzez podawanie ilości otwarć emaili lub kliknięć w linki ale ta informacja ma niewielką wartość biznesową.

(4) Podawanie informacji o konwersji sprzedażowej z e-mailingu bez podania szerszego kontekstu interakcji klienta z naszymi produktami i usługami oraz wcześniejszymi akcjami marketingowymi jest mało wiarygodne.

Pomimo tego e-mail marketing nadal jest bardzo popularny i istnieje mnóstwo biznesów w których doskonale się sprawdza. Trzeba zarazem przyznać, że poczucie, że e-mail marketing działa najczęściej wynika z determinacji działów sprzedaży, które dynamicznie prą ku pozyskaniu klienta i generują wzrost przychodów firm.  Skoro coś pozornie działa, po co więc to zmieniać, w szczególności w momencie dużej presji na obniżanie kosztów marketingu.

Odkryjmy e-mail marketing na nowo

A może istnieją jakieś punkty krytyczne w których dynamicznie rozwijająca się firma powinna zacząć myśleć o wykorzystaniu innego narzędzia? Myślenie o nowym rozwiązaniu można rozpocząć przy występowaniu następujących warunków:

  • Znaczny spadek efektywności e-mail marketingu jako formy pozyskiwania klientów
  • Wzrost kosztów osobowych obsługi tradycyjnych procesów marketingowych
  • Rosnące poczucie, że w sumie nie wiemy skąd się bierze nasza sprzedaż i leady
  • Chęć głębszego zaangażowania się w relacje z aktualnymi i potencjalnymi klientami.

Narzędziami, które mogą poszerzyć wykorzystanie e-mail marketingu i odkrywają ten obszar na nowo są systemy klasy Marketing Automation. SALESmanago (www.salesmanago.pl) jest pierwszym w Polsce tego typu systemem.

Co nowego wnosi Marketing Automation

Marketing Automation zaczyna się dokładnie tam gdzie kończy się email marketing.

W systemie marketing automation, zbierana jest informacja o tym kto otwiera e-maile, kto klika w linki w tych e-mailach, ale ta informacja ma niewielkie znaczenie. Marketing Automation dostarcza informacji kiedy klient faktycznie zainteresował się naszą ofertą po otrzymaniu mailingu i wszedł na naszą stronę www w poszukiwaniu większej ilości informacji. Dzięki temu Marketing Automation, w odpowiedzi na zachowanie klienta dostarcza dopasowanych ofert we właściwym czasie.

Na czym polega działanie klasycznego systemu Marketing Automation

  • Identyfikacja i rozpoznanie osób zainteresowanych naszą ofertą i rozpoznaje – system rejestruje na każdą wizytę naszego aktualnego lub potencjalnego klienta na naszej stronie www.
  • Gromadzenie informacji o kliencie i budowa profilu klienta – System gromadzi informacje o zainteresowaniu klienta naszą ofertą, ile czasu spędzał na poszczególnych częściach naszej witryny, jakie były źródła wejść na naszą stronę (Reklama, Google, Facebook, bezpośrednio, mailing?)
  • Grupowanie i segmentacja aktualnych i potencjalnych klientów – w oparciu o zachowanie klienta na naszej stronie, informację o źródłach wejść i zainteresowaniu – system grupuje klientów w konkretne segmenty.
  • Scoring potencjalnych klientów – System Marketing Automation buduje ciągły ranking klientów w oparciu o ich aktywność na naszej stronie i udostępnia te informacje działom marketingu i sprzedawcom aby ich działania koncentrowały się na najlepszych szansach biznesowych.
  • Automatyzacja akcji marketingowych – do poszczególnych segmentów, system  kieruje automatyczne dopasowane oferty marketingowe, które dla poszczególnych segmentów predefiniuje samodzielnie użytkownik w systemie. Reguły automatyzacji i segmentacji definiuje użytkownik samodzielnie w systemie.
  • Analizuje skuteczność programów marketingowych – budowany profil klienta umożliwia nam szybkie dojście do tego jakie cykle działań marketingowych i jaki mix działań jest najskuteczniejszy sprzedażowo.

Powyższe funkcjonalności umożliwiają w nowy sposób spojrzeć na prowadzenie działań marketingowych firm i pozwalają na uzyskanie większego zwrotu z inwestycji w narzędzia marketingowe i marketing. Fakt, wymagają nieco większego zaangażowania i nabywania nowej wiedzy i może są nieco droższe, ale na pewno gwarantują że firma uzyskuje nową wiedzę o klientach dzięki czemu zwiększy potencjał do zbudowania głębszych wartościowych relacji z potencjalnymi i aktualnymi klientami. Warto.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]