Praktyczne kompendium email marketingu: 11 najczęściej zadawanych pytań

Email Marketing Concept.

Najlepsze dni i godziny wysyłki? Optymalna ilość artykułów? Czy newsletter może być długi? Ile powinien wynieść odsetek wypisań? Jak budować bazę? Dowiedz się, jakie mity na temat email marketingu najczęściej się powtarza. Czasem dajemy się uwieść prostym receptom, zamiast zadawać sobie trudniejsze pytania: o cel, funkcję, okoliczności odbioru naszego komunikatu. My będziemy starali się spojrzeć na to nieco inaczej: z perspektywy praktyka.

1. Jak często wysyłać maile?

Ślij newsletter co najmniej raz w miesiącu. Wysyłanie mailingu rzadziej wywoła poważne kłopoty z dostarczalnością: nie tylko klient może nas nie pamiętać, ale jego skrzynka pocztowa może w ogóle nie dopuścić wiadomości od nas, nie widząc wcześniejszych interakcji. Bez widocznej regularności wysyłki tracą sens.

Najlepiej ustalić częstotliwość metodą testów oraz zaoferować opcję otrzymywania newslettera rzadziej.

2. Jaka jest najlepsza pora na wysyłkę?

Mówi się, że najlepsze są wtorki, środy i czwartki. Można spekulować bez końca:

  1. W poniedziałek i piątek ludzie przestawiają się z trybu weekendowego na pracę i odwrotnie, więc trudniej wtedy zdobyć ich uwagę,
  2. Mailingi słane w piątek mają wysoki wskaźnik otwieralności (ale i wypisań), a najlepiej przyjmowane są niedzielne wiadomości,
  3. Newslettery wysyłane w poniedzałki przynoszą najwięcej zysku – według Experian 2012 Q4 Email Benchmark Report
  4. Najlepiej wysłać mail wieczorem, k. 20, kiedy użytkownicy będą po pracy, po kolacji i odpoczywają (jako że odpoczynek jest równoznaczny z czytaniem maili, szczególnie newsletterów).
  5. Najlepiej wysłać mail rano, zanim zostanie przytłoczony przez inną korespondencję.

Wniosek? Każdą teorię da się udowodnić. Wykluczające się porady znajdują racjonalne wytłumaczenia.

W wypadku newslettera metoda spekulacji nie na wiele się zda. Po prostu testuj, a najlepiej dostosuj czas wysyłki do preferencji indywidualnego użytkownika.

3. Czy można ustalić optymalny dzień wysyłki dla danej branży?

Nawet jeśli tak, to wie to również Twoja konkurencja i bombarduje Twoich odbiorców własnymi komunikatami w tym samym czasie.

Dlatego też nawet jeśli obiektywnie czwartek jest świetny dla klientów Twojej branży, to w tej konkretnej sytuacji ta wiedza nie na wiele się zdaje. Patrz kontekstualnie: monitoruj zwyczaje konkurencji i do nich również dopasuj swój kalendarz.

4. Ile artykułów powinien mieć newsletter?

Powiada się, że optymalna ilość artykułów to 3 – 5. Jednak newslettery mogą się różnić między sobą gęstością.

  • Obfite, zawierają dużo informacji, dopieszczone, konceptualne i wysyłane rzadziej. Świetnie się sprawdzą, jeśli prowadzisz biznes kreatywny albo chcesz edukować klientów.
  • Konkretne, krótkie, dotyczą jednego konkretnego celu – wtedy odbiorca dostaje czytelny komunikat, co ma zrobić (np. zapisać się na event, kupić towar w krótkiej i dużej promocji)

Ustalenie indywidualnej proporcji między tymi dwoma biegunami zajmuje nieco czasu. Być może Twoi użytkownicy chętnie przeczytają raz na dwa tygodnie wyjątkowy, długi, przypominający magazyn newsletter? A może lepiej reagują na małe porcje? Z małymi porcjami wiąże się jednak większa częstotliwość, a tu łatwo o zirytowanie odbiorców.

5. Ile treści powinien zawierać newsletter?

Im krócej, tym lepiej? Mantra o tym, że ludzie nie czytają, naprawdę nie prowadzi nas donikąd. Użytkownicy nie czytają słabych tekstów, ale chcą dobrej treści. Jeżeli tylko potrafisz dopasować do ich oczekiwań swoje komunikaty, uda Ci się zdobyć ich uwagę.

Dążenie do zwięzłości za wszelką cenę może obrócić się przeciw Tobie – kiedy nie zawrzesz informacji potrzebnych do decyzji, dążąc do maksymalnego skrócenia komunikatu.

Funkcja, cel komunikatu zawsze powinien określać długość, nie odwrotnie.

6. Czy istnieje idealny mailing, który zadowoli wszystkich moich klientów?

Nie. Nie zakładaj, że Twoi klienci nie są jakąś jednorodną grupą: mają takie same preferencje, o tej samej porze wychodzą z pracy,  czytają w podobny sposób. Twoja baza jest dynamicznym organizmem – 25% adresów w niej dezaktualizuje się co roku, więc nawet gdybyś znalazł taką optymalną formułę, po roku byłaby nieaktualna, ponieważ tak dalece zmieni się baza Twoich odbiorców. Dlatego zamiast dążyć do optymalizacji masowego mailingu, zainwestuj w personalizację. Zobacz, jakie wyniki daje spersonalizowany mailing:

maile dynamiczne a  mailing masowy

Tu piszemy szerzej o dynamicznych mailach retargetingowych na przykładzie konkretnego case study.

7. Czy wysyłać newsletter, kiedy nie ma się nic do powiedzenia?

Oczywiście, należy unikać zapchaj-dziur, ale są one nieuniknione: czasem po prostu dzieje się mniej, ekipa jest zajęta szykowaniem nowego projektu albo czymś innym… Wiedz, że prędzej czy później to się stanie i przygotuj się.

Miej zaplanowane zapchaj-dziury i trzymaj w zanadrzu:

  • Dobre teksty: nowe albo stare ever-greeny (wiedz, które z Twoich tekstów nadają się do przypomnienia)
  • Możliwość zorganizowania konkursu
  • Wyniki przeprowadzonej ankiety, komentarze czy opinie użytkowników ujęte w formie podsumowania czy wykresu

Jeśli sytuacja się powtarza, rozważ wysyłanie maili rzadziej.

8. Ile powinno wynosić unsubscritption rate (odsetek wypisań)?

Nie więcej niż 1% dla dobrej kampanii.

9. Jak budować listę adresów email do wysyłki newslettera?

Organicznie. O tym, jak naturalnie zdobyć bazę oraz dlaczego nie kupować baz piszemy w osobnym artykule. Pamiętaj także o dbaniu o higienę bazy.

10. Jak stworzyć dobry temat?

  • Personalizacja w temacie – wzrost otwieralności o 22,2%
  • Znaki Unicode
  • Testy A/B
  • Długość tematu: nie zawsze krócej znaczy lepiej. Zadbaj przede wszystkim o to, by przedstawić w nim kluczowe korzyści
  • Nie daj się złapać w pułapkę szukania magicznych słów-kluczy, których trzeba użyć w temacie.

11. Jakie trendy będą definiować email marketing?

  • Śmierć masowych mailingów
  • Koniec z kupowaniem baz danych (mniejsza tolerancja użytkowników, możliwe kolejne zmiany prawne w duchu ustawy z 25.12.2014)
  • Personalizacja
  • Big Data
  • Nacisk na synergię marketingu treści i email marketingu
  • Mobile
  • Łączenie kampanii emailowych z wiedzą na temat lokalizacji użytkownika w świecie fizycznym
  • Video mailing

Chcesz wiedzieć więcej o tworzeniu skutecznych kampanii email?

Przeczytaj o tym, jak skończyć z przeciętnymi newsletterami

Poznaj mity nt. spamu

Testy A/B: jak je przeprowadzić w SALESmanago. Poradnik krok po kroku

 

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]