Historia komputera: od Leibniza do Linuxa [zdjęcia]

Pamiętasz, jak skrzypi stalówka po papierze? Jaki dźwięk wydaje słuchawka telefonu stacjonarnego, odłożona na widełki? Jaki niepokój towarzyszy Ci, kiedy musisz zapytać nieznajomego o drogę, bo zapomniałeś mapy i zgubiłeś się w mieście? Czy w ogóle potrafisz sobie jeszcze wyobrazić życie bez komputera?

W latach 70. pecety służyły do prostych obliczeń i jeszcze prostszych gier, a dziś nasze smartfony mają większą moc niż komputery NASA, które w 1969 r. pomogły wyekspediować człowieka na Księżyc.

Jak niewiele nam zajęło nam oddanie wszystkich dziedzin życia naszym komputerom! To najbardziej podstawowe narzędzie wyrażania siebie, nawiązywania relacji, zdobywania nowych umiejętności czy zarabiania.


10 Przykazań Email Marketingu. Pobierz ebooka za darmo


Wybierz się z nami w sentymentalną podróż do zamierzchłych czasów, kiedy dyskietka wydawała się rogiem obfitości, a idea arkusza kalkulacyjnego nie prześladowała jeszcze pracowników wszystkich szczebli i zawodów.

 

Archeologia pecetów

Filozofowie i wynalazcy od zawsze zmagali się z pytaniem o to, jak można liczyć szybciej i wydajniej. Najsłynniejszym nowożytnym rozwiązaniem była maszyna Leibniza – niemieckiego myśliciela i matematyka. Maszyna dodawała, odejmowała, mnożyła i dzieliła, a także wyprowadzała pierwiastki kwadratowe.

W 1822 angielski matematyk Charles Babbage wymyślił kalkulator parowy.

Stąd już prosta droga do maszyny Turinga, będącej pierwowzorem komputerów.

 

II Wojna Światowa

Wojna okazuje się silnym bodźcem motywującym do rozwoju technologii i to właśnie wtedy powstają potężne maszyny liczące, tworzone na potrzeby wojska. Najsłynniejszą z nich był Electronic Numerical Integrator And Computer (ENIAC). “Kosztował 500,000 dolarów, ważył 30 ton i zajmował prawie 2,000 stóp kwadratowych przestrzeni” (History.com). Prasa nazwała go “Wielkim mózgiem”.

ENIAC Penn1

ENIAC na wystawie Moore School of Engineering and Applied Science. Copyright 2005 Paul W Shaffer, University of Pennsylvania.

Mikroprocesor

Dla naukowców i biznesmenów stało się oczywistym, ze narzędzie ma potencjał, ale trzeba było uczynić je nieco bardziej kompaktowym. Wynalezienie układu scalonego i rozwój tranzystorów doprowadziły do powstania takich urządzeń jak Kenbak-1 (1971):

Czy cud radzieckiej gospodarki, MIR.

Ale prawdziwą rewolucję przyniósł dopiero mikroprocesor. Zawdzięczamy go Tedowi Hoffowi, inżynierowi Intela. Pierwszy procesor został nazwany „4004” i oferował moc, jaką dysponował ENIAC.

 

Intel 4004

Intel 4004, fot. Luca Detomi

Pierwszym komputerem osobistym wykorzystujacym ten wynalazek był francuski Micral z 1973, wynaleziony przez duet André Truong Trong Thi i Francois Gernelle.

Micral P2

Micral: pierwszy komputer osobisty wykorzystujący mikroprocesor

Wraz z wynalezieniem mikroprocesora historia nabiera tempa.

 

Hipsterskie hobby albo Adam Słodowy 2.0

Komputery osobiste stały się tańsze i bardziej wydaje. Ale w jaki sposób je sprzedawać? W latach 70. komputery były rozrywką z zakresu „Zrób to sam” – zamawiało się z katalogu wysyłkowego zestaw do samodzielnego zmontowania.

Efekt końcowy wyglądał np. jak Altair 8800 firmy Micro Instrumentation and Telemetry Systems (1974).

Altair 8800 Computer

Altair 8800: komputer do składania

W 1975 dwóch gości pracujących dla MITS zorientowało się, że tu są dużo większe pieniądze i zamiast pisać oprogramowanie dla cudzych komputerów powinni przejść na swoje. Nazywali się Paul G. Allen i Bill Gates.

 

W tym samym czasie dwóch innych gości, Steve Jobs and Stephen Wozniak, zaczęli pracę nad Apple I (to jedyny model do samodzielnego składania, jaki wypuściła firma). W 1977 powstał Apple II: miał kolorowy wyświetlacz, kieszonkę na kaset i VisiCalc: pierwszy program do obsługi arkuszy kalkulacyjnych. Dzięki temu komputer stanie się nieodłącznym narzędziem w biurach.

 

Komputery, których nie musisz budować sam

Fani techniki, którzy sami składają swój komputer, to jednak nisza. Definitywnie jest tu większy potencjał! I tak zaczęła się era komputerów adresowanych do masowego odbiorcy, sprzedawanych w gotowych zestawach – z monitorem i klawiaturą, a także oprogramowaniem.

 

Reklama Apple z 1978 przedstawiała nowe życie w dobie komputerów osobistych, które miały być wielofunkcyjne i przydatne dla każdego członka rodziny. Komputer służył w pracy i w domu, dostarczał rozrywki i pomagał w nauce.

 

Podczas gdy Apple prowadziło obszerną kampanię na rzecz obecności swojego sprzętu w szkołach i w domach uczniów, IBM skupiało się na kliencie indywidualnym, szczególnie na przedsiębiorcy (tak, w tamtych zamierzchłych czasach wyobrażano sobie jeszcze biuro bez komputera). Adresowano do nich np. model CPU.

Rok 1982 został przez „Time” nazwany rokiem komputera. W 1983 w samych Stanach Zjednoczonych używano 10 milionów komputerów.

 

Podróbki i ceny

Lata 80. wymagały ustalenia zasad, bowiem mniejsi producenci zaczęli wypuszczać na rynek tanie podróbki komputerów (posuwając się nawet do haseł reklamowych w stylu „Sweeter than Apple”). Columbia Personal Computer naśladował IBM, Outbound Notebook System – Apple II…

Proceder zakończyło kilka spektakularnych pozwów.

Wyścig o najbardziej dostępny sprzęt wygrał w końcu Commodore 64: najlepiej sprzedający się komputer osobisty wszech czasów.
Commodore64

 

GUI

Kolejny ważny krok na drodze do większej przyjazności dla przeciętnego użytkownika wyznacza graficzny interfejs użytkownika: dzięki niemu korzystanie z peceta nie wymaga wpisywania komend, ale polega na bardziej intuicyjnym i naturalnym przesuwaniu i klikaniu ikon czy obrazków.

Pierwszym komputerem, który wdrożył to rozwiązanie, była niesławna Lisa Apple’a: za droga i za wolna. Być może jej porażka była warunkiem późniejszego sukcesu Macintosha.

 

W 1986 powstaje też – nawiązujący do tej filozofii – Windows 1.0.

 

Marketing

Odkąd komputery przestają być zabawką szalonych hobbystów i staje się jasnym, że mówimy tu o wielkim biznesie, losy branży splatają się na zawsze z marketingiem. W 1984 Apple wypuszcza legendarną reklamę podczas Superbowl:

Rok później, 15 marca 1985, zostaje zarejestrowana pierwsza domena .com: ale to materiał na inną opowieść.

Trzecia droga

Rywalizacja między Microsofem a Apple trwała i pożerała masę pieniędzy – w tym pieniędzy konsumentów, dopóki w 1991 Linus Torvalds nie pomyślał, że da się to zrobić inaczej. Określił swoje przedsięwzicie słowami: „Robię (darmowy) system operacyjny (to tylko hobby, nic wielkiego ani profesjonalnego)”. w 2009 z Linuxa, którego pierwsza wersja została wypuszczona w 1994, korzystało w 2009 10 milionów komputerów.

Linux zmienił perspektywę. O ile Microsoft i Apple chciały dawać użytkownikom narzędzia do twórczości, pracy i ekspresji, o tyle Linux zachęcał ich do tego, by sami produkowali narzędzia i uczestniczyli we wspólnym wysiłku jako współbudowniczy, nie jako konsumenci.

 

A Ty?

Tak w skrócie przedstawia się historia komputerów osobistych. Jest tak krótka, że wielu z nas pamięta pewnie jej momenty przełomowe. Co dla Was było największą rewolucją? Co wspominacie szczególnie mocno?

Bibliografia

Przy tworzeniu wpisu korzystaliśmy m.in. z następujących źródeł, które serdecznie polecamy zainteresowanym:

Invention of the PC, History.com

Computer History

Personal Computer History

http://www.livescience.com/20718-computer-history.html

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]