Beacony dla sklepów stacjonarnych: 5 argumentów za i przeciw

man working as a salesmanCzy beacony są tylko kolejnym buzzwordem, marketingową modą, która szybko przeminie? A może to przykład rozwiązania świetnego w teorii, ale trudnego do praktycznego wykorzystania? Poniżej zbieramy listę argumentów za i przeciw wdrożeniem beaconów, skupiając się na tym, dla jakiego biznesu są one skutecznym pomysłem, a w jakich sytuacjach mogą się nie sprawdzić i jakie przeszkody mogą napotkać mareketerzy, którzy chcą testować tę technologię.

Czym jest beacon?

Beacon to małe urządzenie, wykorzystujące BLE (Bluetooth Low Energy), by komunikować się z innymi beaconami oraz aplikacją mobilną konkretnego użytkownika. Dzięki rozmieszczenie beaconów w sklepie możemy dokładnie zmapować podróż klienta po salonie: miejsca, przy których się zatrzymał i towary, które oglądał.


Internet rzeczy dla marketetów. Pobierz bezpłatego ebooka i przygotuj sie na rewolucję


Możemy również zidentyfikować go, kiedy zbliża się do naszego salonu. Wszystkie te dane uzupełniają profil klienta, pozwalają nam wysyłać automatyczne wiadomości, dopasowane precyzyjnie do potrzeb konkretnego klienta, oraz wzbogacają wiedzę sprzedawców, którzy mogą na bieżąco zobaczyć profile klientów, którzy aktualnie odwiedzają sklep. Oznacza to możliwość niewyobrażalnego podniesienia jakości doświadczenia klienta w sklepie stacjonarnym czy salonie oraz przygotowania się już dziś na nadchodzącą rewolucję, która zmieni zakupy offline.

Argumenty za wdrożeniem beaconów

 

Personalizacja w czasie rzeczywistym: klienci stykają się dziś z tak szerokim wachlarzem produktów, z których mogą wybrać, i są tak intensywnie bombardowani informacjami, że często dokonują zakupów impulsywnych. Kiedy nie dostają tego, czego chcą, dokładnie w momencie, kiedy chcą, łatwo się zniechęcają. Dlatego też spersonalizowane oferty, np. powiadomienie pusz informujące o zniżce na produkt, o którym wiemy, że klient się interesował, wysłane w momencie, kiedy klient jest w sklepie lub się do niego zbliża, odnotowują dużo wyższą skuteczność. 57% konsumentów chętniej angażuje się w akcje reklamowe związane z ich obecną lokalizacją.

 

Analityka zachowania klientów: dzięki beaconom możemy z nieznaną wcześniej precyzją zaobserwować, jakimi produktami interesował się konkretny klient i porównać je z realnymi zakupami. W ten sposób uzupełniamy wiedzę na jego temat, którą zbieramy online, i możemy jasno określić, c oraz, co szczególnie istotne, czego jeszcze nie nabył. W ten sposób możemy też np. wysłać mailową informację o tym, że produkt, którym się interesował, jest obecnie przeceniony w sklepie stacjonarnym lub objęty inną atrakcyjną ofertą. Pozwala to również lepiej poznać zwyczaje i praktyki naszych użytkowników.

 

Synergia kanałów online i offline: efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline) czy showrooming (oglądanie czy przymierzanie towaru w sklepie stacjonarnym) to sztandarowe zachowania współczesnych klientów, którzy migrują między kanałami online i offline w poszukiwaniu najlepszych dla siebie warunków i cen. Ponad 40% konsumentów szuka ofert na urządzeniu mobilnym podczas wizyty w sklepie stacjonarnym. To jednocześnie bolączka marketerów, którym trudniej mierzyć skuteczność poszczególnych kampanii i budować profil użytkownika. Beacony w synergii z aplikacjami mobilnymi pozwalają odpowiedzieć na ten problem.

 

Poprawa jakości doświadczenia zakupowego: wyobraź sobie, że podchodzisz do kasy w Twojej ulubionej kawiarni, a sprzedawca już wie, że zdobyłeś wystarczającą ilość punktów w programie lojalnościowym, by dostać darmową kawę. Ponieważ beacony wymieniają się informacjami także z systemami POS (obsługującymi kasę), sprzedawcy mogą szybciej reagowac na potrzeby klientów, ułatwiając zakupy i tworząc niezwykłe doświadczenie zakupowe. Sprzedawca ma wgląd w profil klienta, który znajduje się w sklepie, co pozwala mu lepiej udzielić porady czy polecić komplementarny produkt. Oznacza to również nową erę programów lojalnościowych, które nie opierają się już na zbieraniu milionów papierowych kart w portfelu, ale na wygodnych opcjach mobilnych. Zobacz, jak zadziałało to w Starbucks. Aplikacje mobilne i beacony to także możliwość wprowadzenia wygodniejszych systemów płatności za pomocą urządzeń mobilnych. Według badań Motoroli, w 2017 połowa transakcji w sklepach stacjonarnych będzie dokonywała się przez mobile.

 

Prawdziwy multichannel: Multichannel, omnichannel, cross-channel… Produkujemy nowe terminy, spierając się o kosmetyczne ustalenia pojęciowe, ale kiedy przychodzi do praktyki… cóż, spójna komunikacja w wielu kanałach wciąż stanowi problem. Działające w integracji z platformą Marketing Automation beacony dają marketerom możliwość połączenia komunikacji email, z aplikacji mobilnej, treści na stronie, social media i bezpośredniego kontaktu sprzedawcy z klientem.

Argumenty przeciw wdrożeniu beaconów

 

Konieczność edukacji klientów: Ponieważ beacony są rozwiązaniem pionierskim, wciąż wiedza konsumentów na ten temat nie jest duża, co pociąga potrzebę przeprowadzenia kampanii edukacyjnej, która przedstawi naszym klientom korzyści z używania beaconów i aplikacji. To duże wyzwanie, ponieważ 70% konsumentów nie wie, na czym polega na technologia. Trzeba także rozproszyć wątpliwości dotyczących kwestii prywatności i wykorzystania danych – nie wystarczy tylko przejrzysta politykę prywatności. Przede wszystkim dbaj o to, by nie zawieść zaufania, którym obdarzył Cię użytkownik.

 

Brak pomysłu na aplikację mobilną: beacony potrzebują atrakcyjnej aplikacji mobilnej. Jeśli nie umiesz stworzyć takiego magnesu i zachęcić klientów do korzystania z aplikacji, beacony będą jedynie smętnie wisieć w sklepie, nie dostarczając Ci realnej wiedzy. Dlatego bez dobrej koncepcji – oraz środków na jej realizację – nie ma sensu wdrażać systemu beaconów.

 

Wymagane zasoby: Beacony to rewelacyjne rozwiązanie, ale nie można ukrywać, że wymaga ono konkretnych zasobów. Chodzi tu nie tylko o koszt samych urządzeń (te są dość tanie) czy platformy Marketing Automation (bez niej nie możemy korzystać z kluczowych opcji beaconów), lecz o zasoby ludzkie. Potrzebujemy nie tylko koncepcji aplikacji, ale i osób, które posiadają wiedzę (albo wolę edukacji) w zakresie automatyzacji marketingu do analityki danych z beaconów oraz ustalania konkretnych reguł automatyzacji (np. kiedy ma zostać wysłana jaka wiadomość). To problem wielu sklepów – wdrożenie beaconów nie pociąga za sobą lepszej komunikacji.

 

Możliwość przesadzenia: Jak zawsze z działaniami zautomatyzowanymi, istnieje pokusa, by wykorzystać ogrom posiadanych informacji nie tylko do podniesienia jakości wysyłanych do użytkownika komunikatów, ale również zwiększenia ich liczby. Wówczas klient w sklepie nie ma czasu poprzyglądać się produktom, bo jego telefon cały wibruje od powiadomień push. Stąd prosta droga do szybkiego opt-outu.

 

Potrzebna duża grupa klientów: Beacony nie sprawdzą się najlepiej w mniejszych czy niszowych sklepów, po prostu dlatego, ze grono odbiorców będzie zbyt małe. To rewelacyjny pomysł na personalizację w czasie rzeczywistym i tworzenie niepowtarzalnego doświadczenia zakupowego dla tych sklepów, które są gotowe zainwestować w dużą kampanię, wiedząc, że przyniesie ona spektakularne efekty (jak zwiększenie 19 razy interakcji z oferowanym produktem czy podniesienie zaangażowania w aplikację 16 razy).

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]