Czy algorytm może odczytać emocje? 3 niezwykłe odkrycia naukowe

stock-image-5821646Ogromna część komunikacji międzyludzkiej opiera się na empatii i odczytywaniu niewerbalnych sygnałów emocjonalnych. Dzielimy się naszą radością czy smutkiem z innymi, nawet kiedy nie robimy tego intencjonalnie. Dlatego długo uważano, że odczytywanie języka emocji stanowi podstawową barierę w stworzeniu sztucznej inteligencji, która będzie mogła porozumiewać się z ludźmi w ludzki sposób. Dziś jednak jesteśmy dużo bliżej rozwiązania tajemnicy i możliwości komunikowania się z maszynami w sposób emocjonalny.


Internet rzeczy dla marketerów. Zobacz, jak sprytna pralka zmieni Twoją pracę!

Pobierz darmowego ebooka


 

Między EEG a emocjami

Przez długi czas nie potrafiliśmy przełożyć ruchu fal mózgowych na emocje. Jak interpretować EEG? W końcu problemem zajął się Wei-Long Zheng i jego ekipa z Uniwersytetu w Szanghaju. Badacz podłączył uczestników do EEG oraz nagrywał ich mimikę, a ponadto kazał opisywać potem emocje związane z wyświetlanymi filmami. W efekcie znalazł prawidłowości, pomagające ustalić, jaki typ fal mózgowych odpowiada za jakie emocje.

 

Choć grupa jego badanych nie może być uznana za w pełni reprezentatywną (nie wiadomo, czy w ten sam sposób należy interepretować fale mózgowe np. osób starszych), jednak to duży krok na drodze interpretacji ludzkich afektów.

 

Algorytm, który wyłapuje sarkazm (lepiej niż ludzcy odbiorcy)

Przeceniamy swoją zdolność do wyrażania emocji i to, co dla nas jest oczywiste, wcale nie musi takie być dla naszych rozmówców czy czytelników. Szczególnie w sieci. W badaniu z 2005 roku uczestnicy zidentyfikowali sarkazm poprawnie (zgodnie z intencją nadawcy) zaledwie w 56% przypadków. Naukowcy wyczuli w tym potencjał i starali się znaleźć sposób na połączenie słów z emocjami, jakie mają wyrażać. W końcu David Bamman i Noah A. Smith stworzyli algorytm, który to potrafi: wyłapuje sarkazm w 85% przypadków, a więc skuteczniej niż ludzie. Ich sukces polegał na uwzględnieniu nie tylko samej treści, ale i jej kontekstu, targetowanych odbiorców oraz osoby nadawcy.

 

Barman i Smith zaczęli od Twittera, przeszukując tweety z hasztagiem „#sarcasm” i „sarcastic”. Okazało się, że najważniejszą informacją był profil autora: to uzwględnienie tej danej pozwoliło na właściwą interpretację znaczenia wypowiedzi.

 

Wyniki ich badań wykorzystało m.in. Ministerstwo Obrony, by analizować treści publikowane w sieci i oddzielać prowokacyjne żarty od symptomów realnego zagrożenia.

 

 

 

Wykorzystanie komercyjne: Affectiva

Affectiva to narzędzie, które pozwala śledzić emocje użytkowników w czasie rzeczywistym za pomocą kamer w różnego rodzaju urządzeniach (od komputerów, przez smartofny, po Google Glass). System interpretuje wyraz twarzy jako emocje i na tej podstawie pozwala ustalić, jakie dokładnie treści najbardziej bawią, wzruszają czy angażują odbiorców.

 

Takie rozwiązanie stosuje się w wielu dziedzinach: przede wszystkim do optymalizacji i personalizacji treści w czasie rzeczywistym, w reakcji na działania konkretnych osób. W przemyśle filmowym Affectiva pomaga zidentyfikować najbardziej emocjonujące fragmenty, z których robi się trailery.

 

Manipulacje

Jednak większa wiedza pociąga za sobą większą odpowiedzialność. Czy marki i media zyskają możliwość manipulowania naszymi emocjami? W słynnym (czy raczej niesławnym) eksperymencie Facebooka sprzed dwóch lat, niczego nieświadomi użytkownicy portalu Zuckerberga zostali poddani badaniu: części z nich wyświetlały się treści o zabarwieniu negatywnym, innym – te o pozytywnym charakterze. Nie ingerowano w treść – po prostu lekko zmodyfikowano algorytm określający mechanizm selekcji prezentowanych wpisów.

 

Sama decyzja Facebooka o poddaniu swoich użytkowników takiemu eksperymentowi podzieliła opinię publiczną. Część broniła decyzji platformy, argumentując, że każdego dnia jesteśmy poddawani podobnym manipulacjom – czy to przez testy A/B, czy przez działania personalizacji. Kto się spodziewa obiektywności i przejrzystości po sieci, sam jest sobie winien, że jego nierealistyczne oczekiwania mijają się z rzeczywistością. Przeciwnicy tego stanowiska zaś argumentowali, że zostało zawiedzione ich zaufanie: oddajemy Facebookowi wiele naszych intymnych, emocjonalnych przeżyć i nic nie usprawiedliwia cynicznego wykorzystywania tej wiedzy, nawet do celów badawczych.

 

Niewątpliwie nowe rozwiązania dotyczące odczytywania emocji w dłuższej perspektywie zmienią też marketing. Będziemy więcej wiedzieć o tym, jak klienci reagują na nasze produkty czy w jaki sposób odbierają poszczególne etapy podróży zakupowej. Widzielibyśmy, co na naszej stronie ich cieszy, a co denerwuje. Otworzyłoby to ogromne możliwości przed Marketing Automation: moglibyśmy personalizować treści w czasie rzeczywistym, biorąc pod uwagę nie tylko zachowanie i profil użytkownika, lecz także to, jak się teraz czuje.

 

Jak się Wam podoba taka wizja? Zachwyca Was czy raczej przeraża? Dajcie znać w komentarzach!

Dowiedz się więcej

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]