Długofalowy sukces programu lojalnościowego: weź pod uwagę te 4 czynniki

Loyalty puzzleTak właściwie to dlaczego Twój klient  miałby być wobec Ciebie lojalny? Ma w portfelu 21 kart lojalnościowych, zbiera punkty w 30 sklepach internetowych (z czego w 20 nieświadomie). Bardziej prawdopodobne, że odejdzie z hukiem, kiedy popełnisz błąd, niż że Twoja świetna obsługa zachęci go do lojalności, o pochwałach nie mówiąc. Mimo pogłębiania się nielojalności wśród konsumentów, program lojalnościowy wciąż może potężnie wpłynąć na Twoją sprzedaż – o ile jest dobrze zaprojektowany i wdrożony. Wzrost retencji o 5% generuje wzrost zysku o 25% – 95%.

 

Dlatego zebraliśmy dla Was 4 czynniki, na które trzeba zwrócić uwagę przygotowując go. Zaczynamy od zrozumienia, czym w ogóle taki program jest.

1 Program lojalnościowy jest bodźcem, który trzeba dobrze dobrać:

Celem programu jest zaszczepienie przekonania, że opłaca się kupować właśnie nasze produkty/ usługi, a tym samym prowadzić do kolejnych zakupów. Istnienie programu lojalnościowego jest bodźcem – komunikatem o dodatkowej korzyści płynącej z zakupu.

Aby właściwie działał, bodziec musi być odpowiednio dobrany:

– zbyt mocny może wywołać znużenie i przyzwyczaić klienta do standardów, których nie jesteśmy w stanie spełnić

– zbyt słaby nie wywoła zainteresowania,

– zbyt częsty (częste przypomnienia, agresywna komunikacja na stronie) zniechęci

– zbyt rzadki zostanie łatwo zapomniany

2 Clou tkwi w proporcjach – policz, jaki program partnerski Ci się opłaca

Każdy program lojalnościowy jest trochę podobny: polega na nagradzaniu zakupów (zniżką, upominkem, cashbackiem, dostępem do materiałów premium). Nie ma tu wielkiej filozofii ani specjalnego pola dla oryginalności: wiesz, co możesz dać, w jakiej ilości, może rozważasz jakiś układ partnerski.

Diabeł tkwi w szczegółach. Rzecz w tym, by wyważyć różne czynniki:

– atrakcyjne korzyści dla klienta

– proporcjonalność nagrody do wysiłku (czyli nie oferuj stałego rabatu -3% albo długopisu za rok aktywnych zakupów – jeżeli inaczej Ci się to nie kalkuluje, to zastanów się nad sensownością wdrażania programu lojalnościowego)

– dynamikę danego rynku (okresy większej i mniejszej sprzedaży)

– wielkość sezonowych rabatów i obniżek, jakie oferujesz

3 Grywalizacja – etapy programu lojalnościowego

Program lojalnościowy powinien się rozwijać wraz ze wzrostem lojalności naszych klientów – na przykład za pomocą grywalizacji, czyli zastosowania mechanizmów z gier w Twoim programie. Może być to kolekcjonowanie (np. punktów), rankingi, nagrody, ale szczególnie zwróć uwagę na poziomy, które użytkownicy będą kolejno osiągać. Bazując na wiedzy, którą już masz o swoich klientach, ustal, ile progów lojalności możesz włączyć i jakie kryteria jej mierzenia przyjąć (ilość zakupów, wydana kwota, staż, scoring?).

Przechodzenie z etapu do etapu jest dodatkowym bodźcem. Podświadomie cieszymy się, kiedy dowiadujemy się o naszym progresie (nawet tak drobnym).

Jak wykorzystać progi lojalności klienta: automatyzacja

Nie chodzi o to, byś splajtował dając klientom coraz wyższe zniżki na poszczególnych progach. Wykorzystaj etapy przede wszystkim do komunikacji:
–  przygotuj osobne szablony newsletterów i mailingów dla poszczególnych grup. Mogą się różnić jakimś drobiazgiem, np. tekstem w stopce, elementem kolorystycznym.

– dostosuj kontent na stronie do poziomu kontaktu w programie lojalnościowym.

Taka komunikacja, odnosząca się do przechodzenia na kolejne progi (gratulacje z powodu przejścia na kolejny poziom, ile zostało do następnego) dostarcza kolejnego bodźca i buduje skojarzenie między przyjemnym poczuciem tryumfu a zakupami.

Sporo zależy tu od dobrego copywriterskiego konceptu, który musi być oryginalny i dopasowany do oczekiwań Twoich odbiorców.
ramie.

4 Upraszczaj i automatyzuj

Wykorzystaj Marketing Automation do naliczania punktów czy wysyłania komunikatu o możliwości wykorzystania ich czy przejściu na kolejny etap. Jeśli prowadzisz sklep stacjonarny, rozważ beacony dla programu lojalnościowego tak, by klient nie musiał nawet wyjmować w Twoim sklepie karty.

To generalna zasada: jeśli możesz usunąć jakiś krok na drodze zakupowej klienta, usuń go. Redukuj wybory. Rób to za niego. Badania dowodzą, że dla klientów prostota użytkowania jest ważniejsza od jakości obsługi klienta.

Nie każdy potrzebuje programu lojalnościowego

Wyzwól się z niezdrowej fantazji „Każdy ma program lojalnościowy, więc ja też muszę”.

Lepiej nie mieć programu lojalnościowego niż mieć program zły. Zły oznacza:

– nieatrakcyjny dla konsumenta,

– nieintuicyjny, ze skomplikowanymi zasadami,

– nieusytuowany w długofalowej strategii rozwoju firmy,

– źle skalkulowany.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę, kiedy przygotowuje się program lojalnościowy?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]