Luksusowa obsługa klienta: jak budzić lojalność, rozpieszczać i czy w ogóle warto to robić

kingJeśli powtarzasz, że Twoja firmę wyróżnia „najwyższy standard obsługi klienta”, to przeczytaj ten tekst. Rozpieszczanie klienta jest dziś bowiem powszechnie obowiązującą mantrą, ale ani nie jest tak często uprawiane, jak można by wnioskować z deklaracji, ani nie zawsze realnie wspiera rozwój biznesu. Klucz w tym, żeby Twoja strategia obsługi klienta świadoma i konsekwentnie stosowana.

Filozofia obsługi klienta 1: rodzic

Dla swoich klientów możesz być rodzicem albo dziadkiem.

Rodzice starają się przystosować dziecko do surowych reguł rzeczywistości i mówią mu twardo: „Nie możesz mieć wszystkiego, co chcesz”. Według tej filozofii dostarczamy klientom dobra w ramach uzgodnionej umowy i jasno określamy granice realizowanych usług. Piszemy obszerne regulaminy i zasady zwrotów i reklamacji. Jeśli klient chce dostać ciastko, musi nawet zjeść marchewkę: jeśli chce niskich cen, musi się godzić na niższy standard obsługi, jeśli chce dodatkowej zniżki lub dostępu do materiałów dodatkowych, musi uczestniczyć w programie lojalnościowym. Jeśli zaś coś zepsuje lub coś nie działa z jego winy, pozostawiamy go samemu sobie, skoro nie mamy sobie nic do zarzucenia.  Nie możemy dziecka – klienta nadmierną troską rozpieścić, bo wejdzie nam na głowę.

Filozofia obsługi klienta 2: dziadek

Dziadkowie z kolei lekceważą te poważne zasady na rzecz żywiołowego rozpieszczania. Nie trzeba mieć piątki z matematyki, żeby dostać wielkiego misia. Nie trzeba umyć uszu, żeby dostać czekoladę. Dziadkowie nie uznają nigdy naszych pragnień za nadmierne lub nieracjonalne (wielki, napełniony helem balon w kształcie bardzo brzydkiej jaszczurki? Jasne!), co więcej, wyprzedzają je. Kiedy Amazon wymienia Twój pogryziony przez psa czytnik Kindle, to zachowuje się dokładnie jak dobry dziadek, patrzący przez palce na roztrzepanie wnuka.

Lojalności klienta: prawda czy mit?

Mówi się, że dziś luksus, czyli opcja dziadków, jest standardem. W epoce rewolucji konsumenckiej oraz social media, skierowanie uwagi na klienta i spełnianie wszelkich jego zachcianek stanowi element obowiązkowy. Prowadzimy marketing relacji, chcemy jak najmocniej przywiązać klienta do siebie, chcemy jego lojalności. Ale to nie jest takie proste i w istocie rozpieszczanie klientów ma też ujemne strony:

  1. Lojalny, rozpieszczany klient nie jest wcale tańszy ani mniej wrażliwy cenowo, jak zwykło się uważać (dowodzą G.R. Dowling i M. Uncles),
  2. Zadowolony klient przynosi mniej pożytku niż niezadowolony szkody (czyli Twój klient nigdy nie będzie Cię tak zachwalał, jak niezadowolony zwalczał),
  3. Zasoby zainwestowane w luksusową obsługę klienta nie zostaną przeznaczone na coś innego, a każdy wybór oznacza zawsze stratę w innym obszarze.

Nie chodzi nam o to, by zniechęcić do rozpieszczania swoich klientów, ale wiedz, że musi ono być świadomą i konsekwentnie realizowaną decyzją. W przeciwnym wypadku grozi Ci najgorsze z możliwych rozwiązań, czyli brak spójności.

Luksus to coś niepotrzebnego

Istotą luksusu jest jego naddatkowy charakter, fakt, że to coś zupełnie niepotrzebnego, coś, co nie jest niezbędne, ale sprawia, że czujemy się wyjątkowo. Co to może być w obsłudze klienta?

1 Pieszczotliwe nazewnictwo

Paweł Tkaczyk nazywa swoich regularnych czytelników „brylancikami”. Wykorzystuje to w komunikacji e-mailowej, buduje spersonalizowaną komunikację i wyróżnia ich – sprawia, że czują się wybrani, wyjątkowi, traktowani specjalnie. To jedna z podstawowych zasad  luksusu: poczucie wyjątkowości.

2 Materiały premium dla klientów premium

Poczucie wyjątkowości, dawane grupie wybranych, najbardziej lojalnych klientów, możesz również realizować przez oferowanie dodatkowych materiałów, zaznaczając jednak ich ekskluzywny charakter. W ten sposób warto dać wcześniejszy dostęp do ebooka, który opublikujemy, informację o nowym produkcie/ wprowadzeniu nowej usługi przed premierą z możliwością wcześniejszego zamówienia.

3 Zupełnie dodatkowy prezent

Nie próbka. Nie okres testowania za darmo. Nie zniżka. Nie jeszcze większa zniżka. Nie gadżet firmowy. Coś zupełnie bezinteresownego.

To właśnie takie działania sprawiają, że klient czuje się rozpieszczony – gdy ma wrażenie, że nie masz bezpośredniej intencji nakłaniania go do zakupu, a jedynie chcesz sprawić mu przyjemność.

4  Nie każ mu mówić

Kiedy klient jest lojalny i wraca do Twojego sklepu, nagródź go, daj mu do zrozumienia, że to widzisz. Zasygnalizuj, że dany upominek jest podziękowaniem.

Wiele firm zmaga się tu z problemem klientów, którzy częściowo są aktywni online, a częściowo offline. Dzięki beaconom z SALESmanago można sobie z tym poradzić i śledzić aktywność w obu sferach. Pozwala to odejść od tradycyjnych kart programu lojalnościowego i zaoferować klientowi zniżkę czy bonus kiedy widzimy w systemie, że dokonał zakupów za określoną kwotę.

Luksusowy jest tu nie sam upominek, ale fakt, że nie trzeba było wyciągać karty ani w żaden sposób o niego prosić – marka była o krok przed klientem, by zrobić mu przyjemność. To drobne ułatwienie – teoretycznie nie zmieniające faktu, że klient otrzymał upominek – robi kolosalną różnicę w doświadczeniu obcowania z marką.

5 Uprzedź pragnienia, czyli personalizacja wyższego poziomu

Kiedy potrafisz pokazać swojemu klientowi, jak dobrze go znasz, to naprawdę robi na nim wrażenie. Dlatego zainwestuj w monitorowanie jego zainteresowań i zakupów oraz personalizację oferty – doceni doświadczenie wygody i komfortu, jaki mu oferujesz.

Dopasowana oferta służy nie tylko usprawnieniu procesu zakupowego. Daje także odbiorcy odczuć, że jest słuchany i traktowany wyjątkowo.

A jak Wy rozpieszczacie swoich klientów?

 

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

Focus Garden rozkwita z SALESmanago
Focus Garden rozkwita z SALESmanago

    Focus Garden, to lider w branży artykułów ogrodniczych, a ich sukces to opowieść o mocy skutecznego wykorzystania automatyzacji marketingu i strategicznego partnerstwa z SALESmanago.   W ciągu zaledwie roku, nasza współpraca z Focus Garden przyniosła zdumiewające rezultaty:   Imponujący zwrot z inwestycji (ROI) – 6108%  134-procentowy wzrost całkowitej sprzedaży i znaczący wzrost liczby […]

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Nie takie straszne węzły i kajdany.
Nie takie straszne węzły i kajdany.

    Co ma wspólnego nowa polityka uwierzytelniania wprowadzona przez Gmail i Yahoo z Kamasutrą? Ano tyle, że z ograniczeń też można czerpać przyjemność. Sprawdźmy.   Główni gracze wprowadzają nowe zasady dla nadawców masowych wiadomości e-mail, przygotowując grunt pod bezpieczniejsze i wydajniejsze środowisko poczty e-mail.   Od 1 lutego Google i Yahoo egzekwują rygorystyczne wytyczne […]