Marketing Automation, jakiego nie znałeś. Użyj go do storytellingu!

Portrait of dad reading bedtime story to son

Do opowiadania historii można także użyć… Marketing Automation

Marketer musi być dziś jednocześnie gawędziarzem i badaczem danych. Pokazujemy, jak łączyć te dwie kompetencje, prowadząc storytelling z użyciem Marketing Automation. Wiedziałeś, że system można wykorzystać w ten sposób? Dzięki temu codzienne, bieżące marketingowe działania nie przysłonią Ci szerszego horyzontu, a narracją marki przepełnisz każde, nawet najdrobniejsze elementy komunikacji. Nie daj się zwieść pozornym sprzecznościom między skoncentrowanym na liczbach i wynikach oprogramowaniu a twórczej pracy opowieści. W istocie trudno je sobie wyobrazić oddzielnie.

Marketing Automation a storytelling: pozorna sprzeczność

Często marketingowcy przeżywają rozdźwięk między narracją, kośćcem marki, jej wartościami i osobowością a konkretnymi działaniam. Dlatego z chęcią automatyzujemy te drugie – mailing, boksy z ofertą na stronie, proponowane produkty, etc. Ale co z opowieścią, narracją marki? Czy jej nie należy poddawać działaniom marketing automation? Czemu zakładamy, że opowieści nie można snuć przy pomocy automatyzacji?

Na czym skupia się zagoniony marketer? Na tym, co wymierne!

Zagoniony, zarzucony zadaniami marketer w swojej codziennej pracy łatwo zapomina o opowieści i emocjach – w konkretnych działaniach, wśród masy obowiązków, zadań wyskakujących ad hoc, chce skoncentrować się na tym, co (a) palące, (b) bieżące, (c) wymierne. W efekcie wybiera wąskie, konkretne działania, które przynoszą mierzalny skutek – to z nich przecież jest rozliczany: z kliknięć, konwersji, skuteczności danej kampanii.

Czas spędzony na budowaniu i przemyśliwaniu, rewidowaniu tożsamości marki wydaje się trudny do zaraportowania, do monitoringu efektów, dlatego z taką łatwością porzucamy go na rzecz aktywności bardziej mierzalnych

Marketing potrzebuje narracji

Liczby mówią jednak tylko część prawdy. Twoi klienci kupują przede wszystkim opowieść i emocje. Potrzebujesz brandingu, bo żeby sprzedawać, musisz dać swoim użytkownikom odczuć, że robisz coś więcej niż tylko sprzedawanie – że pomagasz, wspierasz, dostarczasz emocji, budujesz tożsamość przez identyfikację. To nie dzieje się rzecz jasna świadomie, ale klient chce czuć, że dostaje coś więcej niż użyteczny przedmiot

Możesz sprzedawać właśnie dlatego, że oferujesz coś więcej niż sprzedaż; ten dodatek umożliwia główną transakcję; opowieść nie jest suplementem do zakupu, lub lepiej – jest dodatkiem, ale dodatkiem kluczowym. To właśnie obecność tego dodatku umożliwia realizację celu głównego – sprzedaży.

Krótko mówiąc: każdy klient kupuje „towar + dodatek”, a tym dodatkiem może być:

  • Poczucie wyjątkowości
  • Poczucie przynależności do elitarnej grupy
  • Poczucie, że kupiliśmy coś najtaniej, sprytnie
  • Komfort, bezpieczeństwo
  • Dodatkowe informacje (na stronie, blogu, ze strony obsługi klienta

To dodatkowe coś określa właśnie opowieść.

Branding zdarza się wszędzie, czyli dlaczego opowieść marki jest wszechobecna

Wydaje się nam także, że proces kształtowania, definiowania marki to coś, co robi się z rzadka, przy budowaniu dokumentów długofalowej strategii, potem zaś te ustalenia giną gdzieś w natłoku bieżących obowiązków. Nie rozliczasz się przecież ze spójności marki czy atrakcyjności narracji, lecz z kliknięć, konwersji i zakupów.

A przecież filozofia marki, jej opowieść, musi się objawiać w każdym działaniu. Storytelling to nie tylko blog czy strona „O nas” czy „Nasze wartości” lub „Filozofia”.

Staraj się zawsze patrzeć na swoje działania z tej perspektywy. Jak ten mailing ma się do osobowości mojej marki? Często okazuje się, że uspójnienie konkretnego działania z linią tożsamości firmy nie zajmuje wiele czasu czy pieniędzy, ale tylko innego nastawienia.

Storytelling za pomocą Marketing Automation

Przed Tobą kilka łatwych do wdrożenia pomysłów na to, w jaki sposób narzędzi MA możesz użyć do budowania opowieści marki. Chodzi tu z jednej strony o zmianę perspektywy, z drugiej zaś o konkretne miejsca czy akcje, na które warto zwrócić uwagę.

1. Zwrot do adresata w mailu

To jedna z pierwszych rzeczy, które czyta Twój odbiorca i to najlepsze miejsce, by go zaskoczyć i wyróżnić się niestandardowym powitaniem. Tu objawia się filozofia marki: czy decyduje się na bezpieczne ale nieco bezpłciowe strategie, takie jak odmienione w wołaczu imię, czy stara się nawiązać relację inaczej?

Jasne, że trzeba dopasować zwrot do specyfiki Twojego biznesu. Jeśli oferujesz księgowość online, to zwrot do adresata „Piąteczka, Zygmunt, Ty pistolecie!” nie będzie dobrym pomysłem. Pomyśl, jak ma się czuć klient dzięki Twojemu produktowi/ produktom/ usługom:

  1. a) jak specjalista?
  2. b) jak odkrywca, indywidualista?
  3. c) bezpiecznie, jak w domu, komfortowo?
  4. d) jak część społeczności?

I do tego dopasuj Twój zwrot do adresata. Możesz nazwać go „Poszukiwaczem przygód”, „Dzielnym marzycielem” albo „Ekspertem”, oraz od czasu do czasu zmieniać zwrot, by nie stwarzać wrażenia jego pozorności.

Wykorzystaj też segmentację klientów i do tych, którzy kupują częściej, wysyłaj bardziej przyjacielski przekaz.

To prosty i tani we wdrożeniu zabieg, który pozwoli od razu złapać uwagę czytelnika.

Marketerzy często boją się stosować tu ciekawsze strategie – czy boją się reakcji, poufałości, bliskości? Jeśli myślisz podobnie, przeprowadź test i zobacz na własne oczy, jak to działa.

2. Pop-up z formularzem kontaktowym lub sugestią zapisu na newsletter

Puste pola na dane?

Choć formularz nie może być przegadany, to 2- 3 zdania wprowadzenia (prośby) i podziękowania (oraz okienko, które pojawia się po wpisaniu i wysłaniu danych) mają kluczowe znaczenie dla opowieści marki oraz jej spójności.

Firmy realnie skoncentrowane na kliencie starają się wówczas podać korzyść z zapisu oraz przedstawić, do czego będą użyte podane dane (np. zawierają informację o tym, jak często

Stosują też progresywne profilowanie, dzięki czemu unikają podawania przez klientów danych fałszywych.

3. Personalizacja kluczem do storytellingu: opowieść jest zawsze dla kogoś

Paweł Tkaczyk lubi porównywać współczesny rynek do dawnego targowiska, gdzie wszyscy wymieniają się narracjami, a przechadzający się tamtędy klient kuszony jest wieloma rozmaitymi historiami, nagabywany bezpośrednio przez kolejne osoby. Komunikacja między sprzedawcą a klientem dziś znów jest bezpośrednia i dwukierunkowa: dostajemy błyskawiczny feedback przez social media, komentarze na stronie czy BOK. Klienci są wzmocnieni i świadomi swojej wartości, profesjonalni i kompetentni, więc uznają się za pełnoprawnych uczestników dialogu.

Tak jak na targowisku niewiele osiągniesz krzycząc do wszystkich (czyli w pustą przestrzeń), tak i w dzisiejszym marketingu masowe, standardowe wysyłki czy ten sam zestaw banerów nie sprawdzą się tak dobrze, jak rozmowa twarzą w twarz. Twoją opowieść powinieneś snuć zawsze dla kogoś, dla konkretnego odbiorcy.

Marketing Automation daje Ci realne narzędzia dla budowania opowieści Twojej warki oraz angażowania w nią odbiorców. Wykorzystujesz ja do tego celu? Jak? Podziel się w komentarzach!

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]