Odzyskaj nieaktywnego klienta! 9 kroków do skutecznej kampanii win back

Depositphotos_47531523_sKiedy tracisz klienta, możesz teoretycznie po prostu poszukać kolejnego na jego miejsce i systematycznie zastępować odchodzących nowymi kontaktami – ale to rozwiązanie pochłaniałoby zbyt dużo czasu i pieniędzy. Wyobraź sobie, że robisz to samo ze swoimi przyjaciółmi. Kasia nie odzywa się od miesiąca? Koniec tego dobrego, dziewczyno, idę na kawę z Zosią. Kiedy Zosia ma zajęty weekend, marszczysz czoło i dzwonisz do Marysi. Głupie, nie?

Więc dlaczego robisz to swoim klientom? Zamiast tego odnów zerwany kontakt. Temu służą kampanie typu win back.

1. Zidentyfikuj nieaktywnych użytkowników

Zacznij od definicji nieaktywnego użytkownika, który będzie objęty kampanią. Może być to ten, który:

– Nie czyta wiadomości email,

– Nie odwiedza strony,

– Nie kupuje.

Nie traktuj ich jednakowo. Np. osoba, która odwiedza stronę, ale nie robi zakupów, powinna zostać poddana zupełnie innej kampanii. W tym tekście zajmiemy się pierwszym typem: osobami, które nie czytają maili (i w konsekwencji nie robią u nas zakupów, straciły kontakt ze sklepem).

To, w jaki sposób zdefiniujesz takiego użytkownika, zależy od danych, do których masz dostęp: wskaźnikiem mogą być zarówno kliknięcia w link, jak i zaawansowana analityka oglądalności poszczególnych elementów newslettera.

Zacznij więc od ustalenia kryterium (np. niekliknięcie w link w żadnym z dostarczonych emaili w ciągu 2 miesięcy).

2. Wybierz właściwe narzędzie

By przeprowadzić kampanię reaktywującą, będziesz potrzebował platformy Marketing Automation. Dostarcza ona zaawansowanej analityki zachowań klientów oraz oferuje opcję maili dynamicznych (najskuteczniejsze narzędzie do komunikacji win back) oraz zautomatyzuje cały proces, oszczędzając Twojemu zespołowi masę czasu.

3. Dowiedz się, czemu odeszli

Czemu klient przestał odpowiadać? Zapytaj o powód! W Twoim dynamicznym mailu z przypomnieniem powinieneś zawrzeć nie tylko wyraz troski czy tęsknoty oraz korzystną ofertę, lecz także małą ankietę (1 – 2 pytania) na temat przyczyny zerwania kontaktu.

Wykorzystanie emaila jako platformy dwukierunkowej komunikacji zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Zadawanie pytań pokaże klientom, że jesteś otwarty na rozmowę, zaangażuje ich i dostarczy Ci ważnych rozpoznań.

4. Bądź miły

Kiedy przygotowujesz treść maila, połóż nacisk na pozytywne emocje i daj klientowi odczuć,że Ci go brakowało.Odnoś się do tęsknoty, czekania, braku.

Zawrzyj też korzystną ofertę (zniżkę, darmową dostawę, 3-ci produkt gratis).

Istnieje szkoła, która zaleca tu bardziej stanowcze obchodzenie się z klientem („Kliknij lub zostaniesz wypisany z naszej listy mailingowej i stracisz dostęp do świetnych promocji”), ale przypomina to stawianie sprawy na ostrzu noża. Bywa, że działa, ale jest też bardziej radykalnym rozwiązaniem. Przyda się, kiedy Twoim naczelnym celem jest czyszczenie bazy (więcej o tym poniżej).

5. Nie przesadzaj

Znaj statystyczną częstotliwość zakupów oraz czytelnictwo newslettera i wykorzystaj te dane, by nie przeholować z kampaniami win back. Nie możemy tu podać żadnej uogólnionej reguły dotyczącej czasu, po którym należałoby rozpocząć kampanię – wszystko zależy od branży, danej firmy, statystyk aktywności klientów. Nie poganiaj kogoś, kto 2 razy nie zajrzał do Twojego newslettera.

Także uważaj z ich ilością. Wysyłanie co tydzień maila win back, na które nasz odbiorca z uporem maniaka nie odpowiada, nie przyniesie już raczej skutku, a zaowocuje tym, że zostaniesz oznaczony jako spam. Usuń adres z listy.

6. Spełniaj obietnice

Jeśli chcesz odzyskać klientów, musisz dotrzymywać danego słowa. Np. gdy dany użytkownik odszedł z powodu rozczarowania niską jakością materiałów (wiesz to, ponieważ przeprowadziłeś ankietę), to nie kontynuuj akcji win back, jeśli nic się nie zmieniło.

W takiej sytuacji możesz nadać użytkownikom, którzy zaznaczyli opcję „jakość materiałów”, odpowiedni tag, i wysłać im wiadomość, kiedy Twój asortyment się poszerzy lub naprawisz tę sprawę. Wtedy pochwalisz się realną pracą dla spełniania oczekiwań Twoich klientów.

7. Zaproponuj inną opcję

Dobrym rozwiązaniem dla użytkowników, którzy nie odpowiadają na nasze emaile (lub chcą wypisać się z listy) jest zaoferowanie możliwości rzadszej wysyłki. Dzięki temu zatrzymujesz ich na liście i komunikujesz się z nimi na ich własnych zasadach.

Choć zmniejsza to ilość okazji do kontaktu, owocuje wyższym zaangażowaniem.

8. Czyść swoją listę

Nie każdy klient jest wart Twojego czasu. Nie każdemu odpowiada to, co robisz. Pewnie znasz ten typ: roszczeniowy, ciągle niezadowolony, niechętny do zapłaty. Nie staraj utrzymywać się go za wszelką cenę. Usuń go z listy – podobnie jak osoby, które uporczywie nie odpowiadają na maile.

Higiena Twojej bazy jest fundamentalna. Wiemy, że budujesz swoją listę latami, ale nieaktywne adresy naprawdę szkodzą.

Czemu?

– Czasami przekształcają się one w tzw. spamtraps, pułapki na spamerów: jeśli Twoja wiadomość tam ląduje, spada Twoja ocena jako dostawcy wiadomości (bo to spamerzy są znani z tego, że nie porządkują list),

– Obniżają Twoje wskaźniki otwarć i kliknięć,

– Dają Ci fałszywy obraz listy.

Według badań Return Path, przecięty marketer ma na swojej liście ok. 20% nieaktywnych adresów.

Więc pora zabrać się za porządki!

9. Niech lojalność się opłaca!

Wiesz, z jakim kłopotem zderza się wielu klientów? Lojalność wcale się nie opłaca. Nowy klient dostaje -10% na pierwszy zakup, -15% za zapis do newslettera i -20% za polecenie sklepu znajomemu. Więc po trzecim zakupie, cóż, nie ma już czego tu szukać.

Wszyscy krzyczymy o lojalności, ale w praktyce skupiamy się na pozyskiwaniu nowych kontaktów, by nakarmić nasze nienasycone lejki sprzedażowe. Odpowiedz sobie uczciwie:

– Czy mój program lojalnościowy naprawdę jest wart zachodu z punktu widzenia klienta? (przeczytaj o budowaniu skutecznego programu lojalnościowego),

– Czy wykorzystujesz Lead Nurturing tak, by jak najwięcej wyzyskać z leadów, które już masz? (np. czy stosujesz Lead Recycling?)

To tak, jak z relacjami: jeśli dużo dajesz z siebie jedynie na początku, kto zostanie z Tobą na lata?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]