III Kongres Marketing Automation już za nami. Dziękujemy! Wasza obecność naładowała nas energią, a prelekecje i warsztaty stały się kopalnią nowych pomysłów. To był naprawdę intensywny dzień! Stadion Narodowy tętnił rozmowami, inspiracjami i chęcią działania.
Przed Wami kilka migawek z Kongresu. Tym, którzy spędzili z nami ten dzień, chcemy przypomnieć, jak było świetnie:) Zaś ci z Was, którym nie udało się dotrzeć, niech zobaczą, jaka atmosfera panowała na Stadionie. Czekamy na Was za rok!
Przygotowaliśmy też dla Was zbiór wniosków z przedstawianych prelekcji. Podzieliliśmy je na 4 sekcje: innowacja, komunikacja, rewolucja mobilna i ecommerce.
Innowacja
- Innowacja wydarza się właśnie wtedy, kiedy nowa firma, niezauważona przez innych, większych graczy, może zmienić zasady gry, najczęściej adresując swoje rozwiązanie do zaniedbanej przez większe podmioty grupy odbiorców. (Rafał Brzoska)
- Polska nauka ma gigantyczny potencjał – nie tylko czysto poznawczy, ale i biznesowy. Warunkiem jest oferowanie produktu, który jest realnie potrzebny, wczesny kontakt z klientami, ciągłe ulepszanie prototypu oraz skupienie na innowacji – nie może być ona projektem pobocznym. (Paweł Przewięźlikowski)
- Rewolucja przemysłowa była rewolucją producenta. Rewolucja informatyczna i medialna jest rewolucją klienta. To klient zmienił się najbardziej! Jednak czy nadążył za nim Twój dział marketingu? (Jacek Kotarbiński)
- Przedsiębiorcy łatwo zastygają w mentalnym betonie – wymówkach typu „zawsze tak robiliśmy i było dobrze”. Jednak odmowa zmian oznacza cofanie się. (Jacek Kotarbiński)
Komunikacja
- Wyrzuć wszystkie podręczniki PR-u. PR jest pochodną relacji, które potrafisz nawiązywać z innymi, jest efektem umiejętności słuchania innych, zrozumienia ich potrzeb, a potem przekucia tej wiedzy w działanie. (ks. Jacek WIOSNA Stryczek)
- Przykład? Jedną z rzeczy, których potrzebujemy najbardziej, jest WiFi. 75% osób twierdzi, że tydzień bez WiFi wpłynąłby na ich samopoczucie gorzej niż tydzień bez kawy. 61% klientów lokali gastronomicznych sprawdza dostępność WiFi. Tę potrzebę możemy przekuć w konkretne działanie biznesowe, jak się to stało w wypadku Social WiFi. (Artur Racicki)
- Zmień perspektywę. Nie myśl o pozyskiwaniu jednej transakcji, ale o Customer Lifetime Value. To pojęcie znamy od 15 lat, ale wciąż jest rzadko wykorzystywane. Aby je aplikować, zintegruj dane z wielu źródeł (uwzględniając też feedback z działu obsługi klienta). Celem jest tu możliwość przewidywania: lepsze mechanizmy rekomendacyjne, dynamiczne kształtowanie ceny, zwiększanie lojalności. (Michal Kreczmar i Łukasz Dziekan)
- Rekomendacje to potężne narzędzie sprzedażowe. W Netflixie 2/3 filmów jest oglądane dzięki rekomendacjom. Na Amazonie 34-36% zakupów jest z rekomendacji. Na Spotify 26% odtwarzanych utworów pochodzi z rekomendacji. (Michal Kreczmar i Łukasz Dziekan)
- W B2B największym wyzwaniem są wyciekające leady. Problem na 2 źrodła: zbyt wczesne odpuszczanie komunikacji z leadmi przez marketing oraz sprzedawcy, którzy wybierają najgorętsze leady, rezygnując z tych, z którymi praca wymaga więcej czasu. Te leady przejdą do konkurencji! By temu zapobiec, stosuj Lead Nurturing oraz Lead Scoring. (Grzegorz Urban)
- Bądź tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci. Monitoruj media społecznościowe i angażuj się w dyskusję. Przyda się tu nieco humoru i dystansu do siebie. Rozegrana ze znajomością klientów oraz specyfiki danego medium kampania może mieć ogromny zasięg i realnie zwiększać sprzedaż przy stosunkowo niskim budżecie. Przykład? Virgin Trains reaguje na Twitterze na informację Adama, który potrzebuje papieru toaletowego w pociągu z Euston do Glasgow. (Michał Sadowski)
- Z miliardem użytkowników (to ponad 1/3 wszystkich użytkowników internetu) YouTube jest potężną platformą dla marketerów: o ile potrafisz zrozumieć specyfikę tego kanału. (Maciej Wróblewski)
Rewolucja mobilna
- W Polsce marketerzy wciąż stosunkowo niewielką część swoich budżetów (18%) przeznaczają na mobile. Dla porównania, w Wielk iej Brytanii ten odsetek wynosił w 2014 roku 40%. Przyswaja się tam model programatyczny, z tym, że staramy się budować coraz pełniejsze profile użytkowników mobilnych. 46% budżetów na reklamę w kanale mobile stanowi content marketing i reklama natywna. (Artur Banach)
- Do 2019 r. aż 45% zakupów w ecommerce będzie dokonywanych na urządzeniach mobilnych (Rafał Brzoska)
- W 2014 po raz pierwszym konsumpcja internetu przez urządzenia mobilne przekroczyła tradycyjne użytkowanie desktopowe. Jednak w reakcji marketerów na mobilną rewolucję widać paradoks. Podczas gdy 86% z nich dostrzega wagę kanału mobile, jedynie 13% realnie w niego inwestuje. Odbija się to na odczuciach użytkowników: 54% z nich skarży się, że mobilne strony www nie dostarczają oczekiwanej ilości informacji. Rośnie popularność aplikacji: aż 86% użytkowników deklaruje, że na urządzeniach mobilnych preferuje ten sposób przyswajania treści. (Grzegorz Błażewicz)
- 36,4% użytkowników rezygnuje z otrzymywania powiadomień push, jeśli są one niedopasowane. Dla porównania, opt-out w email marketingu statystycznie wynosi 13,4%. W aplikacjach mamy możliwość budowania bliskiej więzi z odbiorcą oraz zwiększania jego zaangażowania, jednak warunkiem skuteczności jest perfekcyjna personalizacja i dopasowanie komunikatu do kontekstu. (Grzegorz Błażewicz)
E-commerce
- Wzrasta ilość zakupów internetowych dokonywanych za granicą, czyli w innym kraju niż kraj, w którym przebywa zamawiający. Obecnie rynek dostaw trangranicznych wycenia się na 29 miliardów euro, a do 2018 r. ma osiągnąć 40 miliardów. Będzie to wymagało usprawnienia mechanizmów dostawy. Lider ecommerce, Amazon, testuje drony i uruchomił w Londynie usługę „dostawa tego samego dnia” (Rafał Brzoska)
- Wykorzystaj wiedzę o kliencie! Zbierana za pomocą komunikacji bezpośredniej i analityki, pozwoli segmentować odbiorców, budować model CLV, testowanie opłacalności innych modelów (Audioteka testowała model subskrypcyjny), na bieżąco monitorować sprzedaż, skuteczność promocji, a także usuwanie nierentownych produktów z oferty. (Jarosław Trybuchowicz)
Podsumowanie
Najważniejszymi pojęciami, które pojawiały się podczas Kongresu, były:
- CLV: zwracano uwagę na konieczność myślenia w perspektywie długotrwałych relacji z klientem, a nie pojedynczej transakcji.
- Big Data Marketing: jeśli myślimy dziś o marketingu, to jedynie w perspektywie komunikatów idealnie, precyzyjnie spersonalizowanych i dopasowanych do kontekstu na podstawie zebranych danych. Najważniejszą umiejętnością marketera jest integracja danych z wielu źródeł.
- Mobile: marketerzy muszą w końcu nadążyć za zmianami w zachowaniu użytkowników. Kluczowym wyzwaniem będzie znalezienie odpowiednich narzędzi do marketingu w kanale mobile, które pozwolą nam dostarczać klientom realną wartość.
- Słuchanie: zaznaczaliście wielokrotnie, że biznes polega na rozpoznaniu potrzeby i zrozumieniu odbiorców: czego oczekują, w jaki sposób kupują, jakie mają nawyki.
Podzielcie się z nami wrażeniami! Co było dla Was najbardziej wartościowe i godne zapamiętania? Co Was zainspirowało?
A my dziękujemy raz jeszcze niesamowitym prelegentom i uczestnikom!
Znajdź nas na Facebooku