Klucz do marketingu aplikacji mobilnych: ASO, czyli optymalizacja pod wyszukiwarki

Czy kiedy tworzysz aplikację i jej plan marketingowy, zadajesz sobie proste pytanie: „Jak użytkownik ją znajdzie?” Według Forrester Research, 63% użytkowników pozyskuje nowe aplikacje przez wyszukiwanie ich w dedykowanych sklepach (app stores), a dopiero w drugiej kolejności korzysta z rekomendacji bliskich czy innych użytkowników.

W praktyce tendencja klientów do samodzielnego wyszukiwania oznacza dla marketerów konieczność poznania zasad App Store Optimization, czyli optymalizacji dla wyszukiwarek appstorów.

Co to jest App Store Optimization (ASO)?

ASO to jak SEO dla aplikacji mobilnych: zestaw praktyk i narzędzi, które poprawiają ich widoczność w wyszukiwarkach appstorów (np. iTunes dla iOS, Google Play dla Androida czy BlackBerry World dla BlackBerry). Ich celem jest ułatwienie potencjalnym użytkownikom znalezienia konkretnej apki. Tego pojęcia dla określenia nowej dyscypliny użył po raz pierwszy Johannes Borchardt w listopadzie 2009.

 

Marketing i PR bez ASO nie wystarczą

 

„Phi”, myślisz. „Co za bzdura! Przecież skoro włożyłem tyle kasy w promocję apki, jeśli jest o niej głośno i widzę, że ludzie o niej dyskutują, to chyba nie potrzebuję żadnego ASO”.

Mylisz się. Dowodzi tego jasno przykład aplikacji Clik, która miała potężną kampanię marketingową i wywołała sporo szumu. Jednak nie przełożyło się to na konwersję, gdyż aplikacji nie dało się wyszukać. Użytkownicy dochodzili do piątej strony w wynikach i poddawali się.

Ale nie bój się – poniżej kilka trików, które pomogą Ci zostać asem ASO.

 

Tytuł

 

Tytuł jest kluczowym wyznacznikiem pozycji Twojej aplikacji. Jakie warunki musi spełniać, by wypchnąć ją wysoko na listach wyszukiwania?

 

  1. Słowa kluczowe. Powinien zawierać słowa kluczowe – czyli hasła, po których użytkownicy będą szukali Twojej aplikacji (więcej o nich poniżej). Jeśli w tytule pojawia się słowo kluczowe, podnosisz prawdopodobieństwo znalezienia aplikacji o 10,3%, mówi Robi Ganguly,
  2. Zwięzły. Powinien mieć max. 25 znaków – a przynajmniej najważniejsze słowa muszą znajdować się na początku, by były dobrze widoczne,
  3. Oryginalność. Powinien być oryginalny, dzięki czemu nie wyląduje wśród setek podobnych. Skoncentruj się na tym, co w Twojej aplikacji wyjątkowe, a jeśli nie potrafisz wskazać jej unikalności, to znak poważnych kłopotów,
  4. Komunikatywny. Nie wybieraj wydumanej, abstrakcyjnej nazwy. Kiedy robisz aplikację kulinarną, nie nazywaj jej „Dekonstrukcja smaku” czy „Awangarda podniebienia”. Tytuł powinien dawać jasne wyobrażenie o tym, co aplikacja robi.

 

Opis

 

ASO wymaga zrozumienia dla Twojego użytkownika i tego, czego on poszukuje. Tak jak w wypadku content marketingu nie piszesz tekstów pod wyszukiwarki i abstrakcyjne wymogi SEO, tak i pisząc opis dla appstore’a nie szpikuj go słowami kluczowymi, ale po prostu napisz dobrą charakterystykę Twojej aplikacji z użyciem haseł, których będzie używał odbiorca.

  • Pochwal się! Jeśli stworzyłeś już popularną aplikację lub masz inne dokonania, które mogą zwiększyć zaufanie klientów, zawrzyj to w widocznym miejscu,
  • Co robi? Aplikacja z definicji tym się wyróżnia, że wykonuje jakieś zadanie, działa (w przeciwieństwie np. do statycznej strony internetowej, która zawiera treści). Dlatego opisując aplikację dotrzyj do samego rdzenia i odpowiedz na pytanie, co ona robi: kalkuluje? Zmienia coś w coś? Komunikuje? Planuje? Integruje?

 

Oceny i recenzje

 

Aktywnie zachęcaj użytkowników do oceniania Twojej aplikacji – nie licz, że zrobią to sami z siebie. Dobrze jest posegmentować klientów pod kątem ich aktywności i tym zaangażowanym zaproponować wystawienie oceny –przy pomocy powiadomień push i emaili. Recenzje i oceny jako dowód społeczny mają ogromne znaczenie dla realnych użytkowników, którzy chętniej pobiorą aplikację lubianą przez innych.

Jednak, jak dowodzi Neil Patel, w kwestii ASO rola recenzji i ocen jest drugorzędna w stosunku do obecności słów kluczowych w opisie i tytule aplikacji. Powinieneś o nie dbać, ale nie oczekuj, że entuzjazm odbiorców zrobi całą robotę za Ciebie. Podobnie jest z liczbą pobrań.

 

Ilość pobrań

 

Apple już w 2012 roku zaobserwował, że niektórzy twórcy oszukują. Na forach pojawiały się oferty zwiększenia ilości pobrań aplikacji dzięki projektowaniu botów, które ściągając apkę sztucznie zwiększały ilość jej pobrań.

 

Za takie praktyki nałożone są surowe kary, ale jednocześnie to właśnie jest powód, dla którego kryteria pobrań czy recenzji nie są pierwszoplanowymi wyznacznikami wyszukiwania aplikacji.

 

ASO: jak znaleźć słowa kluczowe

 

Póki co wyszukiwarki appstorów są dość prymitywne i – jak widać z powyższej listy – najistotniejszym czynnikiem są słowa użyte w tytule i w opisie.

Ale jak je znaleźć?

Ekspert ds. ASO, Evaldo Rossi poleca następujące działania.

  1. Zrób burzę mózgu. Spisz wszystkie słowa, które kojarzą Ci się z Twoją aplikacją: z jej tematyką, mechaniką, zastosowaniem. Wypisz ich jak najwięcej.
  2. Skorzystaj ze słowników wyrazów bliskoznacznych. Zamiast zakładać, że na pewno masz najbogatsze słownictwo na świecie, zobacz, czy nie umknął Ci jakiś synonim, który może nieoczekiwanie dobrze zadziałać w Twoim przypadku.
  3. Użyj Google AdWords Keywords Planner (w zakładce Narzędzia).
  4. Przejrzyj aplikacje konkurencji. Spisz słowa kluczowe.
  5. Wykorzystaj autouzupełnianie, czyli sugestie wyszukiwarki. Metoda brzmi prostacko, ale może przynosi dobre wyniki, bo mówi nam o wyszukiwaniach realnych użytkowników.
  6. Ubersuggest. I inne narzędzia wykorzystywane przez specjalistów SEO świetnie się nadadzą do wyszukiwania słów kluczowych.
  7. Monitoring na bieżąco. Pamiętaj, że słowa kluczowe nie są stałe i ustalone raz na zawsze. Konieczny jest regularny monitoring.

 

Narzędzia do ASO

 

Podobnie jak do SEO, tak i do ASO możecie znaleźć przydatne narzędzia, które pomogą Wam znaleźć i planować słowa kluczowe. Przygotowaliśmy dla Was taką listę, którą znajdziecie w osobnym poście – Niezbędnik Mobile Marketera, czyli 7 narzędzi do tworzenia, promowania i pozycjonowania aplikacji mobilnej.

 

Aby Twoja aplikacja była łatwo do wyszukania, zadbaj o obecność słów kluczowych w tytule i opisie, a w dalszej kolejności zajmij się recenzjami.

Więcej na temat mobile dowiedz się z naszego darmowego ebooka: Mobile Marketing Automation i przyszłość kanału mobilnego.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]