Social media stają się coraz ważniejszą częścią naszego życia. Nie są już odrębnym bytem, lecz integralnym elementem codziennego doświadczenia. Robimy zdjęcie swojego obiadu, choć trochę z tego kpimy. Na Facebooku tęsknimy za rajem utraconym bezinternecia, kiedy przychodziliśmy do kolegów bez zapowiedzi, a kontakty międzyludzkie były takie intensywne i bezpośrednie. To pozorna sprzeczność: krytykowanie social media w social media dowodzi jedynie siły tego medium: potrafi ono nawet wchłonąć krytykę samej siebie.
Stwórz niezwykłe doświadczenie zakupowe. Pobierz darmowego ebooka
Media społecznościowe to gigantyczne uniwersum, które w coraz większym stopniu wyznacza nasze rytuały i zachowania, kształtuje i wyzwala emocje. W większym stopniu będzie też definiować zwyczaje zakupowe i postawi pod znakiem zapytania wiele dotychczas skutecznych strategii marketingowych.
Trzeba się na to przygotować. Dlatego zbieramy poniżej najważniejsze trendy w social media, które zredefiniują pracę marketerów w najbliższych latach.
1. Konsumpcja treści w social media
Jeśli jesteś jedną z osób, które redukują media społecznościowe do obrazków śmiesznych kotów oraz zdjęć cudzych dzieci, jesteś w błędzie. Jak dowodzi raport Pew Research Centre, użytkownicy korzystają z social media jako ze źródła wiedzy: tak o bieżących wydarzeniach, jak i na interesujące ich tematy. Twitter czy Facebook będą ewoluowały w stronę spersonalizowanego, uaktualnianego co sekundę dziennika, dopasowanego idealnie do potrzeb danego odbiorcy.
Wiąże się to z trudnymi pytaniami o przyszłość dziennikarstwa oraz społeczne skutki takiej sytuacji (czy nie będziemy tkwili każdy w swojej własnej bańce informacyjnej, ze sprofilowanymi wiadomościami, bez obiektywnego punktu odniesienia? Czy nasze spojrzenie na świat nie zawęzi się do tego, co widzimy w feedzie), ale zjawisko wiąże się również z trudną sytuacją dla marketerów, którzy – żeby przebić się w tym natłoku informacji, będą musieli produkować ogromne ilości treści. Być może oznacza to, że zaczniemy je produkować za pomocą softaware, ponieważ ludzcy twórcy okażą się zbyt mało wydajni. Oznacza to również nieodzowność automatyzacji działań w social media, działającej w integracji z platformą Marketing Automation.
2. Precyzyjne targetowanie dzięki ogromnej ilości danych
W social media użytkownicy udostępniają ogromną ilość informacji o sobie: mowa tu nie tylko o danych demograficznych, ale i wszystkich działaniach – komentarzach, polubieniach, check-inach, czasu, jaki poświęcają na konsumpcję poszczególnych materiałów. To nieoceniona wiedza marketingowa, która sprawi, że reklamy będą coraz bardziej spersonalizowane i adresowane do węższych grup odbiorców.
Pozwoli to również, jak zauważa Sophia Solanki, reagować w czasie rzeczywistym i wychwytywać mikro-trendy w zachowaniach odbiorców.
3. Social Video
Pojawia się coraz więcej narzędzi służących do produkcji i dzielenia się video, także króciutkimi filmami: Vine, Snapchat, Instavid…. Wideo daje również lepszy wgląd w reakcję odbiorcy: czy obejrzał cały film?
Marketerzy będą musieli oswoić się z formułą produkcji wideo i zacząć tworzyć dużo więcej treści tego typu. Oznacza to nowy, inny sposób prowadzenia narracji o marce.
4. Social media staną się wyszukiwarkami
Będziemy coraz mniej czasu spędzać w przestrzeniach sieci (i offline) wolnych od mediów społecznościowych. Jedną z ważnych funkcji, którą w niedługiej przyszłości przejmą, jest rola wyszukiwarek, szczególnie jeśli chodzi o zakupy.
Proces zakupowy, powiada John Rampton, coraz bardziej uzależnia się od recenzji i opinii innych użytkowników. Zamiast czytać folder marki, wolimy zobaczyć film na YouTube, gdzie klient recenzuje produkt czy pokazuje go w konkretnym użyciu. Takie treści postrzegamy jako bardziej wiarygodne. 80% użytkowników deklaruje, że recenzje wpływają na ich decyzje. Wraz z sukcesywnym wprowadzaniem przez kolejne platformy przycisku „Kup”, proces zakupowy będzie przenosił się właśnie do mediów społecznościowych.
5. Wysyp nowych, mniejszych platform
W naturze mediów społecznościowych leży zmienność: podczas gdy Facebook staje się coraz bardziej przestrzenią dla starszych użytkowników, młodsi chętnie uciekają od giganta do innych, mniejszych portali, które oferują np. większą prywatność czy lepiej pasują do ich upodobań, jak np. aplikacja do anonimowego plotkowania Yik Yak. Mniejsze podmioty z konieczności będą bardziej efemeryczne i mniej stabilne, co niekoniecznie obniża ich wartość marketingową. Przeciwnie, niszowym firmom łatwiej będzie wyróżnić się w mniej zatłoczonym medium, gdzie znajduje się ich grupa docelowa. To jednak będzie wymagać większej dynamiki działań i elastyczności.
A co Waszym zdaniem jest najważniejszą zmianą, jaka nas czeka w social media?