Jak zepsuć doskonały produkt? 5 wniosków z porażki najtańszego auta świata

New Tata Car "Nano" at Autoexpo in Delhi, IndiaWyobraź sobie skuter. Na nim trzydziestoletniego mężczyznę. Za nim kobietę. Za nią dwójkę dzieci (tak, wszyscy są na tym jednym skuterze). Przytuleni ciasno do siebie, ruszają zatłoczonymi ulicami.

Taki obraz zobaczył Ratan Tata i postanowił coś z tym zrobić. Ludziom, niezależnie od ich miejsca na drabinie społecznej, należy się trochę godności! Obmyślił więc Nano: najtańsze auto świata – prawdziwy samochód dla ludu.

Historia klęski tego doskonałego produktu to niesamowite studium z psychologii konsumenta, powiada Shamim Akhtar z Uniwersytetu w Mizoram.

Marketingowa baśń o samochodzie doskonałym

To miał być produkt idealny, spełnienie marzeń konsumentów: auto tanie, bezpieczne, ładne, szybkie, dobrej jakości. Tata Motors, lider rynku, jest największym producentem samochodów w Indiach i czwartym pod względem wielkości na świecie; ponadto miał 60-letnie doświadczenie w motoryzacji ( z czego 10 w produkcji samochodów osobowych).

Ambicje udało się spełnić: ograniczenia (głównie założona cena) doprowadziły do innowacji. Grupa doświadczonych inżynierów stworzyła auto optymalne.

Dlaczego więc od jego wprowadzenia w 2009 r. sprzedaż nie oddawała poziomu nowatorstwa?

Nie wierz logice, czyli czy trzeba chcieć auta?

W Tata założono, że każdy, kto ma rower lub skuter, chciałby mieć samochód. Samochód jest wygodniejszy, bezpieczniejszy, kojarzy się z lepszym życiem. Jedyną barierą dla ubogich jest cena, więc jeśli stworzymy samochód, który kosztuje tyle, co trzy skutery, to biedniejsi rzucą się na niego jak na ciepłe bułeczki. Logiczne?

No to posłuchajcie, czemu targetowani odbiorcy najtańszego wozu świata wcale nie chcieli go mieć:

  • Nie mieliby gdzie go trzymać (brak miejsca, garażu)
  • Zadowolenie z istniejących środków transportu, mniejszych, bardziej mobilnych
  • Lęk przed jazdą samochodem, poczucie niepewności za kółkiem (małe doświadczenie w prowadzeniu samochodu)
  • Wyższe koszty utrzymania samochodu (przeglądy, paliwo)
  • Cena dwu – czy trzykrotności obecnego środka transportu nie dla wszystkich jest wystarczająco niska.

Motoryzacyjnemu gigantowi do głowy nie przyszły takie problemy.

Dla biednych za drogie, dla bogatych za tanie

Samochód Nano, ku zdumieniu producentów, kupowała głównie klasa średnia. 80% z nabywców posiadało już jedno auto. Jednak nawet w tej grupie samochód nie zrobił furory jako drugi, mniejszy pojazd w rodzinie, przeznaczony do jazdy na mieście. Głównie dlatego, że jego cena była niepokojąco niska dla odbiorców, szczególnie że w Indiach relacja cena – jakość jest postrzegana twardo i tradycyjnie jako proporcjonalna. Nano symbolizował niski status społeczny.

Oszczędność na marketingu najczęściej jest pozorna

Czy samochód jest wygodniejszy lub bezpieczniejszy od roweru? Czy jakość i cena zawsze idą w parze? Można by na ten temat debatować. Wprowadzenie Nano byłoby do tego świetną okazją, gdyby ktoś tylko zechciał podjąć taką dyskusję. Z naszej perspektywy powiedzielibyśmy, że zabrakło Lead Nurturing: kampania dostosowana do różnych odbiorców, stopniowo zwiększająca wiedzę i odpowiadająca na rozmaite wątpliwości pozwoliłaby przedstawić produkt jako coś, czym on w istocie jest: świetnym autem.

Marketing to komunikacja z klientami, informowanie o możliwościach naszego produktu, wysłuchiwanie uwag, wyjaśnianie wątpliwości, odpowiedzi na pytania.

Podsumowanie. Lekcje z psychologii konsumenta od Tata Motors:

  • Nie wierz swoim intuicjom – zrób research przed wprowadzeniem produktu
  • Nie zakładaj, że Twój klient jest taki jak Ty, że łączą Was wspólne ideały, pomysły, ambicje – interpretuj jego sygnały, rozmawiaj z nim, sprawdzaj, testuj. Wykorzystuj wszelki feedback: z social media, obsługi klienta, ankiet, od sprzedawców, z analityki Marketing Automation
  • Edukacja klienta jest konieczna: oszczędzanie na marketingu, bo produkt jest świetny i go nie potrzebuje, obróci się przeciw Tobie.
  • Produkt musi mieć konkretnych adresatów. Nie jest tak, że jeśli jednym się nie spodoba, to zaadaptuje go inna grupa, nawet jeśli jest to dobra rzecz.
  • Najniższa cena to wbrew pozorom nie zawsze dobry pomysł.

(We wpisie wykorzystano artykuł: Shamim Akhtar, Behind the Nano Mistakes: A Case Study on Consumer Psychology, „Srusti Management Review”, Vol. VI, Issue I, styczeń 2013)

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]