Dla B2B alerty sprzedażowe są jednymi z najcenniejszych funkcji systemu Marketing Automation, ponieważ pozwalają handlowcom reagować dokładnie wtedy, kiedy użytkownik wykazuje chęć dowiedzenia się więcej bądź zakupu. To kluczowy aspekt zarządzania leadami, pozwalający dobrać tempo działań sprzedażowych do rytmu klienta. Zobacz, jak to działa.
Pobierz nowego ebooka:
10 sposobów na Omnichannel Marketing
Czym jest alert w systemie Marketing Automation?
Alert to wiadomość, która system wysyła automatycznie do pracownika (bądź pracowników), by zwrócić jego uwagę na konkretnego leada, kiedy zmienia się jego relacja z marką.
Do wydarzeń, na które ustawiasz alert, mogą należeć:
- przekroczenie danego poziomu scoringu
- odwiedzenie danej podstrony (np. cennik, oferta)
- brak aktywności przez jakiś czas
- kliknięcie w daną wiadomość email
- pobranie ebooka
- obecność na wydarzeniu czy webinarze
- obejrzenie demo
- rejestracja na darmowy okres próbny czy freemium, założenie konta
Dobór zdarzeń, na które ustawiasz alert, zależy od specyfiki Twojego biznesu i zachowań klientów. Unikaj ustalania alertów na zbyt wiele wydarzeń – wtedy możesz się pogubić w morzu powiadomień, z których jedynie część ma znaczenie sprzedażowe.
Przyjrzyj się zakupowej podróży Twojego klienta i ustal, jakie działania są znakiem przejścia na następny poziom relacji i domagają się reakcji w czasie rzeczywistym.
Przykłady zastosowania
- Lead, który dawno się nie odzywał, wchodzi na stronę: czasem z przyczyn niezależnych od sprzedawcy kontakt z leadem urywa się, zaś po jakimś czasie okoliczności się zmieniają i chciałby on powrócić do rozmowy. Kiedy otrzymasz alert, że dana osoba weszła na cennik, możesz od razu zerknąć do jej karty kontaktu: widzisz, w jakich webinarach brała udział, jakie materiały przeczytała, na jakim etapie zakończyła się relacja. Dzięki temu jesteś przygotowany do rozmowy: wiesz, z jakimi problemami mierzył się dany lead i czego potrzebuje.
- Lead pobrał ebooka: niektóre działania leadów dostarczają doskonałego pretekstu, by przypomnieć się i powrócić do dyskusji. Np. jeśli uśpiony lead pobrał ebooka na temat narzędzia X, możesz zerknąć do jego karty kontaktu oraz wysłać wiadomość zawierającą przykład zastosowania X w firmie leada oraz dać znać, że w razie pytań jesteś do dyspozycji. Taka wiadomość jest nienachalna i komunikuje korzyść.
- Lead przestaje odwiedzać stronę i reagować na wiadomości: tracisz leada? Jeśli zareagujesz szybko, możesz ocalić tę relację. Zadzwoń do klienta, który przestał odwiedzać stronę. Postaraj się przede wszystkim dowiedzieć, dlaczego tak się stało. Nawet jeśli lead kupił rozwiązanie konkurencji, to ważny feedback, który powinieneś zarejestrować.
Czemu warto stosować alerty?
- dzwonisz do leadów wtedy, kiedy są zainteresowani. Dzięki temu nie mają oni wrażenia, że marnujesz ich czas lub jesteś nachalny,
- pozwala to sprzedawcom lepiej organizować sobie pracę,
- kontaktując się w dogodnym momencie zwiększasz nie tylko komfort rozmowy, ale i prawdopodobieństwo sprzedaży,
- możesz dopasować tempo procesu sprzedażowego do każdego klienta, przez cały czas trzymając rękę na pulsie,
- szybko identyfikujesz gorące leady i pracujesz nad nimi od razu, zamiast każdemu użytkownikowi oferować ten sam model ścieżki zakupowej,
- reagujesz w czasie rzeczywistym. Kiedy ktoś od kilku minut studiuje Twój cennik, to jest dobry moment na rozmowę – teraz go to interesuje, zastanawia się nad tym i ma czas, by przeanalizować za i przeciw,
- możesz reagować również wtedy, kiedy pojawia się problem. Gdy klient np. dawno nie odwiedzał strony lub studiuje warunki odstąpienia od umowy w regulaminie czy wykazuje inne symptomy niezadowolenia, możesz w tym momencie zaoferować pomoc i wsparcie, ubiegając pretensje.
- Pogłębienie współpracy między działami marketingu i sprzedaży: dział marketingu przygotowuje wówczas pole do Twoich działań.
Czytaj dalej:
Szczegółowe wskazówki: jak ustawić alert w SALESmanago
Jak pogłębić współpracę między działami marketing I sprzedaży