Zdradzamy 3 sekrety najlepszych aplikacji mobilnych

Kiedy marketer wykrzykuje „Zróbmy aplikację mobilną!” to trochę tak, jakby mówił „Znajdźmy kamień filozoficzny!”. Obie rady wskazują w pożądanym kierunku, ale brak im precyzji i realistycznego spojrzenia.

Aplikacja mobilna jest modnym słowem, którego marketerzy używają jak zaklęcia, nie wiedząc, czego dokładnie od niej oczekiwać. Zadowalają się podawaniem statystyk, które potwierdzają zasadność inwestowania w aplikacje: dziś połowa populacji posiada smartfona, a do 2020 będzie go posiadać 80% ludzkości. Oni wszyscy chętniej korzystają z aplikacji (86%) niż z przeglądarek mobilnych (14%).

 

Niewygodne statystyki o mobile

 

Jednak są też inne dane – opisujące trudności na rynku aplikacji.  Dzisiaj zajmiemy się właśnie nimi. Wszystkie one wskazują na jeden problem: ogromną dysproporcję między ilością aplikacji a możliwościami użytkownika. Na tym polu rozgrywa się ogromna konkurencja i o ile nie znajdziesz strategicznej przewagi swojego produktu, pieniądze przeznaczone na stworzenie, rozwój i promocję aplikacji będą po prostu stracone.

 

Twoja konkurencja: ponad 1,500,000 aplikacji

 

Statista notuje, ile aplikacji było dostępnych w poszczególnych sklepach w maju 2015:

  • 1,500,000: Google Play
  • 1,400,000: Apple App Store
  • 360,000: Amazon Appstore
  • 340,000: Windows Phone Store
  • 130,000: Blueberry World.

Nawet zakładając, że aplikacje dublują się w ofertach różnych platform, użytkownik ma do dyspozycji 1,5 miliona aplikacji, które może wybrać zamiast Twojej.

 

Problem z retencją

 

Jeżeli ekscytujesz się ilością pobrań, to nie chcemy Cię martwić, ale … cóż, musimy Cię zmartwić. Statystyczna aplikacja traci 90% użytkowników w ciągu 6 miesięcy.

Większość z nich wiele aplikacji pobiera, aby potem albo w ogóle z nich nie korzystać, albo szybko je porzucić.

 

Dużo czasu – mało aplikacji

 

Według badań Nielsen, przeciętny użytkownik ma 26 aplikacji – i choć liczba czasu, jaki spędza on na smartfonie wzrosła (o 65% w ciągu zaledwie 2 lat), to ilość aplikacji, jakich używa, urosła nieproporcjonalnie (zaledwie o 3). Co ciekawe, starsi użytkownicy (25 – 44 lata) mają więcej aplikacji, ale młodsi (13 – 24 lata) spędzają na korzystaniu z apek więcej czasu.

Nie oznacza to, że te aplikacje się nie zmieniają: zapewne w tej puli znajdują się modne gry, które instalujemy i porzucamy na przestrzeni jednego miesiąca.

Nowsze dane komplikują ten obraz jeszcze bardziej. Przeciętny użytkownik smartfona ma zainstalowanych 42 aplikacje, ale na co dzień korzysta z zaledwie 10, co znów jest dobrą wiadomością dla dużych graczy, ale oznacza poważne problemy dla tych, którzy dopiero zaczynają.

 

Trudny rynek aplikacji mobilnych

 

Podsumowując – użytkownicy mobile:

– aktywnie używają niewielu aplikacji,

– często nie używają nowej aplikacji mimo jej pobrania, albo szybko ją porzucają,

– trudno zdobyć ich lojalność.

Rywalizujemy więc z jednej strony z milionami innych dostępnych aplikacji, jak i z niewielka ilością tych, które realnie angażują użytkownika.

Musisz przyznać, że to ciężka sytuacja. Co w tej walce może stać się Twoją przewagą?

 

1. Oryginalność

 

Oryginalność i twórczość to słowa, którymi chętnie dziś wszyscy szafujemy, nazywając najmniejsze rzeczy, zupełnie niegodne tego miana, kreatywnymi czy wyjątkowymi. Prawdziwa oryginalność zdarza się jednak niezwykle rzadko, a jeśli ktoś potrzebowałby potwierdzenia tej tezy, aplikacje mobilne są doskonałym materiałem dowodowym.

Dobre, oryginalne aplikacje to takie, które pozwalają odpowiedzieć na pytanie: „Co zmieni się na lepsze w życiu użytkowników dzięki wykorzystaniu tej aplikacji?”, oraz pozytywnie przechodzą test pierwszeństwa (czy jestem pierwszą osobą, która na to wpadła? Czy nie ma już takiej aplikacji?).

Kiedy myślisz nad aplikacją, wyjdź od doświadczenia i potrzeb użytkownika, nie od abstrakcyjnych koncepcji.

Nie umiemy dać Ci przepisu na przebłysk oryginalności i geniuszu (Peter Thiel potrafi), ale powiemy tyle: bądź krytyczny. Jeśli nie masz pomysłu na aplikację, która realnie usprawni życie użytkowników, odpuść i skup się na dopieszczaniu wersji mobilnej swojej strony www.

 

2. Zaangażowanie

 

Fundamentalny problem wielu twórców to zatrzymywanie się na poziomie projektowania świetnej aplikacji, która pozostaje jałowa (dla użytkownika i dla marketera), ponieważ nie jest w stanie angażować odbiorców. Jak wskazano powyżej, 90% osób, które pobrało Twoją aplikację, przestanie jej używać po co najwyżej pół roku.

Aby temu przeciwdziałać, należy wdrożyć system komunikacji z odbiorcą, dzięki któremu zarówno podniesiesz zaangażowanie klientów, jak i zwiększysz możliwości marketingowe aplikacji. Jednak warunkiem skuteczności Twoich maili i notyfikacji jest personalizacja. Jeśli nie będziesz dopasowywał częstotliwości i treści komunikacji do konkretnego odbiorcy, po prostu wyłączy on powiadomienia, zaprzepaszczając kluczową wartość aplikacji dla Twojego marketingu.

 

3. Personalizacja

 

Smartfony sprawiają, że marketerzy mogą być niezwykle blisko klienta w codziennych sytuacjach: w markecie, gdzie robi zakupy, rano w łóżku, gdy planuje zadania do zrobienia, w kuchni, gdzie wpisuje wartość odżywczą swojego posiłku do aplikacji. Jednocześnie jednak aplikacje wciąż pozostawiają wiele do życzenia jeśli chodzi o personalizację: często powiadomienia i oferty są po prostu statyczne i masowe, generowane do wszystkich tak samo.

Czemu nie wykorzystujemy potencjału danych, do jakich użytkownik daje nam dostęp? Na podstawie analizy aplikacji zainstalowanych na jego urządzeniu oraz zachowania w naszej aplikacji możemy precyzyjnie określić jego zainteresowania i profilować komunikację.

Użytkownicy są zmęczeni masowymi wiadomościami i nie bez kozery personalizacja uważana jest za najgorętszy trend. Czemu w takim razie omija mobile? Narzędzia, które pozwalają na personalizację w obrębie aplikacji, takie jak APPManago, to wciąż rozwiązania pionierskie. Ich wczesna adaptacja daje nieocenioną przewagę strategiczną nad konkurencją.

 

Oryginalność, personalizacja i umiejętność zaangażowania klienta to 3 fundamentalne sposoby na stworzenie dobrej aplikacji, która będzie sprzedawać.

 

Zainteresowani mobile marketingiem?

 

Więcej informacji znajdziesz w naszym nowym ebooku: dostępny za darmo, do pobrania z naszej Biblioteczki Marketera), oraz w kolejnych artykułach dotyczących mobile marketingu i jego automatyzacji. Będziemy pisać więcej o mobile, prezentując jednocześnie z dumą nasz nowy produkt – APPmanago. Jakie aspekty marketingu mobile i APPmanago interesują Cię szczególnie? Jeśli chcesz, żebyśmy opisali jakieś zagadnienie, daj znać w komentarzach!

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]