Mobile to nie kanał, to styl życia. Jak mobilność zmieni Twój marketing

Przyzwyczailiśmy się już do mówienia o konieczności włączania kanału mobilnego w naszą strategię i o marketingu wielokanałowym. Z tym, że w centrum ciągle stawiamy doświadczenie desktopowe, traktując pozostałe – w tym aplikacje mobilne czy beacony – jako przystawkę czy element dodatkowy, pochodny od tego desktopowego serca. To poważny błąd.

 

Gdy konsumpcja treści na urządzeniach mobilnych przekracza konsumpcję desktopową, pora przestawić się na rozpoznanie, że to kanał mobilny będzie główną przestrzenią naszego marketingu. Zacznijmy jednak od case study.


Mobile Marketing Automation. Pobierz darmowego ebooka


 

Case study: mobile marketing z wykorzystaniem aplikacji

Brytyjska sieć sklepów spożywczych ASDA przygotowała aplikację, która umożliwiała robienie zakupów online oraz ułatwia zakupy w sklepie stacjonarnym.

Efekty?

  • 18% zakupów jest robionych przez urządzenia mobilne, z czego 90% przez aplikację,
  • klienci korzystający z aplikacji są 2x bardziej lojalni,
  • częstotliwość zakupów jest 1,8x wyższa dla użytkowników mobilnych niż desktopowych.

Jak widać, aplikacja nie tylko okazała się sukcesem, ale i wskazała na ważne cechy klientów mobilnych oraz ich stylu robienia zakupów.

 

Wnioski: jak zachowują się użytkownicy mobilni?

Przykład ASDA wskazuje na interesujące zachowania użytkowników mobilnych:

  1. wolą używać aplikacji niż wyszukiwarek mobilnych,
  2. są bardziej lojalni: ponieważ zakupy przez aplikację są po prostu wygodniejsze. Nic dziwnego, że zamiast rozglądać się za rozwiązaniami konkurencji, wolą skorzystać z aplikacji, którą już mają na pulpicie swojego urządzenia,
  3. kupują częściej z uwagi na dostępność aplikacji. Jeśli miałbyś ochotę zrobić jutro ciasto, możesz albo od razu, działając impulsywnie, zamówić wszystkie składniki przez aplikację, albo udać się do sklepu. W drugim przypadku jest większe prawdopodobieństwo, że się rozmyślisz: musiałbyś wyjść z domu albo poszukać sklepu z dostawą w sieci. Z poziomu aplikacji wszystko jest łatwiejsze – możesz zrobić zakupy szybko, na tym samym tablecie, na którym przeglądałeś przepis, nie ruszając się z miejsca.

 

Aplikacje idealnie odpowiadają więc cechom nowoczesnego klienta. Oferują wygodę, personalizację, oraz możliwość działania natychmiast – zrobienia zakupów dokładnie wtedy, kiedy pojawia się potrzeba. Taki rodzaj doświadczenia zakupowego nie jest możliwy do osiągnięcia desktopowo.

 

Mobilność

Case ASDA jest symptomem: wskazuje na zmianę w trybie funkcjonowania użytkowników. Zamiast o kanale mobile powinniśmy mówić o mobilności (mobility) – ponieważ stał się on dominujący, wszechobecny i powszechny. Jest dziś normą, standardem, a nie odrębnym, dodatkowym kanałem. Tak samo, jak nie mówimy dziś już, że jesteśmy online (bo to oczywiste, że jesteśmy ciągle podłączeni) albo o tym, że używamy social media (bo kto ich nie używa cały czas?).

 

Jay Henderson postulował, żebyśmy z tego powodu przestali używać pojęcia „kanał mobilny”. Podczas gdy 90% użytkowników smartfonów ma je przy sobie przez 100% czasu, mobile staje się główną przestrzenią dla działań marketingowych.

„(…) mobile nie jest już przystawką do Twojego dania głównego Twojej strategii marketingowej. Nie jest ani miłym dodatkiem ani koniecznością – mobile marketing jest całym marketingiem i powinniśmy w związku z tym zmienić nasze myślenie i nasz słownik, odchodząc od mobile do mobilności (mobility)”.

 

Konsekwencje: co mobilność oznacza dla marketerów?

Zmiana w słowniku marketerów to jedna rzecz. Drugą jest zmiana myślenia. Jakie są najważniejsze konsekwencje przyjęcia paradygmatu mobilności?

  • Konieczność budowania zaangażowania: 1 na 4 zainstalowane aplikacje jest porzucana bez ani jednego użycia. Samo stworzenie aplikacji nie wystarcza: trzeba jeszcze angażować użytkownika, by korzystał z niej aktywnie. W tym celu potrzebna będzie spersonalizowana komunikacja.
  • Real Time Marketing: użytkownik chce móc reagować natychmiast. Dlatego fundamentalne staną się wiadomości marketingowe idealnie dopasowane do sytuacji.
  • Przygotowanie narzędzi do wykorzystywania danych: użytkownik mobilny zostawia Ci dużo więcej informacji niż desktopowy. Sama geolokalizacja potrafi dać Ci dość wyraźny obraz stylu życia klienta. Jednocześnie aplikacja wymusza relację bardziej intymną: zbierasz więcej danych i masz bardziej bezpośredni dostęp do użytkownika, np. przez powiadomienia push. Zadbaj o ich personalizację! Służą do tego rozwiązania Mobile Marketing Automation.
  • W związku z tym wiadomości muszą być idealnie dopasowane, ponieważ w przeciwnym wypadku zostaną błyskawicznie wyłączone. 36,4% użytkowników rezygnuje z otrzymywania powiadomień push, jeśli są one niedopasowane. Dla porównania, opt-out w email marketingu statystycznie wynosi 13,4%. Oznacza to, że dając nam dostęp do większej ilości danych, odbiorcy stają się również bardziej wymagający i krytyczni. Przekłada się to na podwyższone wymagania w zakresie obsługi klienta: dając nam dostęp do siebie 24/7, konsumenci chcą tego samego – szybkich reakcji na ich zapytania czy zgłoszone problemy.
  • Użytkownicy migrują między kanałami: dlatego zadbaj, by łączyć informacje o użytkowniku z aplikacji, z jego zachowania na www czy w sklepie stacjonarnym. Dlatego korzystaj z takich platform Marketing Automation, które umożliwą integrację danych dla bardziej spersonalizowanej komunikacji.

 

Podsumowanie

Mobilność to nie kanał, to styl życia: zachowania i zwyczaje Twoich klientów, którzy dziś chcą kupować i pozyskiwać wiedzę o markach przez smartfony, a nie tradycyjnie przez pulpit.

Powinna odzwierciedlać to Twoja strategia i budżet: tym bardziej, że ilość aplikacji, jaką instaluje użytkownik, jest ograniczona (statystycznie to 26), i jeżeli za późno zareagujesz na ten trend, może się okazać, że pulpity Twoich klientów są już dobrze zagospodarowane przez konkurencję.

Znajdź nas na Facebooku

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]