5 nawyków najbardziej produktywnych ludzi

Szukamy cudownego przepisu, magicznego zaklęcia lub sekretu, który uczyni nas bardziej produktywnymi. Przyglądamy się uważnie innym: jak radzą sobie z nawałem codziennych obowiązków, masą emaili domagających się odpowiedzi, rozpraszających telefonów, mediów społecznościowych czy zwykłego, ludzkiego zniechęcenia. Jak wśród tego chaosu, w którym wszyscy uczestniczymy, można stworzyć coś naprawdę przełomowego? Choć geniusz to kwestia indywidualna, da się łatwo zauważyć, że skuteczni biznesmeni czy innowacyjni twórcy dzielą podobne nawyki.

1. Dużo czytają

Czytanie nie jest rozwijające tylko dla przedstawicieli kreatywnych zawodów. Waren Buffet przyznaje, że spędza 80% swojej dniówki na czytaniu. Nie chodzi rzecz jasna o bierne, bezrefleksyjne pochłanianie treści ani o mechaniczne przyswajanie wciąż tego samego. Staraj się czytać różnorodne rzeczy! Jeśli ograniczasz się do literatury branżowej, w nieunikniony sposób szybko poczujesz znudzenie i zamkniesz się w uproszczonej, zbyt jednoznacznej wizji świata. Teksty spoza Twojej działki pozwolą spojrzeć na problemy z innej perspektywy.

Poza tym ograniczanie się do jego obszaru pozbawia Cię kluczowego doświadczenia czytelniczego – niezrozumienia, przeszkód w złapaniu, o co chodzi. Kiedy czytasz wciąż podobne teksty, zyskujesz (pozorny) komfort: wszystko wiem, wszystko rozumiem. Ale kiedy spróbujesz wgryźć się w coś innego, poćwiczysz swoje moce poznawcze i wyobraźnię, poczujesz realny rozwój.

Na co czekasz? Złap jakiegoś klasyka! Może nawet poezję?

2. Wykorzystują okienko produktywności

Są okresy w ciągu dnia, kiedy Twoja produktywność osiąga szczyt. Obserwuj siebie i spróbuj zlokalizować te momenty. Po porannej kawie? Przed pracą? Koło obiadu?  Rozpoznaj takie chwile i wykorzystuj je tak mocno, jak się da. Przeznacz je na trudne, złożone lub wymagające kreatywności zadania. Zamiast łudzić się, że cały czas jesteś tak samo wydajny, skup się na poznawaniu samego siebie.

Większość z nas poddaje się grafikowi, jaki wyznacza szkoła i rytm pracy od 9 do 17, podczas gdy nasza własna produktywność może w ogóle nie nakładać się na ten model. Daj sobie szansę, by to rozpoznać. Zwróć uwagę na swój styl pracy. Przetestuj zmiany w grafiku.

3. Wiedzą, co zrobić ze swoimi błędami

Carol Dweck twierdzi, że to, co odróżnia wielkich ludzi od innych to ich podejście do popełnianych błędów. Potknięcia nie determinują końcowego efektu naszych działań – co więcej, możemy je wykorzystać, by ulepszyć swój projekt. Jak wiele innych porad, “Ucz się na swoich błędach” może wydać się banalne, ale jest w niej wiele prawdy,. Zobacz, jak łatwo dajemy złapać się w pułapke wyolbrzymiania swoich drobnych kłopotów lub pomyłek I zamieniamy je w wymówiki, w myśl logiki: “Nie umiem nic zrobić dobrze, cały czas coś nie wychodzi, po co próbować dalej, skoro się nie uda; usiądę sobie lepiej na kanapie z tą wyrozumiałą tabliczką czekolady”.

Każdy się myli. Po prostu nie pozwól, by Cię to zatrzymywało.

4. Odpoczywają

Pomysł, że możesz pracować jak maszyna, wydaje się atrakcyjny, ale z realistycznego punktu widzenia potrzebujesz odpoczynku, Twoje ciało i umysł muszą się rozluźnić. Kiedy siedzisz w jednej pozycji, skupiony na zadaniu, ciało się przykurcza, koncentracja opada. Nie da się utrzymać flow przez 8 godzin.

Najlepszym pomysłem na zagospodarowanie przerw jest łagodna aktywność fizyczna: Kurt Vonnegut robił pompki, przysiady i chodził na basen w przerwach od pisania. Jeśli nie planujesz urządzać w biurze zawodów gimnastycznych, wystarczy mały spacer.

5. Wstają wcześnie

Tak, wiemy, jesteś i zawsze byłeś sową. Wybranie się do łóżka w okolicach 23 wydaje Ci się praktyką godną Twojej babci, ale z pewnością nie Ciebie. Ale statystyki mówią same za siebie: przedsiębiorcy i twórcy wolą zaczynać dzień wcześnie. Dzięki temu mają czas, by ze wszystkim spokojnie zdążyć (i znaleźć czas na pracę kreatywną – albo wtedy, kiedy szybko obrobią się z bieżącymi sprawami, albo przedtem).

Ma to pewne uzasadnienie ewolucyjne: przez wieki aktywność człowieka była zdeterminowana przez światło naturalne i nasze zegary biologiczne nie przestawiły się automatycznie na inny tryb funkcjonowania tylko dlatego, że wynaleziono elektryczność. To dlatego wciąż jesteśmy bardziej efektywni za dnia, zaś w nocy nasza wydajność napędzana jest raczej kofeiną i stresem (bo pracujemy w nocy najpewniej nad czymś, co powinno być jak najszybciej skończone). To wyjaśnia, czemu nawyk wczesnego wstawania jest tak szeroko rozpowszechniony, od Ernesta Hemingwaya do Steve’a Jobsa.

***

Bardzo łatwe i niezwykle trudne jednocześnie. Dużo częściej opisywane niż realnie stosowane. Czy aplikacja tych zasad sprawia problem? Czy wcielasz któreś z nich? Co Tobie pozwala być produktywnym?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]